سخت‌گیری وزارت اقتصاد در موافقت با درخواست اعتباری بانک‌ها‌+ جدول

کدخبر: ۶۷۳۵۷۱
اقتصادنیوز: طی اجرای عملیات سیاست‌ پولی بانک مرکزی در هفته منتهی به 26 شهریور ماه، ریپوی بانکی بجز سررسید 7 روزه، از سررسید تازه‌تری رونمایی کرده که طی 14 روز فرا می‌رسد. تقاضای اعتباری بانک‌ها نیز بیش‌تر روی سررسید 14 روزه متمرکز شده است.
سخت‌گیری وزارت اقتصاد در موافقت با درخواست اعتباری بانک‌ها‌+ جدول

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، یکی از ابزارهای پولی بانک مرکزی برای ساماندهی نیاز مالی بانک‌ها، اجرای عملیات بازار باز است. در این عملیات، بانک‌ها اعتبار موردنیاز خود را با قراردادن اوراق به عنوان وثیقه نزد بانک مرکزی، از این نهاد دریافت می‌کنند. ابتدا بانک‌ها مبالغ موردنیاز خود را اعلام کرده و سپس بانک مرکزی مشخص می‌کند که بانک‌ها اعتبار دریافت شده را در چه سررسیدی و با چه نرخ سودی باز می‌گردانند.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در عملیات بازار باز در هفته منتهی به 26 شهریور ماه، تقریبا 34 همت از سوی 9 بانک درخواست شده اما وزارت اقتصاد تنها با پرداخت حدودا 70 درصد از این رقم موافقت کرده است. در حراج هفته گذشته بجز سررسید 7 روزه، سررسید 28 روزه نیز ارائه شده بود. در این هفته، به جای سررسید 28 روزه، سررسید 14 روزه ارائه شده که بانک‌های دریافت‌کننده این نوع اعتبار را ملزم می‌کند تا بدهی خود را طی دو هفته تسویه کنند.

خبر مرتبط
درخواست مهم از بانک مرکزی درباره تسهیلات مسکن

اقتصادنیوز: هاشمی گفت: عدم پرداخت تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومانی زمینه‌ساز کند شدن روند ساخت پروژه‌ها شده که پیگیری این موضوع باید در دستور کار بانک مرکزی قرار گیرد.

به نظر می‌رسد سخت‌گیری وزارت اقتصاد در موافقت با درخواست اعتباری بانک‌ها‌، بازار شبانه را فعال کرده و حجم اعتبارگیری بانک‌ها در این بازار از حدود 5 همت به بالای 18 همت رسیده است.

مشروح این گزارش را با تیتر "رونمایی از سررسید تازه‌ی ریپوی بانکی؛ بازار شبانه فعال‌تر شد" د راکوایران بخوانید.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات بورس تهران در هفته اخیر

      اقتصادنیوز: در هفته اخیر میانگین ارزش معاملات خرد سهام رشد کرد و در ۲ روز پایانی هفته به ۴ هزار میلیارد تومان بالغ شد.

    کارگزاری مفید