گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز

ورود بازار طلا و ارز به محدوده ریسک سیاسی؛ بازار روی فرکانس انتخابات/ الگوی اثرگذار برای تتر تشکیل شد

کدخبر: ۶۵۶۰۶۶
اقتصادنیوز:‌ قیمت‌ها امروز در بازار طلا و ارز ایران مسیر متفاوتی را نسبت به روز گذشته تجربه کردند که به عقیده معامله گران ناشی از دو اتفاق مهم سیاسی بود.
ورود بازار طلا و ارز به محدوده ریسک سیاسی؛ بازار روی فرکانس انتخابات/ الگوی اثرگذار برای تتر تشکیل شد
عکس:‌ اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و سکه آخرین روز کاری هفته را در حالی سپری کرد و به پایان رساند که قیمت ها خلاف جریان روز گذشته در نیمه دوم معاملات شیب صعودی را در پیش گرفته و بالا رفتند. روندی که به عقیده معامله گران ناشی از دو اتفاق سیاسی مهم برای بازار است؛‌ برگزاری مناظره انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا بین جو بایدن و دونالد ترامپ و انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران.

به گفته این گروه،‌ قیمت دلار از اواخر اردیبهشت تا هفته پایانی خرداد فقط در کانال 58 هزار تومان و 59 هزار تومان نوسان داده بود؛‌ روندی که بنابر ادعای معامله گران ناشی از کنترل قیمت ارز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 1403 بود و حال بازار با نزدیک شدن به موعد این دو رویداد سیاسی برای پوشش ریسک احتمالی پس از این دو اتفاق، تصمیم به بالا رفتن گرفته است. به گزارش اقتصادنیوز،‌ تداوم یا توقف این روند در هفته آینده به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 1403 و همچنین مناظره نامزدهای آمریکا و موضع گیری بازار نسبت به آن بستگی دارد.

مسیر تازه پیش روی قیمت دلار

اما براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز،‌ قیمت دلار که در جریان معاملات امروز به کانال 61 هزار تومان سر زد، از 18 اردیبهشت 1403 تا به امروز این کانال را لمس نکرده و زیر این سطح در حال نوسان بود. معامله گران بازار معتقدند دلار مرز مقاومت 61 هزار و 800 تومان را پیش روی خود دارد که سطح مقاومتی بسیار سختی محسوب می شود. به عبارتی اگر دلار بتواند بالای این سطح در یک روز کامل ثبیت دهد؛‌ مسیر افزایش و فتح سطوح دیگر برای آن باز خواهد شد.

تشکیل یک الگوی مهم برای تتر

امروز در بازار رمزارزها هم تحولات جذابی برای معامله گران رخ داد و تتر که چندی پیش الگوی سر و شانه را تجربه کرد و با کاهش قیمتی که داشت و به 60 هزار و 400 تومان رسید. حال الگوی سر و شانه برعکس را پیش روی خود دارد و در صورت تکمیل این الگو در جریان معاملات امروز،‌ صعود بیشتری را تجربه خواهد کرد.

تحلیلگران می گویند تتر از 13 اردیبهشت امسال در فتح مرز 61 هزار و 500 تومان و تثبیت بالای آن ناکام مانده است و این موضوع نشان می دهد که مرز یاد شده سطح مهمی برای این رمزارز محسوب می شود و اگر بتواند آن را بشکند، تغییر کانال خواهد داد و مقاومت میانی 62 هزار و 300 تومان و مقاومت قوی 62 هزار و 800 تومان را در پیش دارد. موضوعی به گفته این گروه از تحلیلگران می تواند بر نوسانات بازار ارز هم اثرگذار باشد.

قیمت طلا و سکه در مسیر افزایش

اما بازار طلا و سکه هم امروز مسیری جز افزایش را پیش روی خود ندید. قیمت سکه امامی امروز را با نوسان در دامنه رنج و 41 میلیون و 700 هزار تومان آغاز کرد؛ اما در نیمه دوم معاملات ساز افزایش را کوک کرد و با رشد حدود یک میلیون تومانی نسبت به روز گذشته تا 42 میلیون و 650 هزار تومان بالا آمد.

بررسی های خبرنگار اقتصادنیوز نشان می دهد که قیمت سکه از 6 اردیبهشت امسال در کانال 42 میلیون تومان نوسان نداده است و آخرین بار 42 میلیون و 400 هزار تومان قیمت خورد و یک روز بعد به کانال کاهشی 41 میلیون تومان بازگشت.

همچنین طلای آبشده هم در جریان معاملات امروز بازار بار دیگر به کانال 15 هزار تومان وارد شد و در محدوده 15 میلیون و 150 هزار تومان قرار گرفت. روندی که برای هر گرم طلای 18 عیار هم اتفاق افتاد و با نرخ سه میلیون و 497 هزار و 400 تومان بسته شد.

Capture

ثبات قیمت دلار در بازار رسمی

دلار و درهم اما امروز مسیری متفاوت با بازار غیررسمی را پیمودند و ثبات قیمت را تجربه کردند. این در حالیست که یورو امروز بر مدار کاهش قیمت حرکت کرد. براساس اعلام مرکز مبادله ایران دلار امروز 46001 تومان قیمت خورد و حواله دلار هم 42952 تومان نرخ گذاری شد. براساس گزارش اقتصادنیوز،‌ قیمت یورو مبادله ای امروز در بازار پایین آمد و به 49137 تومان رسید و حواله یورو هم در جریان معاملات 45880 تومان معامله شد. امروز همچنین درهم امارات در مرکز مبادله 12526 تومان نرخ گذاری شد و حواله درهم هم 11695 تومان مورد معامله قرار گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی