در جدیدترین طرح فروش آبی‌های جاده مخصوص اتفاق افتاد

شروط ایران خودرو صف متقاضیان را شلوغ کرد/ خودروها به دست این مشتریان نمی‌رسد

کدخبر: ۶۶۶۹۴۲
اقتصادنیوز: طرح فروش ایران خودرو ادامه دارد اما برخی شرط ها متقاضیان را ناامید کرده است.
شروط ایران خودرو صف متقاضیان را شلوغ کرد/ خودروها به دست این مشتریان نمی‌رسد
عکس: اکوایران/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، امکان ثبت نام برای متقاضیان فاقد گواهینامه و همچنین متقاضیانی که پلاک فعال دارند اما از عمر خودروی آنها پنج سال می گذرد در طرح فروش ایران خودرو سبب شده تا مشتریان حسابی دلسرد شوند.

آبی‌های جاده مخصوص سال گذشته در اولین طرح فروش برگزار شده در سامانه یکپارچه فروش شرکت کرده و ظرفیت عرضه خود را برای حدود و یکسال و نیم پیش رو تکمیل کردند. متقاضیانی که به هر دلیل امکان شرکت در طرح فروش ایران خودرو در دور اول فروش از مسیر سامانه یکپارچه را پیدا نکردند؛ چشم انتظار بودند تا آبی های جاده مخصوص طرح فروشی دیگر برگزار کنند. این دسته از متقاضیان امید داشتند با خروج تعداد زیادی از مشتریان از جاده تقاضا، دسترسی آنها به خودروی دلخواه فراهم شود. اما حذف دو شرط کار را برای این متقاضیان سخت کرد.

دارندگان پلاک فعال که از عمر خودروی آنها بیش از پنج سال می گذشت امکان شرکت در اولین فروش محصولات خودروسازان از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو را نداشتند. همچنین مشتریانی که گواهینامه نداشتند نیز نمی توانستند در طرح های فروش سامانه یکپارچه تخصیص خودرو حاضر شوند.

این دو شرط دست بسیاری از متقاضیان را از طرح های فروش خودروسازان کوتاه کرده بود. اما به طور ناگهانی هر دو شرط در جدیدترین طرح فروش ایران خودرو حذف شد و سیل متقاضیان برای شرکت در این طرح فروش به راه افتاد. به گزارش اقتصادنیوز، همین اتفاق سبب شده که متقاضیانی که شرط داشتن گواهینامه و نداشتن پلاک فعال را داشتند و خود را آماده کرده بودند که در دور جدید فروش ایران خودرو به راحتی خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند، امید خود را از دست بدهند.

شورای رقابت سال گذشته بعد از برگزاری دو طرح فروش از مسیر سامانه یکپارچه، با ایجاد تغییراتی در شرایط شرکت در طرح فروش خودروسازان به منظور خروج محصولات فرسوده، داشتن پلاک فعال برای آن دسته از متقاضیانی که از عمر خودروی آنها بیش از پنج سال می گذرد را حذف کرد. اما طرح فروش جدیدی از سوی خودروسازان در سامانه برگزار نشد تا متقاضیان دارای پلاک فعال که عمر خودروی آنها بیش از پنج سال است در آن شرکت کنند.

به گزارش اقتصادنیوز، چندی پیش نیز مدیرکل هیات عمومی دیوان عدالت اداری از برداشتن شرط داشتن گواهینامه برای خریداران خودرو از کارخانه خبر داد. آن طور که یدالله اسمعیلی فرد گفت: «خریداران خودرو از شرکت های خودروساز نیازی به داشتن گواهینامه ندارند و این مساله از صلاحیت شورای رقابت خارج است. ایران خودرویی ها شرط داشتن گواهینامه را شروط شرکت در دور جدید عرضه محصولات نیز خود حذف کردند.»

کنار گذاشتن این دو شرط در جدیدترین طرح فروش ایران خودرو سبب افزایش متقاضیان برای شرکت در این طرح فروش می شود. بنابراین در حالی که آن دسته متقاضیانی که از عمر خودروی آنها بیش از پنج سال می گذرد و آنهایی که گواهینامه نداشتند از حذف این دو شرط خوشحال شدند؛ اما آن دسته از متقاضیانی که تمام شرط های پیشین را داشتند اما پیش تر به هر دلیل امکان در اختیار گرفتن خودرو به قیمت کارخانه را نداشتند حسابی ناامید شدند. به گزارش اقتصادنیوز، تحلیل این متقاضیان این است که اضافه شدن متقاضیان جدید با حذف دو شرط یاد شده، جاده منتهی به طرح فروش ایران خودرو را حسابی شلوغ خواهد کرد و این موضوع میزان شانس آنها را برای در اختیار گرفتن خودرو کم می کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید