گزارش «اقتصادنیوز» از روند بازار ارز در نیمه اول شهریور

قیمت دلار از سکه عقب افتاد؛ تتر پیشتاز صعود قیمت‌ها/ 3 سناریوی مهم درباره نوسان محدود دلار

کدخبر: ۶۷۰۷۳۶
اقتصادنیوز: بازار ارز نتوانست به مانند بازار سکه رشد محسوسی را تجربه کند و با این حال که تمامی قطعات سکه در نیمه اول شهریور بالای دو درصد افزایش داشتند اما در بازار ارز، رشد قیمت‌ها به زیر دو درصد محدود شد. .
قیمت دلار از سکه عقب افتاد؛ تتر پیشتاز صعود قیمت‌ها/ 3 سناریوی مهم درباره نوسان محدود دلار
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز نیمه اول آخرین ماه تابستان را با افزایش در محدوده مشخص سپری کرد و به پایان رساند و از رشد بازار سکه عقب افتاد؛ روندی که در پی آن معامله گران شاهد تغییر کانال دلار در بازار هرات و پیشروی آن در بازار ارز تهران بودند. قیمت دلار هرات اولین روز شهریور را در میانه کانال 58 هزار تومان آغاز کرد و در انتهای هفته اول با افزایش وارد کانال 59 هزار تومان شد. قیمت دلار تهران نیز با افزایش در کانال 59 هزار تومان پیش رفت اما در عبور از مرز 60 هزار تومان ناکام ماند و قیمت‌ها در بازار ارز نتوانستند به مانند بازار سکه رشد محسوسی را تجربه کنند و با این حال که تمامی قطعات سکه در نیمه اول شهریور بالای دو درصد افزایش داشتند اما در بازار ارز، رشد قیمت‌ها به زیر دو درصد محدود شد.  اما اگر بازار رمزارزها و به طور ویژه تتر را هم جزو بازار ارز قلمداد کنیم، داستان به گونه دیگری است و این بازار پیشتاز افزایش قیمت‌ها در بازار ارز بوده است. قیمت تتر که در هفته انتهایی مرداد در زیر نرخ دلار تهران معامله شد و تا کف 58 هزار تومان پایین رفت، شهریور را نوسانی آغاز کرد و با رشد 2.5 درصدی به مرز کانال 60 هزار تومان رسید. با این رشد قیمت تتر، نرخ آن دوباره به بالای قیمت دلار تهران بازگشت. قیمت تتر در این بازه زمانی حتی وارد کانال 60 هزار تومان شد و تا 60 هزار و 600 تومان هم بالا رفت، اما در عبور از این مرز ناکام بود.

بعد از قیمت تتر دومین بازاری که در بازار ارز بیشترین بازدهی را ثبت کرد، قیمت دلار هرات بود که در 15 روزه ابتدایی شهریور با رشد 1.8 درصدی به میانه کانال 59 هزار تومان رسید. قیمت دلار تهران نیز در نیمه اول شهریور رشد 1.36 درصدی را ثبت کرد و در 59 هزار و 800 تومان قرار گرفت. قیمت دلار تهران در نیمه اول شهریور نتوانست در کانال 60 هزار تومان تثبیت دهد و این مرز سد افزایش اسکناس آمریکایی شد.

به گزارش اقتصادنیوز،‌ قیمت درهم امارات هم کمترین بازدهی را در این بازه زمانی داشته است. قیمت درهم که در روزهای انتهایی ماه مرداد وارد 16 هزار تومان شد،‌ در این 15 روز نتوانست از مرز مقاومت 16 هزار و 300 تومان عبور کند و 1.24 درصد رشد را ثبت کرد و به 16 هزار و 290 تومان رسیده است.

علت اصلی نوسان محدود دلار

همانطور که پیش تر اشاره شد، موضوع مهم بازار ارز در نیمه اول شهریور، نوسان محدود اسکناس آمریکایی در بازار هرات و تهران بود. برای پرداختن به این موضوع ابتدا به دلایل رشد قیمت دلار اشاره خواهیم کرد. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، به عقیده معامله‌گران اولین دلیل رشد قیمت‌ها مشخص شدن کف قیمتی در بازار ارز است. از منظر معامله‌گران، بازار پس از شناسایی کف قیمت در کانال 58 هزار تومان، دست به خرید قیمت دلار زدند. دومین عامل رشد قیمت دلار ناشی از بازار رمزارزهاست. معامله‌گران تصور می‌کنند پس از رکود در بازارهای داخلی، متقاضیان بازار رمزارزها فزونی یافتند و این موضوع خود را در رشد قیمت تتر نشان داد. از منظر این گروه قسمتی از رشد بازار ارز به واسطه اثر تتر بر قیمت دلار بوده است. خبر آزادسازی پول‌های بلوکه شده در ثبت‌نام خودرو دیگر عامل موثر بر افزایش قیمت دلار بود؛ چرا که بازار در روزهای ابتدایی شهریور این موضوع را مورد توجه قرار داد و به عقیده معامله‌گران ورود قسمتی از این پول به بازار منجر به افزایش قیمت‌ها شد.

حال پس از شناسایی دلایل تحرکات در بازار به محدود شدن این نوسان می‌پردازیم. تحلیلگران درباره محدود شدن دامنه نوسان دلار سه گمانه‌زنی دارند. اولین سیگنال مثبت به بازار شهریور از مجلس داده شد؛ نظر مثبت معامله‌گران پس از رای اعتماد مجلس به تمامی وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان، قوت گرفت. برخی از معامله‌گران نیز دلیل بی‌رمقی بازار را مرتبط با تعطیلات سریالی شهریور می‌دانند. در 15 روز ابتدایی شهریور، در تقویم 5 روز تعطیلی ثبت شده است که این موضوع از فعالیت بازار کاست و قیمت‌ها بی‌رمق دنبال شدند. عامل سوم و مهم نوسان محدود بازار، قیمت درهم امارات است. معامله‌گران در این 15 روز با توجه به واکنش قیمت درهم به سطح 16 هزار و 300 تومان، معتقدند این مرز سد افزایش بازار ارز شده و هر وقت قیمت به این نرخ می‌رسد تزریق انجام می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در هفته سوم شهریور، بازار ارز همچنان تحت تأثیر تحولات سیاسی داخلی، به ویژه تصمیمات اقتصادی دولت جدید قرار خواهد گرفت. تحلیل‌گران بر این باورند که در صورت ثبات سیاست‌های پولی و مالی، دلار می‌تواند تا مرز جدیدی تثبیت دهد. با این حال، برخی از تحلیلگران معتقدند که اگر تقاضای فزاینده برای ارزهای دیجیتال ادامه یابد، امکان فشار از این کانال به بازار ارز وجود دارد. اولین مرز مقاومت دلار هرات در 59 هزار و 600 تومان قرار دارد و مرز مقاومت مهمتر بازار در محدوده 59 هزار و 900 تومان تا 60 هزار و 100 تومان است که قیمت برای رشد بیشتر باید این سد را پرقدرت بشکند. اولین مرز حمایت بازار نیز در 59 هزار و 200 تومان است که اگر قیمت دلار این سطح را از دست برود می‌تواند با کاهش تا 58 هزار و 800 تومان پایین برود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید