افزایش مجدد نرخ بهره در ژاپن

کدخبر: ۶۶۹۳۴۱
اقتصادنیوز: ریوزو هیمینو، معاون رئیس بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد که تا زمانی که تورم مطابق با دیدگاه بانک مرکزی افزایش پیدا کند این نهاد به افزایش نرخ بهره ادامه می‌دهد.
افزایش مجدد نرخ بهره در ژاپن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران،‌ آقای هیمینو روز چهارشنبه در سخنرانی برای رهبران کسب‌وکار اظهار داشت که موضع اصلی بانک مرکزی ژاپن این است که اثر تحولات بازار و افزایش نرخ بهره جولای را بررسی خواهد کرد؛ و اگر اطمینان پیدا کند که چشم انداز آن برای فعالیت اقتصادی و قیمت‌ها تحقق خواهد یافت درجه انطباق پولی را تعدیل می‌کند.

اظهارات آقای هیمینو، پیام بانک مرکزی ژاپن مبنی بر اینکه افزایش دیگری در نرخ بهره روی میز قرار دارد را تقویت می‌کند که تنها چند روز پس از آنکه فدرال رزرو سیگنال کاهش نرخ‌های بهره در ماه آینده را ارسال کرد فشار افزایشی بر ین وارد می‌کند. سخنرانی او می‌تواند پیش‌بینی بسیاری از ناظران مبنی بر افزایش نرخ‌های بهره در ماه ژانویه را تقویت کند.

در همین زمان، آقای هیمینو در این سخنرانی و کنفرانس مطبوعاتی پس از آن اظهاراتی ارائه کرد که نشان داد افزایش نرخ بهره قریب الوقوع نیست.

به گفته او، اولین کار این است که بازارهای مالی را زیرنظر بگیرند چراکه ناپایدار هستند؛ بازارهای مالی در داخل و خارج ژاپن می‌توانند بر احتمال تحقق چشم‌انداز تورم اثرگذار باشند.

این اظهارات مشابه چیزی که کازائو اویدا، رئیس بانک مرکزی در جلسه استماع پارلمان در روز جمعه گفت. که نشان می‌دهد این بانک عجله‌ای برای افزایش نرخ بهره در جلسه بعدی خود در ماه آینده ندارد.

ین پس از اظهارات هیمینو تضعیف شد بطوری که در اواسط بعدازظهر در توکیو 144.4 در مقابل دلار آمریکا معامله شد.

آقای هیمینو آخرین نفر از سه مدیر ارشد بانک مرکزی ژاپن است که قرار است در این ماه بطور علنی صحبت کند. بانک مرکزی پس از افزایش نرخ بهره معیار خود در 31 جولای، بازارها را با سیگنال‌های انقباضی خود غافلگیر کرد؛ اقدامی که به آشفتگی بازارهای جهانی کمک کرد و باعث شد که Nikkei 225 با بیشترین افت در تاریخ مواجه شود.

به دنبال آشفتگی بازار، شینیچی اوچیدا، معاون دیگر رئیس بانک مرکزی که یک سیاستگذار کهنه کار است، در 7 آگوست سیگنال انبساطی آشکاری (عدم افزایش نرخ بهره) ارسال کرد. با توجه به اینکه اویدا و هیمینو از آن زمان در پیام‌های خود این سیگنال را تضعیف کردند، اوچیدا احتمالا وظیفه آرام سازی بازارها بلافاصله پس از سقوط را بر عهده داشته است. زیان در بازارهای جهانی سهام عمدتا پاک شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید