نگاهی بر استارت‌آپ‌های خریدوفروش کالاهای دست دوم

انقلاب دست دوم‌ها/ نقش مهم نوآوری در رونق بازار این کالاها؛ مشتریان به صف شدند

کدخبر: ۶۶۵۱۲۳
اقتصادنیوز: نوآوری نقش مهمی در موفقیت استارت‌آپ‌های بازار دست دوم ایفا می‌کند. در اینجا نحوه بهره‌گیری این شرکت‌ها از فناوری و الگوهای جدید کسب‌وکار را توضیح خواهیم داد.
انقلاب دست دوم‌ها/ نقش مهم نوآوری در رونق بازار این کالاها؛ مشتریان به صف شدند

به گزارش اقتصادنیوز، تا به حال این اتفاق برایتان افتاده است که در خانه نشسته‌اید و ناگهان چشمتان به وسیله‌ای می‌خورد که دیگر از آن خسته شده‌اید، اما آن وسیله هنوز کارایی خود را دارد؟ بعد پیش خودتان می‌گویید بهتر است این وسیله را بفروشم، اما قطعاً سوال‌هایی از این قبیل که آن را کجا ببرم و بفروشم؟، آیا مشتری را به منزل راه بدهم یا نه؟، در ذهنتان نقش بسته است.

در این گزارش سری به بازار محصولات دست دوم زده‌ایم. مردم در سراسر جهان چگونه وسایل خود را به فروش می‌گذارند و دیگران چگونه این محصولات را خریداری می‌کنند. بازار دست دوم در سال‌های اخیر شاهد افزایش قابل توجه طرفداران بوده است که ناشی از عواملی مانند پایداری، مقرون به‌صرفه بودن و یافته‌های منحصر به‌فرد است. استارت‌آپ‌های متعددی پا به عرصه گذاشته‌اند تا روش خریدوفروش کالاهای دست دوم مردم را متحول کنند. بیایید چند مثال برجسته و رویکردهای نوآورانه‌ای را که آنها در پیش گرفته‌اند بررسی کنیم.

استارت‌آپ‌های پیشرو در بازار دست دوم

مرکاری (Mercari):

به گزارش تجارت فردا،‌ «مرکاری» در سال 2013 تاسیس شد و در حال حاضر یک پلت‌فرم بازار آنلاین مستقر در شهر میناتو، ژاپن است. مرکاری به کاربران اجازه می‌دهد تا طیف گسترده‌ای از محصولات قابل استفاده را در دسته‌های مختلف از جمله مد، زیبایی، لوازم الکترونیکی، کتاب، لوازم حیوانات خانگی و... خریداری کنند و بفروشند. یکی از نوآوری‌های مرکاری برنامه تلفن همراه است که راه مناسبی پیش‌روی کاربران می‌گذارد تا تراکنش کنند و فهرست اقلام، ارتباط با خریداران/فروشندگان و تکمیل تراکنش‌ها را آسان می‌کند. سیستم پرداخت امن، جذب مشتری را در مرکاری افزایش می‌دهد و محبوبیت این پلت‌فرم را در میان کاربران بیشتر می‌کند.

آویتو (Avito):

 «آویتو» که در سال 2007 پا به عرصه گذاشت و دفتر مرکزی آن در مسکو، روسیه، قرار دارد، یکی دیگر از بازارهای آنلاین چندطبقه‌ای برای کالاهای دست دوم است. بروشور محصولات آویتو شامل لوازم حیوانات خانگی، خودرو، مد، لوازم الکترونیکی و... است. نوآوری و موفقیت آویتو در فرآیند منبع‌یابی کارآمد و پلت‌فرم قوی آن است. آنها تجربه خریدوفروش را ساده کرده‌اند و آن را برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان در دسترس قرار داده‌اند. برنامه موبایل آنها تراکنش‌های یکپارچه و ارتباط آسان را تضمین می‌کند.

 چرخ و فلک (Carousell):

«چرخ‌وفلک» که در سال 2012 راه‌اندازی شد و در سنگاپور مستقر است، یک پلتفرم فهرست آنلاین برای محصولات دست دوم است. بروشور محصولات گسترده آنها وسایل نقلیه، مد، مشاغل، دکوراسیون منزل و موارد دیگر را پوشش می‌دهد. رویکرد جامعه‌محور چرخ‌وفلک مشارکت میان کاربران را تشویق می‌کند.  چرخ‌وفلک اعتماد و ایمنی را در اولویت کار خود قرار داده است و ویژگی‌هایی مانند رتبه‌بندی، نظارت چت و درگاه‌های پرداخت امن را اجرایی کرده است. برنامه تلفن همراه آنها بازار پرجنب‌وجوشی را ایجاد کرده است.

ئی‌بی (eBay):

 «eBay» در سال 1995 در سن خوزه، ایالات‌متحده، به صحنه آمد. این یک بازار آنلاین همتا به همتا (P2P) است که محصولات مصرفی دست دوم را در دسته‌های مختلف عرضه می‌کند. فهرست‌های حراجی eBay و دسترسی جهانی انقلابی را در فروش آنلاین این پلت‌فرم رقم زد. سیستم بازخورد، حفاظت از خریدار/فروشنده، و اپلیکیشن موبایل، خریدوفروش کالاهای دست دوم را کارآمد و قابل اعتماد کرده است.

Uniswap :

 اگرچه این پلت‌فرم فقط منحصر به کالاهای دست دوم نیست، اما بخش خریدوفروش کالاهای دست دوم را نیز راه‌اندازی کرده است. این پلت‌فرم در سال 2018 در نیویورک به عرصه آمد و یک پلت‌فرم مبادله غیرمتمرکز برای ارزهای دیجیتال است. پروتکل Uniswap تامین نقدینگی و تجارت توکن‌های ERC-20 را در اتریوم امکان‌پذیر می‌کند. آنها با غیرمتمرکز کردن مبادلات، کاربران را توانمند می‌کنند و یک بازار مالی در دسترس همگان به وجود آورده‌اند. به طور خلاصه، این استارت‌آپ‌ها از فناوری، ارتباط آسان میان کاربران و اقدامات ایمنی برای افزایش تجربه خریدوفروش دست دوم استفاده می‌کنند. چه از طریق برنامه‌های تلفن همراه، چه از طریق تعامل با جامعه، یا پروتکل‌های نوآورانه، آنها به بازار دست دوم رونق بخشیده‌اند.

 ThredUp:

این فروشگاه آنلاین در زمینه پوشاک زنانه و بچگانه تخصص دارد. ThredUp یک سرویس کیفی بسیار جذاب ارائه می‌دهد، که در آن مشتریان می‌توانند لباس‌های دست دوم خود را برای فروش مجدد عرضه کنند. این پلت‌فرم همه لباس‌های مورد نظر برای فروش را تمیز و مرتب می‌کند و همه نکات از قیمت‌گذاری و حمل‌ونقل گرفته تا خدمات مشتری را در نظر می‌گیرد.

Depop:

یک برنامه خرید اجتماعی که در درجه اول بر روی مد متمرکز است. دی‌پوپ به کاربران امکان می‌دهد لباس‌های منحصر به‌فرد، قدیمی و معاصر را خریداری کنند و بفروشند. رابطه آسان و امن میان کاربران و تاکید بر ایجاد جامعه به محبوبیت آن، به‌ویژه در میان جمعیت جوان‌تر به رونق و پیشرفت این پلت‌فرم بسیار کمک کرده است.

RealReal:

این فروشگاه محموله‌های لوکس خدمات احراز هویت ( به منظور اینکه دزدی نباشد) و تضمین سالم بودن را برای کالاهای مد روز ارائه می‌دهد. RealReal به مشتریان باهوشی که به دنبال محصولات شناسنامه‌دار با هزینه‌ای به‌مراتب کمتر از قیمت خرده‌فروشی هستند این امکان را می‌دهد که محصولاتی لوکس برای خود تهیه کنند.

Grailed:

پلت‌فرمی محبوب برای لباس‌های خیابانی مردانه و مد لوکس است. Grailed جامعه‌ای قوی پیرامون مجموعه‌ای از اقلام انتخابی خود ایجاد کرده است. این پلت‌فرم بر اصالت تاکید دارد و یک تجربه خریدوفروش یکپارچه را ارائه می‌دهد.

Vinted:

یک بازار همتا به همتا در اروپا برای مد و لوازم جانبی است. Vinted به دلیل ایجاد امنیت در روند خریدوفروش محصول و فرهنگ‌سازی مورد توجه قرار گرفته است. این پلت‌فرم کاربران را به بازیافت و استفاده مجدد از لباس تشویق می‌کند.

نوآوری چگونه بازار دست دوم را هدایت می‌کند؟

نوآوری نقش مهمی در موفقیت استارت‌آپ‌های بازار دست دوم ایفا می‌کند. در اینجا نحوه بهره‌گیری این شرکت‌ها از فناوری و الگوهای جدید کسب‌وکار را توضیح خواهیم داد.

پلت‌فرم‌های تجارت الکترونیک: بازارهای آنلاین بستری مناسب و در دسترس را برای خریداران و فروشندگان فراهم می‌کنند تا بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و مرزهای جغرافیایی را از میان بردارند.

برنامه‌های تلفن همراه: برنامه‌های موبایل کاربرپسند امکان تجربه خرید را با وجود مسافت‌های طولانی و توضیحات کاملاً گویا درباره محصولات افزایش می‌دهند.

تجسم‌سازی: برخی از پلت‌فرم‌ها از فناوری تجسم‌سازی استفاده می‌کنند تا به مشتریان این امکان را بدهند که به صورت مجازی لباس‌ها را امتحان کنند یا مبلمان خانه‌شان را تجسم کنند.

فناوری بلاک‌چین: از بلاک‌چین می‌توان برای تایید اصالت کالاهای لوکس و ایجاد شفافیت در زنجیره تامین استفاده کرد.

الگوهای اشتراک: برخی از شرکت‌ها خدمات مبتنی بر اشتراک را ارائه می‌دهند و به مشتریان اجازه می‌دهند اقلامی را با هزینه ثابت اجاره کنند یا قرض بگیرند.

تمرکز بر اقتصاد دایره‌ای: بسیاری از پلت‌فرم‌های دست دوم بر پایداری تاکید دارند و مصرف‌کنندگان را تشویق می‌کنند تا ذهنیت اقتصاد دایره‌ای (اقتصاد دایره‌ای یک نظام اقتصادی است که هدف آن کاهش ضایعات و استفاده بیشینه از منابع است) را در پیش بگیرند.

تجزیه‌وتحلیل داده‌ها: با تجزیه‌وتحلیل رفتار و ترجیحات کاربر، استارت‌آپ‌ها می‌توانند توصیه‌ها را شخصی کنند و تجربه خرید کلی را بهبود بخشند.

ایجاد انجمن: ایجاد یک جامعه قوی در اطراف پلت‌فرم موجب ایجاد تعامل و وفاداری در میان کاربران می‌شود.

این نوآوری‌ها بازار دست دوم را متحول می‌کنند و آن را راحت‌تر، پایدارتر و برای مخاطبان وسیع‌تری جذاب‌تر می‌کنند. این استارت‌آپ‌ها با پرداختن به نیازها و ترجیحات مصرف‌کننده، رشد را رقم می‌زنند و به اقتصاد چرخشی یاری می‌رسانند.

هم ‌نسل هزاره‌ و هم نسل زد چندین روند را دنبال می‌کنند که یکی از آنها با پایداری گره خورده است و آن بازار دست دوم است. این اقلام نه‌تنها مقرون به‌صرفه‌تر هستند، بلکه استفاده از یک محصول کاملاً با ایده‌آل این دو جمعیت در حال رشد مطابقت دارد. با شرکت‌هایی مانند پاتاگونیا و ابتکار «پوشیدن پوشیده»، استفاده از لباس‌های دست دوم به یک فرهنگ تبدیل شد. و این بازاری بزرگ است که روز‌به‌روز بیشتر رونق می‌گیرد.

بازار آنلاین دست دوم‌ها

هر روز بر تعداد طرفداران و مشتاقان سایت‌ها و اپلیکیشن‌های تجارت الکترونیکی مانند Depop، Poshmark و RealReal افزوده می‌شود و انتظار می‌رود بازار فروش مجدد آنلاین در ایالات‌متحده امسال به بالای 2/69 میلیارد دلار برسد، در حالی که در سال 2020، این رقم 9/55 میلیارد دلار بود. و این آمار فقط مربوط به لباس است. برندهای معتبر ساعت مانند رولکس، پَتِک فیلیپ، اودمار پیگه و ریچارد میل تولید خود را افزایش نداده‌اند تا اطمینان پیدا کنند که بازار ساعت‌های لوکس به رشد خود ادامه می‌دهد. به گفته مک‌کینزی، یک شرکت مشاوره‌ای مستقر در ایالات‌متحده، ارزش بازار ساعت‌های لوکس مربوط به قبل از سال 2018، 18 میلیارد دلار بود. قرار است ارزش این بازار تا سال 2025 به 30 میلیارد دلار برسد.

 استارت‌آپ‌های بازارهای دست دوم این ظرفیت را دارند که می‌توانید بازارهای ویژه جدیدی برای کالاهایی که  کم استفاده شده و بسیار ارزشمند هستند راه‌اندازی کنید. ممکن است بگویید، اما همه اینها قبلاً انجام شده است، از قبل شرکت‌هایی وجود دارند که همه کالاهای استفاده‌شده را می‌فروشند. و آن «مرکز خرید بزرگ در آسمان»، eBay، وجود دارد. اما کاملاً در اشتباه هستید. بیشتر این اقلام استفاده‌شده را افراد می‌فروشند. به کاروانا (بازار آنلاین خریدوفروش ماشین دست دوم) فکر کنید! آیا تا به حال تصور می‌کردید که یک «بازار آنلاین خودروهای دست دوم» به طور جدی فورد، جنرال‌موتورز و بقیه شرکت‌های خودروسازی را به چالش بکشد؟ کاروانا نه‌تنها جان سالم به در برده، بلکه رشد نیز کرده است. آنها به‌سرعت یک نام تجاری خوب، یک رابط آنلاین تمیز با توانایی نگاه ملی به همه وسایل نقلیه و تحویل به خانه شما ساختند.

برند ملی

در ابتدا بهتر است درباره برندسازی ملی توضیح بدهیم. برندسازی ملی درباره افرادی است که می‌خواهند به موفقیت‌های یک کشور توجه کنند و به کیفیت‌ محصولات تولیدشده در کشور مورد نظر ایمان دارند. برند ملی نمونه عینی و مدرن قدرت نرم است. به عبارت دیگر مفهوم برند ملی مفهومی فراگیر و گسترده است که می‌تواند چتری برای همه برندها باشد و تمام برندهای یک کشور را زیر پوشش خود بگیرد. حال باید ببینیم بازارهای دست دوم تا چه میزان به برندسازی ملی کمک خواهند کرد؟

- الکترونیک: اگر عاشق مک‌بوک 11اینچی خود هستید، چرا وقتی اپل دیگر آن را تولید نمی‌کند، با این موضوع کنار بیایید. از یک استارت‌آپ جدید که فقط لپ‌تاپ‌های مک کارکرده را با ضمانت می‌فروشد، یکی را آنلاین دریافت کنید.

تجهیزات ورزشی: هر سال مردم هنگام سال نو را در برنامه سالانه خود تصمیماتی را فهرست‌ می‌کنند که تناسب اندام قطعاً در این فهرست گنجانده شده است. آنها با عجله بیرون می‌روند، در یک باشگاه ورزشی ثبت نام می‌کنند، در شرکت ورزشی پلوتون مشترک می‌شوند و تجهیزات ورزشی می‌خرند. متاسفانه از هر پنج نفر کمتر از یک نفر به اهداف خود می‌رسند. حال با این همه تجهیزات چه باید کرد؟ خب قطعاً می‌توانیم این تجهیزات ورزشی برند را با قیمتی کمتر از دست اول آنها برای فروش عرضه کنیم؛ شاید واقعاً کسی به دنبال تناسب اندام باشد.

ابزار: به یاد می‌آورید زمانی را که در حیاط خانه‌تان می‌نشستید و از درختان تنومند حیاط لذت می‌بردید و برای هرس کردن درختان باغچه بهترین اره برقی بازار را خریده بودید؟ حالا همان اره برقی در گاراژ خانه دارد خاک می‌خورد. کسی آن را می‌خواهد، چگونه او را پیدا خواهید کرد؟

اسباب‌بازی‌های کودکان: بچه‌ها بزرگ می‌شوند. اسباب‌بازی‌های آنها شگفت‌انگیز بودند، تعدادی از آنها دست‌نخورده مانده و بسیار ارزشمند هستند. اگر Toys R Us یک برند بزرگ تولید اسباب‌بازی بود، برند پیشرو در بازار اسباب‌بازی‌های دست دوم کیست؟

آلات موسیقی: تجهیزات موسیقی گران است. یک گیتار، یک کلارینت، یا شاید حتی یک پیانو. اگر یک وسیله موسیقی کارکرده عالی می‌خواهید و تازه وارد عرصه موسیقی شده‌اید چه چیزی بهتر از بازار دست دوم آلات موسیقی می‌تواند برای شما مناسب باشد؟

وسایل کمپینگ: آه جوانی. قطعاً زمانی که پر از شورونشاط جوانی بودید کمپینگ کرده‌اید اما اکنون سنی ازتان گذشته و می‌خواهید به جوان‌ها کمک کنید تا با حداقل هزینه کمپینگ کنند، پس بیایید وسایل کمپینگ خود را به آنها بفروشید.

دوچرخه: روند استفاده از دوچرخه به‌سرعت در حال رشد است. باتری دوچرخه های برقی، سرعت و قیمت همگی در حال بهبود هستند. این موضوع در نهایت موجب عرضه انبوه دوچرخه‌های کوهستانی سنتی و نسل اول دوچرخه می‌شود. برای خرید به چه برندی اعتماد دارید؟

بازار دست دوم نه‌تنها در چند سال آینده رشد خواهد کرد، بلکه در 20 سال آینده به یکی از بازارهای بسیار مهم تبدیل خواهد شد. یک دسته‌بندی بزرگ را انتخاب کنید، یک الگوی کسب‌وکار عملیاتی را بیابید، روی یک جایگاه تمرکز کنید (به‌خصوص موارد ارزشمندی که مردم می‌خواهند) و یک استارت‌آپ راه‌اندازی کنید. شاید شما کاروانای بعدی صنعت خود باشید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید