نیم قرن با اقتصاد ایران؛‌ 26 شهریور

اعلام قیمت محصولات جدید رنو در ایران

کدخبر: ۶۷۲۲۵۳
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
اعلام قیمت محصولات جدید رنو در ایران

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

26 شهریور 1354؛ قیمت زمین کاهش یافت

قیمت زمین داخل محدوده برای اولین بار طی 6 سال اخیر که محدوده تعیین شده کاهش یافت و خرید و فروش روی آن به قیمت بی‌سابقه‌ای رسید.

کارشناسان و دست‌اندرکاران معاملات زمین معتقدند که کاهش قیمت زمین بین 10 تا 20 درصد است.

این تقلیل به ویژه روی اراضی گران‌قیمت و شمال شهر بسیار محسوس است.

یکی از عوامل اساسی در کار رکود معاملات زمین داخل محدوده، متوقف شدن پرداخت وام بانکی است که از حدود 2 ماه قبل به وسیله بانک‌ها شروع شده است.

عامل دیگر، اقدامات اساسی دولت در مبارزه با گرانفروشی است که تاکنون با نتایج چشمگیری مواجه بوده و اثرات مفیدی از آن مشهود شده است و تقلیل قیمت‌ها روی قیمت زمین نیز اثر داشته است.

26 شهریور 1374؛ حداقل قیمت مسکن در تهران 29 هزار تومان

آخرین قیمت زمین، مسکن و اجاره‌بها (مربوط به سال 1373) ازسوی سازمان ملی زمین و مسکن وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی اعلام شد.

در سال 73 میانگین قیمت یک مترمربع زمین در شهر تهران 558 هزار ریال بود که این میزان در فصل زمستان به 629 هزار ریال افزایش یافت.

در این سال بالاترین میانگین قیمت را مناطق سه، شش، یک، هفت و دو شهری و کمترین قیمت را مناطق 18 و 19 و 20 و 17 شهری داشته‌اند. حداقل قیمت 289 هزار ریال در هر مترمربع و حداکثر قیمت 1079 ریال در منطقه 3 شهر تهران بوده است.

متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی آپارتمانی در سال 73 به حدود 646 هزار ریال و متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی ویلایی 482 هزار ریال بوده است.

وزیر بازرگانی: تندروی در امر تعزیرات مردود است

وزیر بازرگانی هماهنگی در اجرای سیاست‌های مصوب اقتصادی کشور را ضروری خواند.

یحیی آل اسحاق، وزیر بازرگانی افزود: سیاست‌های تنظیم بازار و سیاست‌های اقتصادی کشور در کلان قضیه و در نرم‌افزار مشکلی ندارد و باید هماهنگی و هم‌جهتی در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای سیاست‌های مصوب موردتوجه قرار گیرد.

وی با تاکید به این مطلب که در مسائل اقتصادی باید کار به دست مردم و سیاستگذاری و هدایت توسط دولت صورت بگیرد، تندروی‌ها و برخوردهای بی‌منطق در رابطه با امر تعزیرات را مردود دانست و گفت: اینکه ما در بخش تعزیرات تندروی کرده و به فرض 10 کیلوگرم روغن و یا مقداری کره را از مغازه‌ای به عنوان  احتکار بگیریم، این کار واقعا فاجعه بوده و عمل ضدانقلابی محسوب می‌شود.

26 شهریور 1384؛ صادرات گاز ترکمنستان به ایران افزایش می‌یابد

رسانه‌های ترکمنستان اعلام کردند، رئیس‌جمهوری ترکمنستان مجتمع جدید کمپرسور گاز را که به این جمهوری اجازه می‌دهد صادرات گاز طبیعی خود به ایران را افزایش دهد، افتتاح کرد.

خبرگزاری فرانسه از عشق‌آباد گزارش داد، صفر مراد نیازاف گفت: این مجتمع ازسوی پیمانکاران آلمانی و ایرانی در «کوربز» در نزدیکی مرز با ایران و با هزینه‌ای بالغ‌بر 114 میلیون یورو (139 میلیون دلار) ساخته شده است.

با ساخت  این مجتمع می‌توان گفت که جمهوری ترکمنستان مجاز خواهد بود حجم صادرات گاز خود را از طریق خط لوله به ایران افزایش دهد.

تعرفه‌های آب و برق فقط اصلاح می‌شود

در 6، 7 سال گذشته ارز بسیاری برای خرید تجهیزات از کشور خارج می‌شد که در حال حاضر با سرمایه‌گذاری‌های مناسب صورت گرفته 90 درصد تجهیزات در داخل تولید می شود.

سید پرویز فتاح، وزیر نیرو گفت: روند افزایش رشد مصرف برق در کشور قابل‌قبول نیست و باید اصلاحاتی صورت گیرد تا این مصرف بی‌رویه کنترل شود.

فتاح تاکید کرد: اصلاح تعرفه‌های آب و برق صرفا افزایش قطعی آنها نیست ضمن اینکه برای امسال مصوبه سال 84 اجرا می‌شود و وزارت نیرو به شدت کنترل می‌کند که خطایی در اجرا صورت نگیرد.

26 شهریور 1394؛ اعلام قیمت محصولات جدید رنو در ایران

آن‌طور که خبر می‌رسد ایران‌خودرو قصد دارد در دومین اطلاع‌رسانی خود در مورد محصولات آینده‌اش، قیمت و زمان عرضه خودروهای رنو (که قرار است در ایران تولید شوند) را اعلام کند، هرچند دقیقا مشخص نیست کدام محصولات این خودروساز فرانسوی در ایران خودرو تولید خواهند شد، اما به نظر می‌رسد یکی از آن‌ها خودروی «کوئید» باشد که قیمتی نسبتا پایین دارد.

به گفته منابع آگاه این خودرو هم‌اکنون در هند عرضه شده و پنج هزار یورو نیز قیمت دارد، اما در ایران گران‌تر از هند عرضه خواهد شد گفته می‌شود ایران‌خودرو این محصول را برای بازار 30 تا 40 میلیونی خود هدف‌گذاری کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • بررسی تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی از رشد اقتصادی در بهار ۱۴۰۳

      اقتصادنیوز: آمارهای رشد اقتصادی به روش هزینه در بهار امسال نشان می‌دهد رشد اقتصادی در بهار ۱۴۰۳ به سطح ۴.۲ درصد رسیده…

    کارگزاری مفید