میزان زمین‌های کشاورزی متعلق به آستان قدس رضوی اعلام شد

کدخبر: ۶۶۵۰۳۹
اقتصادنیوز: مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی ۴۰ هزار هکتار در چهار استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سمنان را متعلق به آستان قدس دانست.
میزان زمین‌های کشاورزی متعلق به آستان قدس رضوی اعلام شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، محمد باقر قناد طوسی روز پنجشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز خراسان رضوی ضمن تبریک روز خبرنگار به خبرنگاران این مجموعه به تشریح وضعیت کشاورزی حوزه آستان قدس رضوی پرداخت.

وی افزود: این شرکت حدود ۵۰ سال قدمت دارد و یکی از شرکتهای مجموعه بنیاد بهره وری موقوفات رضوی است که ۴۰ هزار هکتار زمین موقوفی را در اختیار دارد.

خبر مرتبط
نحوه وصول مالیات از آستان قدس و بنگاه های اقتصادی نیروهای مسلح

اقتصاد نیوز: آستان قدس و نهادهای اقتصادی زیر مجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان در سال آینده بخشی از مالیات خود را به خزانه و بخشی دیگر را به حساب معرفی شده از سوی دولت واریز می کنند.

مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی گفت: از این میزان ۱۳ تا ۲۰ هکتار قابلیت کشاورزی و باغی دارد، هشت هزار هکتار نیز زمین آیش است و باقی نیز در زمره باغهای با میوه‌های متنوع به شمار می‌رود.

قناد افزود: این شرکت 2 رقم بذر پنبه شامل "ورامین" و "خورشید" را تولید می‌کند که از این طریق ۴۰ درصد از نیاز کشور به بذر پنبه قابل تامین است.

وی ادامه داد: به سبب محدودیت آب، ۲۲ هزار هکتار از زمین‌های تحت اختیار شرکت کشاورزی رضوی مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار است.

مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی گفت: ۲۵۰ چاه کشاورزی این موسسه مجهز به شمارشگر هوشمند بوده و مشمول طرح مدیریت مصرف برق هستند به طوری که امسال از نیمه خردادماه تاکنون روزانه به مدت ۶ ساعت برق چاه‌ها قطع می‌شود. 

قناد اضافه کرد: به سبب قطعی برق، نحوه آبیاری زمین های کشاورزی این موسسه تغییر یافته است و در 2 شیفت روزانه و شبانه انجام می‌گیرد.

وی افزود: نصب نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ کیلوواتی برای هر یک از ۲۵۰ حلقه چاه کشاورزی زیر پوشش این شرکت به ۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که اقدامات اولیه برای نصب آنها انجام و با شرکتهای پیمانکار مذاکره شده است.

مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی گفت: از آنجا که برق تولیدی نیروگاه‌های خورشیدی نصب شده برای چاه‌های کشاورزی توسط وزارت نیرو به صورت تضمینی خریداری می‌شود، سرمایه‌گذاری در این حوزه در مدت پنج سال قابل بازگشت خواهد بود.

قناد طوسی به تامین گوشت قرمز مورد نیاز مهمانسرای حضرت ویژه پذیرایی از زائران امام رضا(ع) توسط شرکت کشاورزی رضوی اشاره کرد و افزود: این شرکت در حوزه دامداری ۲۷ هزار راس دام سبک در اختیار دارد که از ظرفیت تامین ۱۰ هزار تن گوشت قرمز برای مهمانسرا برخوردار است.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی روزانه چهار تا پنج تن گوشت قرمز برای پذیرایی از زائران تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی ضمن گرامیداشت روز خبرنگار، فعالیتهای رسانه‌ها را در انعکاس مطالبات حوزه کشاورزی و نیز بیان دغدغه و نیازهای کشاورزان بسیار موثر ارزیابی کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید