تنها راه نجات سازمان تامین اجتماعی از بحران صندوق‌های بازنشستگی

کدخبر: ۶۷۰۰۴۸
اقتصادنیوز: یک کارشناس رفاه و تامین اجتماعی گفت: اجرایی کردن نظام چندلایه تامین اجتماعی راهکار نجات صندوق‌های بازنشستگی است، اما ضرورت دارد سیاستگذار اصلاحات را به‌صورت تدریجی پیاده کند تا به گسترش فقر و ناآرامی‌های اجتماعی منجر نشود.
تنها راه نجات سازمان تامین اجتماعی از بحران صندوق‌های بازنشستگی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد،  بحران صندوق‌های بازنشستگی طی سال‎های گذشته به‌عنوان یک معضل مهم همواره در اقتصاد ایران مطرح بوده است. بررسی و رفع این چالش به دلیل گره‌خوردن معیشت و رفاه میلیون‌ها نفر در زمان بازنشستگی و پس از سال‌ها کار کردن به این صندوق‌ها ضرورت دارد. با اینکه کارشناسان بارها برای اجرای سریع‌تر اصلاحات به سیاستگذار هشدار داده‌اند، اما مواجهه با این بحران بارها به تعویق افتاده است. علی حیدری، کارشناس رفاه و تامین اجتماعی به بررسی ریشه‌های ناترازی صندوق‌ها و راهکار نجات آن پرداخته است.

به گفته حیدری، مشکلات بسیاری وجود دارد که روی صندوق‌ها اثر می‌گذارد اما مربوط به خود صندوق‌ها نیست. مانند کسری بودجه دولت که باعث می‌شود دولت معوقات و بدهی‌های بیمه‌ای خود را به صندوق‌ها پرداخت نکند و به‌نوعی به جای استقراض از بانک ‌مرکزی از صندوق‌ها استقراض کند. از سوی دیگر تحریم‌ها باعث شده است صندوق‌های بازنشستگی نتوانند در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کنند؛ در نتیجه به سراغ بازار سهام می‌روند و با توجه به شرایط کم‌عمق، دستوری و غیرشفاف بورس اگر صندوق‌ها بخواهند سهم خود را بفروشند تا مستمری‌ها را پرداخت کنند، این امکان برای آنها فراهم نیست. علاوه بر این امکان سرمایه‌گذاری اختیاری را نیز ندارند.

این کارشناس رفاه و تامین اجتماعی حضور اتباع غیرمجاز در کشور و عدم الزام به بیمه‌ شدن آنها را موضوع دیگری دانست که ناترازی صندوق‌ها را تشدید می‌کند. او در این رابطه تاکید کرد: نیروی کار غیرمجاز خارجی نیز مشکلاتی را به وجود آورده است. برای مثال چون کارگران غیرمجاز خارجی اجباری برای بیمه ندارند، در بسیاری از مناطق کشور کارفرماها از به کار گرفتن آنها برای فرار بیمه‌ای استفاده می‌کنند. در حالی که بیمه شدن این کارگران اتباع باعث نظم‌بخشی و امنیت می‌شود و از سوی دیگر مانع فرار بیمه‌ای کارفرماها خواهد شد. حیدری با اشاره به مشکلات سرمایه‌گذاری در کشور و اثر آن بر صندوق‌ها خاطرنشان کرد: یک دهه است که نرخ سرمایه‌گذاری در ایران صفر است و جواب استهلاک را هم نمی‌دهد. زمانی که سرمایه‌‌گذاری و تولید ملی در کشور شکل نگیرد، اشتغال کاهش یافته و در نتیجه ورودی صندوق‌ها کاهش می‌یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید