نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۸ شهریور

شرایط پرداخت وام ساخت مسکن اعلام شد

کدخبر: ۶۷۱۲۲۴
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
شرایط پرداخت وام ساخت مسکن اعلام شد
عکس: اکوایران/ دانیال شایگان

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

18 شهریور 1354؛ گرانفروشی به طور محسوسی کاهش یافت

ستاد مبارزه با گرانفروشی حزب اعلام کرد: با تفاهمی که بین اصناف و بازرسان ستاد ایجاد شده است، میزان تخلف نسبت به دو دهه قبل به طور محسوسی کاهش یافته است.

حزب مشارکت تمام مردم را در جنبش مبارزه با گرانفروشی فراهم ساخته و ستاد مبارزه با گرانفروشی وظیفه دارد این مشارکت وسیع و گسترده را در سراسر کشور هماهنگ کند.

وی افزود: کارت شناسایی جدید فقط برای بازرسان ستاد صادر خواهد شد و بازرسان ستاد مبارزه با گرانفروشی با دستورالعمل تازه‌ای فعالیت خود را ادامه خواهند داد.

18 شهریور 1364؛ شرایط و ضوابط پرداخت وام احداث مسکن اعلام شد

در پی انتشار خبر مربوط به پرداخت وام احداث و تکمیل ساختمان ازسوی بانک ملی ایران، ضوابط و شرایط پرداخت آن اعلام شد.

بانک ملی ایران به منظور مساعدت و رفع مشکل مسکن اشخاصی که فاقد واحد مسکونی بوده و زمین و سایر امکانات لازم برای احداث بنا یا تکمیل ساختمان در اختیار داشته باشند و نیز برای احداث یا تکمیل مجتمع‌های مسکونی در چارچوب دستورالعمل عقود اسلامی تسهیلاتی به شرح زیر اعطا می‌کند.

تسهیلات ذکرشده به منظور احداث و یا تکمیل واحد مسکونی به اشخاصی اعطا می‌شود که خود و افراد تحت تکفل آنان فاقد واحد مسکونی می‌باشد.

حداکثر تسهیلات قابل پرداخت با توجه به تعداد عائله تحت تکفل متقاضی از 3 تا 4 میلیون ریال و برای مجتمع های مسکونی با توجه به تعداد واحدها تا مبلغ یک میلیارد ریال برای اشخاص حقوقی و تا 50 میلیون ریال برای اشخاص حقیقی است.

18 شهریور 1374؛ اعلام آمادگی 60 شرکت خارجی برای مشارکت در پروژه  های نفت و گاز ایران

هفته نامه نفتی «پترولیوم ارگوس» چاپ لندن در گزارشی می‌نویسد، در آستانه پایان مهلت اعلام تمایل نسبت به شرکت در کنفرانس بین المللی نفتی ایران که در ماه نوامبر (آبان و آذر) در تهران برگزار می‌شود، ‌حدود 60 شرکت نفتی و مهندسی و گروه‌های بزرگ صنعتی آسیایی برای شرکت در آن ابراز علاقه کرده اند.

این نشریه در مورد شرکت‌هایی که تاکنون برای شرکت در این کنفرانس ابراز علاقه کرده‌اند، می نویسد: در این فهرست نام شرکت های توتال و الف از فرانسه، شرکت انگلیسی – هلندی شل، سنامپروگتی از ایتالیا، هیوندای، سانگیونگ، هونام و دوو از کره جنوبی، میتسوبیشی و میتسویی از ژاپن و همچنین چند شرکت از کانادا و هند دیده می‌شود.

این هفته نامه می‌نویسد، آخرین مورد از قراردادهای نفتی ایران قراردادی با شرکت مهندسی جان براون از انگلیس است که انجام کارهای مهندسی اولیه مربوط به فاز اول طرح بهره‌برداری از حوزه نفتی فلات قاره پارس جنوبی را در عمق آب‌های خلیج فارس برعهده گرفته است.

ایران در ساخت یک پالایشگاه و توسعه میادین بزرگ نفتی ترکمنستان مشارکت می‌کند

در پی امضای قرارداد ایران و ترکمنستان در مورد ساختن خط لوله 140 کیلومتری گاز در خاک آن کشور، مهندس آقازاده، وزیر نفت ارزش این قرارداد را 190 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: براساس این قرارداد، شرکت ملی نفت ایران ساخت  این خط لوله گاز را در اواخر شهریورماه آغاز می کند و در مدت 2 سال به پایان خواهد رساند.

وزیر نفت ابراز امیدواری کرد که با ساخت این خط لوله گاز در خاک ترکمنستان و ادامه آن در خاک ایران به تدریج پشتوانه لازم برای انتقال گاز ترکمنستان از طریق ایران به اروپا تامین شود.

در بازه طرح مشارکت ایران در ساخت پالایشگاه نفت در ترکمنستان، آقازاده گفت: در پی اعلام مناقصه بین‌المللی در مورد ساخت یک پالایشگاه نفت در ترکمنستان، از میان پیشنهادهای متعددی که ازسوی شرکت های خارجی به ترکمنستان فرستاده شده بود، پیشنهاد مشترک شرکت ملی نفت ایران و شرکت «تکنیپ» فرانسه به دلیل تکنولوژی، شرایط فنی و قیمت مناسب برنده این مناقصه شناخته شد.

18 شهریور 1394؛ هیات تجاری اوکراین به تهران می‌آید

دوره کنونی اقتصادی ایران را می‌توان دوره نوین مذاکرات تجاری نامید. رفت و آمدهای کشورهای اروپایی به‌خصوص پس از توافق وین، آینده ای جدید در روابط تجاری ایران و اروپا را ترسیم می‌کند.

اوکراینی‌ها نیز در پی این رفت و آمدها خواهان کسب سهمی از بازار بزرگ ایران هستند. به همین منظور 72 شرکت از کشور اوکراین به سرپرستی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع اوکراین و روسای اتاق‌های ایالتی این کشور 23 شهریور میهمان اتاق بازرگانی ایران خواهند بود.

تدوین نقشه راه روابط اقتصادی ایران و اتریش

امضای بیش از 15 تفاهم‌نامه به ارزش 80 میلیون یورو در زمینه‌های مختلف اقتصادی ازجمله گردشگری، پروژه‌های اقتصادی، آموزشی، پروژه‌های نیمه تمام، صنعت خودرو و دارو ماحصل حضور هیات بلندپایه اتریشی در ایران است.

بنا به اظهارات مقامات اتریشی امکان افزایش  این حجم تجارت بین دو کشور تا 5 برابر رقم کنونی نیز وجود دارد.

ازسوی دیگر متیر لهنر، وزیر اقتصاد اتریش در نشستی با فعالان بخش خصوصی ایرانی از تدوین نقشه راه همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و اتریش تا سال 2020 خبر داد؛ علاوه‌بر وی، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در این همایش بر تدوین نقشه راه همکاری دو کشور در همه زمینه‌ها تاکید کرد؛ برنامه هایی که در راستای گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور تدوین شده‌اند و اجرایی کردن آنها می‌تواند نقشه راهی برای روابط این دو کشور محسوب شود.

به گفته فعالان اقتصادی، هیات تجاری 200 نفره اتریشی بزرگ‌ترین هیات از این کشور محسوب می‌شود که به همراه رئیس‌جمهور این کشور در کشوری دیگر حضور یافته است.

محسن جلال‌پور در نشست تجاری ایران و اتریش گفت: دوره طولانی از همکاری‌های جدی میان ایران و اتریش به ثبت رسیده و بخش خصوصی ایران تمایل دارد تا در فضای جدید نقش‌آفرینی جدیدی را با همسایه اتریشی خود داشته باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید