ریزش شدید سهام‌های آمریکا پس از رکورد 17 ماهه

کدخبر: ۶۶۲۴۶۹
اقتصادنیوز: بازراهای سهام آمریکا که طی ماه‌های اخیر به وسیله رشد چشمگیر سهام‌های شرکت‌های فناوری با رشد همراه بودند، در روز چهارشنبه توقف این روند را مشاهده کردند. این موضوع چه پیامی برای سرمایه‌گذاران دارد؟
ریزش شدید سهام‌های آمریکا پس از رکورد 17 ماهه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، حتی باتجربه‌ترین معامله‌گران صعودی بازار می‌دانستند که بزرگ‌ترین رشد بدون وقفه سهام‌های آمریکا از سال 2007 نمی‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد.

به نوشته بلومبرگ، رشد قابل توجه ارزش سهام‌ها در آمریکا به رهبری بخش فناوری و به‌ویژه چشم‌انداز درخشان هوش مصنوعی که طی یک سال و نیم گذشته به موتور محرک بازارها تبدیل شده بود، در روز چهارشنبه (3 مرداد) متوقف شد.  

شاخص نزدک 100 بدترین روز خود از اکتبر 2022 را پشت سر گذاشت. در همین حال، شاخص اس‌اند‌پی 500 به دلیل کاهش ارزش شرکت‌های فناوری با افت همراه شد و با کاهش 2/3 درصدی، روند مثبت 17 ماهه را به پایان رساند. طی 17 ماه اخیر، افت اس‌اندپی 500 هرگز از 2 درصد بیشتر نشده بود و این بهترین روند ثبت شده در بازارهای سهام از زمان آغاز بحران مالی بوده است.

خبر مرتبط
بورس فردا تعطیل است؟

اقتصادنیوز: سازمان بورس اعلام کرد بازار سرمایه فردا ۶ مرداد مطابق روال عادی فعالیت خواهد کرد.

سهام‌ها در روز جمعه (5 مرداد) و پس از داد‌ه‌های اقتصادی آمریکا که باعث شد پیش‌بینی کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سپتامبر قوت بگیرد، با رشد همراه شدند. اما آشفتگی در بازارهای سهام باعث این نگرانی شده است که روند گاوی اخیر که موتور اصلی آن شرکت انویدیا و تعدادی از سهام‌های دیگر بود، ممکن است قدرت خود را از دست داده باشد.

گزارش‌های این هفته نشان داد سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی در حال کاهش سوددهی خود است. و همانطور که رقابت‌های جنجالی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که با یک چرخه تاریخی از خبرهای مهم  همراه شده، سرمایه‌گذاران برای نوسانات بیشتر آماده می‌شوند.

برای درک بهتر تغییرات اخیر، بلومبرگ نیوز با مشاوران مالی مصاحبه کرده و نظرات آن‌ها را جویا شده است. آن‌ها نسبت به کاهش قابل توجه در ارزش سهام‌ها هشدار داده‌اند، اما در عین حال فرصت‌هایی که مردم می‌توانند با انتخاب درست به ‌آن‌ها دست یابند را برجسته کردند.

این هفته شاهد آن بودیم که غول‌های فناوری، شاخص نزدک 100 را به یک افت قابل توجه نزدیک کردند. اما واقعیت این است که اگر نگاهی بلندمدت‌تر داشته باشیم، افت روز چهارشنبه بسیار کم‌اهمیت به نظر می‌رسد. در حالیکه سهام‌هایی مانند انویدیا و شرکت برودکام در این هفته با افت مواجه شدند، آن‌ها در سال جاری میلادی به ترتیب حدود 128 درصد و 36 درصد قیمت بالاتری پیدا کرده‌اند.

علاوه بر این، شاخص اس‌اندپی 500 در سال 2024 میلادی حدود 14 درصد رشد داشته و در حالیکه این رشد به وسیله تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌های فناوری رخ داده، اما پیش‌بینی‌ها مبنی بر کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، رشد سهام شرکت‌های بزرگ آمریکا را ادامه‌دار خواهد کرد.

«دیو آلیسون» از شرکت آلسیون ولث منیجمنت اعلام کرده: «سرمایه‌گذاران باید این نکته را به یاد داشته باشند که افت بازارها یک امر "کاملا طبیعی" است و آن‌ها نباید اجازه دهند نوسان‌های کوتاه‌مدت، استراتژی‌ سرمایه‌گذاری بلندمدت آن‌ها را دیکته کند.»

در عوض آلیسون این نکته را برجسته می‌کند که فعالیت بازار نشان‌دهنده اهمیت تنوع است. او همچنین گفته: «زمان‌های پرنوسان در بازار می‌تواند یک فرصت خوب برای انجام توازن استراتژیک پرتفوی باشد. این یعنی بردن سود به دست‌آمده از سرمایه‌گذاری‌هایی که رشد خوبی داشتند و انتقال آن به فرصت‌های سرمایه‌گذاری دیگر.»

وال استریت بازار سهام بورس نیویورک اقتصاد آمریکا

چرخش بزرگ

یک نکته مهمی که کارشناسان اعلام کرده‌اند این است: در حالیکه زیان‌های این هفته شدید بودند، اما گسترده محسوب نمی‌شوند.

در حقیقت، این می‌تواند نشان‌دهنده یک چرخش بزرگ بالقوه در زمینه دوری از شرکت‌های فناوری و نزدیک شدن به دارایی‌هایی باشد که در زمان نرخ‌های بهره پایین، عملکرد بهتری دارند.

جنب‌وجوش مربوط به هوش مصنوعی ممکن است اخیرا عمده توجهات در جهان سهام‌ها را به خود معطوف کرده باشد، اما بخش گسترده‌تری از سهام‌ها در شاخص اس‌اندپی 500 و فراتر از آن در واقع فرآیند عملکرد بهتر خود را آغاز کرده‌اند.

در حال حاضر، سهام شرکت‌های دارای ارزش بازار نسبتا کوچک یک روند خوب را در پیش گرفته است. جیسون پراید، رئیس بخش استراتژی سرمایه‌گذاری و تحقیق در شرکت گلنمده، انتظار دارد این روند ادامه پیدا کند.

اما دلیل این اتفاق چیست؟ شرکت‌های دارای ارزش بازار کوچک نسبت به نرخ‌های بهره حساس‌تر هستند. به گفته جیسون پراید: «نرخ‌های بهره فزاینده باعث می‌شود اوراق این شرکت‌ها گران‌تر شوند و زمانی که فدرال رزرو وارد یک چرخه کاهشی شود، این شرکت‌ها که اوراق آن‌ها با نرخ شناور در سطوح پایین‌تری قیمت‌گذاری خواهند شد، منفعت می‌برند.

محاسبات شرکت گلنمده نشان می‌دهد این شرکت‌ها حدود 35 تا 45 درصد اوقات بیشتر از زمان کنونی ارزش‌گذاری شده‌اند. این در حالیست که شرکت‌های بزرگ تنها 15 تا 20 درصد اوقات بالاتر از ارزش کنونی خود بوده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید