زلزله تهران و رئیس جمهور منتخب

کدخبر: ۶۶۰۵۸۱
دولتهای قبل علی رقم توجه گفتاری به مهمترین تهدید کشور یعنی زلزله تهران (نه حمله اتمی، نه حمله بیولوژیکی، نه قحطی و خشکسالی و نه ...) هیچ زمان متاسفانه به اعتبار اسناد و مدارک مکتوب موفق نبودند.
زلزله تهران و رئیس جمهور منتخب

دلایلش زیاد است ولی مهم فعلا آینده است و امیدهایی که به دولت چهاردهم وجود دارد..

بله آخرین زلزله تهران سال ۱۸۳۰ میلادی یعنی ۱۹۴ سال پیش رخ داد که ویرانی های گسترده داشت. طبق علم روز زلزله شناسی هر ۱۵۸ سال یکبار زلزله بزرگ احتمال بسیار قوی دارد که تهران را کن فیکون کند. می بینید که ۳۶ سال از وعده طبیعت گذشته است و طبیعت معمولا اشتباه نکرده و نمی کند. این تاخیر اصلا چیز خوبی نیست، این تاخیر در دهن زلزله یعنی بزرگتر و مخربتر و ویرانگر تر خواهم آمد، در حال جمع کردن انرژی بیشتر هستم چون هر چه بشما هشدار می دهند شما بی توجه تر و بی تفاوتر عمل می کنید!

بر اساس مطالعات دقیق، البته در حد ممکن و علم روز، نتایج حاکی از کشته شدن انبوه زیادی از مردم، ویرانی های گسترده مستحدثات و زیر ساخت ها، بزهکاری و ... می باشد. علی الرقم داشتن آمار های مختلف از خسارات های محتمل از دادن اینگونه آمار پوزش می طلبم، قصدم تشویش نیست، هشدار است و امید به بهبود عملکردها .

در پی زلزله محتمل تهران و لذا پایان تهران، به دلیل وابستگی های انسانی، اقتصادی، نظامی و ... به دیگر مناطق کشور و با شرایط سیاسی مناطق پیرامونی ایران و همچنین قومیتی مناطق داخل کشور باید متعاقب زلزله تهران آماده قبول پایان کشور و حاکمیت هم بود (یک مرتبه باید روشن گفته شود حداقل).

اقتصاد، سیاست، قیمت بنزین، فروش نفت، سفره مردم، بی کاری، نا امیدی، برجام، مهاجرت، وضعیت ذلیل علم و دانشگاه و مدرسه، مسکن و شهرسازی، خودرو و دیگر مسائل بسیار مهم هستند ولی اول باید شهر و کشور و مردمی باشند که این موارد قابل طرح و قابل مدیریت باشند ؟ موضوع در این حد مطرح است !!! 

همانگونه که در بالا عرض شد، به دلایل گوناگون دولت‌های قبل در این زمینه بسیار حیاتی خیلی موفق عمل نکردند! حال که ریس جمهوری جدید در راس کار قرار گرفته و صحبت از تغییرات اساسی دارند که امیدها در این موضوع نیز بیش از پیش خواهد بود.   

باید مقام عالی اجرایی کشور بداند که طی چهار سال آینده که ایشان در راس مدیریت کشور می باشند احتمال رخداد این زلزله هولناک بسیار زیاد است. باور بفرمایید احتمال بسیار زیادی (خطرناک زیادی) برای رخ دادن زلزله تهران که از زمان امام هادی (ع) برای آن روایت داریم تا مجموعه زیادی از مطالعات دقیق امروزی باید نگران آن زلزله هولناک بود؛ چه آنکه بقیه در مقایسه با زلزله تهران شاخ و برگ هستند.

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید