چرا السالوادور بیت‌کوین را ارز رسمی اعلام کرد؟

کدخبر: ۶۷۱۴۳۴
اقتصادنیوز: السالوادور در سال 2021 و برای نخستین‌بار در جهان، بیت‌کوین را به عنوان ارز قانونی این کشور اعلام کرد. طبق گزارش‌ها، خریداری بیت‌کوین توسط این کشور باعث سود 31 میلیون دلاری آن شده است.
چرا السالوادور بیت‌کوین را ارز رسمی اعلام کرد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، السالوادور در 7 سپتامبر (17 شهریور) سال جاری میلادی، سومین سال پذیرش بیت‌کوین به عنوان ارز قانونی را جشن گرفت.

به نوشته کوین تلگراف، این تصمیم نجیب بقیله، رئیس‌جمهور السالوادور، با هدف ترویج شمول مالی (دسترسی عادلانه و برابر به محصولات و خدمات مالی)، بهبود پرداخت‌های حواله و جذب نوآوری مالی اتخاذ شد. اگرچه پذیرش بیت‌کوین به عنوان ارز قانونی در ابتدا با شک و تردید مواجه شد، برخی مانند الکس ماموت، مدیرعامل Peanut Trade، این طرح را یک موفقیت می‌دانند.

السالوادور به‌طور پیوسته بیت‌کوین خریداری کرده و با داشتن 5 هزار 865 بیت‌کوین، بیش از 31 میلیون دلار سود کسب کرده است. با وجود انتقادات اولیه، به‌ویژه پس از کاهش ارزش بیت‌کوین از اوج 69 هزار دلاری آن در سال 2021 میلادی، سرمایه‌گذاری این کشور اکنون سودآور شده و موقعیت رئیس‌جمهور آن را تقویت کرده است.

خبر مرتبط
قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز پنجشنبه ۱۵ شهریور 1403/ کاهش قیمت بیت کوین

اقتصادنیوز: امروز قیمت بیت کوین با کاهش ۱.۳۸ درصدی، از ۵۸,۰۴۴ (پنجاه و هشت هزار و چهل و چهار ) دلار به ۵۷,۲۵۰ (پنجاه و هفت هزار و دویست و پنجاه ) دلار رسید.

اگرچه پذیرش بیت‌کوین در السالوادور نتایج مثبتی نشان داده است، اما اقتصادهای بزرگ از این کار پیروی نکرده‌اند، عمدتا به این دلیل که کشورهای بزرگ‌تر به اعتباردهندگان بین‌المللی متکی هستند که با چنین اقداماتی مخالفند.

جمهوری آفریقای مرکزی تنها کشور دیگری است که بیت‌کوین را به عنوان ارز قانونی معرفی کرده است.

با وجود این، اقدام پیشگامانه السالوادور بحث‌هایی را در مورد پذیرش ارزهای دیجیتال در سطح جهانی به وجود آورده و کشورهایی مانند برزیل در حال بررسی چارچوب‌های نظارتی برای بیت‌کوین در آینده هستند.

تازه‌ترین قیمت بیت‌کوین و اتریوم

بر اساس داده‌های سایت اینوستینگ، قیمت بیت‌کوین در روز یکشنبه (18 شهریور) از 53 هزار و 642 دلار تا 54 هزار و 708 دلار نوسان داشته است. این رمزارز در ساعت 19:43 به وقت ایران، 53 هزار و 840 دلار معامله شده است. تغییر قیمت بیت‌کوین در 24 ساعت گذشته منفی بوده و قیمت آن حدود هزار دلار کاهش یافته است.

ارزش معاملات بزرگ‌ترین ارز دیجیتال در 24 ساعت گذشته 16/44 میلیارد دلار بوده و ارزش این رمزارز نسبت به یک هفته قبل، حدود 8 درصد کاهش داشته است.

همچنین قیمت اتریوم در همین روز از 2 هزار و 243 دلار تا 2 هزار و 308 دلار نوسان داشته است. این رمزارز در ساعت 19:43 به وقت ایران، 2 هزار 246 دلار معامله شده است. ارزش معاملات دومین ارز دیجیتال جهان از نظر ارزش بازار در 24 ساعت گذشته 9/81 میلیارد دلار بوده و ارزش این رمزارز نسبت به یک هفته قبل حدود 9 درصد کاهش یافته است.

 
 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید