بررسی «اقتصادنیوز» از برنامه‌های دو خودروساز نشان می‌دهد

حرکت مشکوک ایران خودرو و سایپا/ بازار خودرو چشم انتظار یک اتفاق ویژه؛ افزایش قیمت استارت خورد؟

کدخبر: ۶۶۷۶۴۸
اقتصادنیوز: بررسی برنامه های دو خودروساز بزرگ کشور نشان می دهد به زودی بازار خودرو سوپرایز می‌شود.
حرکت مشکوک ایران خودرو و سایپا/ بازار خودرو چشم انتظار یک اتفاق ویژه؛ افزایش قیمت استارت خورد؟
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی شیوه فروش ایران خودرو و سایپا نشان می دهد به زودی بمب افزایش قیمت کارخانه ای خودرو منفجر می شود. مدیران خودروساز از چندی پیش به دنبال دریافت مجوز افزایش قیمت محصولات تولیدی خود بودند. اما به دلایلی تا کنون موفق در اخذ آن نشدند. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، تحرکات ایران خودرو و سایپا در شیوه عرضه محصولاتشان نشان می دهد این دو خودروساز به زودی مجوز افزایش قیمت را دریافت می کنند.

به نظر می رسد دلیل اصلی ناکامی آبی ها و نارنجی های جاده مخصوص در کسب مجوز افزایش قیمت بی ارتباط به تغییر ناگهانی دولت نباشد و مدیران ارشد صمت در دولت سیزدهم ترجیح دادند تا زیر مجوز افزایش قیمت را امضا نکنند و این مهم را به دولت چهاردهم بسپارند.

آن طور که شنیده ها حکایت می کنند بعد از کنار رفتن شورای رقابت از تعیین قیمت خودرو در زمستان سال گذشته و دادن اختیار بررسی و تعیین قیمت به سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، مدیران این سازمان نسبت به مشخص کردن قیمت های جدید برای محصولات ایران خودرو و سایپا در سال جاری اقدام کردند. به گزارش اقتصادنیوز، براساس آنچه اعضای شورای رقابت مصوب کرد؛ وزارت صمت مسئول اعلام قیمت های جدید خودرو شد. اما به دلایل نامشخص سیاست گذار خودرویی از ابلاغ قیمت های جدید شانه خالی کرد. همین تعلل در ابلاغ قیمت های جدید و ناتمام ماندن دولت سیزدهم سبب شد تا خودروسازان تاکنون نتوانند نسبت به افرایش قیمت محصولات خود اقدام کنند.

بررسی اقتصادنیوز از شیوه فروش ایران خودرو در جدیدترین طرح فروش در حال برگزاری این حودروساز و همچنین نحوه عرضه شاهین پلاس با گیربکس اتوماتیک -جدیدترین محصول سایپا-، نشان می دهد خودروسازان امیدوارند به زودی با تشکیل دولت چهاردهم مجوز افزایش قیمت محصولات را دریافت کنند.

ایران خودرویی ها در اولین عرضه گسترده خود بعد از حذف سامانه یکپارچه خودرو، ۱۲ محصول خود،‌ شامل ۹ خودروی پُرتقاضا، دو محصول وارداتی برقی و جدیدترین محصول خود یعنی "ری را" را در قالب فروش فوق العاده و پیش فروش در دسترس متقاضیان قرار دادند. نارنجی های جاده مخصوص نیز بعد از مشخص شدن قیمت شاهین پلاس با گیربکس اتوماتیک آن را به عنوان محصول جایگزین به ثبت نام کنندگان برای شاهین اتوماتیک که موعد تحویل خودروی آنها تابستان و پاییز ۱۴۰۳ تعیین شده بود، پیشنهاد دادند.

ایران خودرویی ها بار اصلی نحوه عرضه محصولات خود در دور جدید فروش را روی پیش فروش قرار دادند. سایپایی ها هم به متقاضیان شاهین با گیربکس اتوماتیک اعلام کردند می توانند شاهین پلاس با گیربکس اتوماتیک را پیش خرید کنند. به گزارش اقتصادنیوز، اصرار مدیران فروش دو خودروساز به عرضه محصولات در قالب پیش فروش نشان می دهد آنها امیدوارند تا به زودی مجوز افزایش قیمت را برای محصولات خود دریافت کنند. البته به نظر می رسد شانس ایران خودرویی ها برای دریافت مجوز افزایش قیمت از رقیب نارنجی پوششان بیشتر است.

ایران خودرو و سایپا آخرین مجوز افزایش قیمت محصولات خود را بهار ۱۴۰۲ دریافت کردند. ایران خودرویی ها در شهریور ۱۴۰۲ برای هشت محصول ارتقا یافته خود مجوز قیمتی دریافت کردند. بررسی های اقتصادنیوز نشان می دهد، سایپایی ها اواخر سال گذشته برای محصول جدید خود اطلس، مجوز افزایش قیمت دریافت کردند. چندی پیش نیز برای سهند و شاهین پلاس با گیربکس اتوماتیک قیمت کارخانه ای را دریافت کردند.

بنابراین به نظر می رسد این سه محصول سایپا در دور جدید افرایش قیمت شانس کمتری برای دریافت مجوز جدید قیمتی داشته باشند. البته سایر محصولات نارنجی های جاده مخصوص از بهار  ۱۴۰۳ تا کنون رنگ افرایش قیمت کارخانه ای را آن طور که باید و شاید به خود ندیده اند. البته سایپایی ها با توجه به تکلیف سازمان ملی استاندارد برای ارتقای استانداردهای خودرویی و همچنین افزایش هزینه های جانبی مصرف کنندگان در سال جاری، افزایش قیمت هایی داشتند. اما دامنه این رشد قیمت ها حول و حوش ۵ میلیون تومان بود. این مساله در مورد محصولات ایران خودرو هم صدق می کند.

باید منتظر ماند و دید وزیر صمت دولت چهاردهم بعد از گذر از پیچ بهارستان و استقرار در ساختمان سیمه چه زمانی زیر مجوز افزایش قیمت کارخانه ای را امضا می کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید