اطلاعات کدال نشان می‌دهد

این خودرو به یک قدمی بازار رسید/ برنامه سایپا برای متقاضیان لو رفت؟

کدخبر: ۶۶۳۹۱۵
اقتصادنیوز: اطلاعات کدال نشان می‌دهد؛‌ سایپا برنامه‌هایی برای محصول محبوب خود دارد.
این خودرو به یک قدمی بازار رسید/ برنامه سایپا برای متقاضیان لو رفت؟

به گزارش اقتصادنیوز، تیراژ تولید شاهین تا پایان تیر ۱۴۰۳ به نسبت مدت مشابه سال گذشته تنها حدود ۲ درصد رشد کرده است؛‌ اما به نظر می رسد نارنجی‌های جاده مخصوص برنامه هایی برای این محصول محبوب خود دارند.

براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز از اطلاعات منتشر شده، خودروساز ساکن کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص تا پایان تیر امسال حدود ۱۹ هزار دستگاه شاهین تولید کرده است. سایپا سال گذشته تا پایان فصل تابستان،‌ حول و حوش ۱۸ هزار و ۶۰۰ دستگاه انواع شاهین را در خطوط تولید خود تکمیل کرده بود. این در حالیست که چندی پیش مدیر بازاریابی فروش سایپا خبر داد؛‌ شاهین پلاس منتظر چراغ سبز نهادهای مربوطه است تا بعد از تعیین قیمت روانه بازار شود.

خودروسازی سایپا در حال حاضر تولید دو مدل شاهین را در دستور کار دارد؛‌ شاهین با گیربکس دستی و شاهین با گیربکس اتوماتیک، هر دو عضو فعلی خانواده شاهین با موتور M15 تولید می شوند. این موتور روی کوییک هم نصب می شود و با توجه به تفاوت اندازه شاهین و کوییک مدیران سایپا مجبور شدند برای استفاده از این موتور روی شاهین از توربو شارژ استفاده کنند. اما شاهین پلاس قرار است با موتور M16 عرضه شود. این موتور در واقع همان موتور نصب شده روی ال ۹۰ است که توسط طراحان سایپا داخلی سازی شده است و به مراتب از موتور M15 قوی تر است.

به نظر می رسد سایپا بعد از دریافت مجوز قیمتی برای شاهین پلاس به دنبال این باشد تا شاهین پلاس را جایگزین مدل های شاهین فعلی کند. به گزارش اقتصادنیوز،‌ اخبار رسیده نشان می دهد خودروسازی سایپا سرعت عرضه شاهین را پایین آورده تا بعد از دریافت مجوز قیمتی شاهین پلاس با مشتریان شاهین اعلام کند می توانند شاهین پلاس را به عنوان خودروی جایگزین انتخاب کنند. ایران خودرویی ها پیش تر همین فرمول را درباره تارا پیاده کرده بودند. آبی های جاده مخصوص بعد از اینکه دو مدل تارا با گیربکس دستی و اتوماتیک را ارتقا دادند؛‌ آنها را به عنوان خودروی جایگزین به متقاضیان تارا V1 با گیربکس دستی و تارا V2 با گیربکس اتوماتیک پیشنهاد داده و تولید تاراهای پیشین را متوقف کردند.

اطلاعات کدال نشان می دهد خودروسازی سایپا تا پایان تیر حدود ۱۹ هزار دستگاه انواع شاهین تولید کرده اما حدود ۱۸ هزار دستگاه شاهین را برای متقاضیان فاکتور کرده است. به نظر می رسد بخش عمده ای از هزار دستگاه شاهینی که در پارکینگ های این خودروساز رسوب کرده‌اند؛ شاهین پلاس هایی باشد که منتظر یک اشاره از سوی نهادهای مربوطه هستند تا بعد از تعیین تکلیف قیمتی روانه بازار شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید