بررسی سهم بخش‌های اقتصادی از تولید و اشتغال در بهار

پیشتازی کشاورزی در ماراتن بهره‌وری/ بیشترین سهم از اشتغال به خدمات رسید+ نمودار

کدخبر: ۶۷۳۸۰۳
اقتصادنیوز: سهم بخش کشاورزی از کل اشتغال در بهار سال جاری معادل ۵.۸ درصد بوده است. اما طبق داده‌های بانک مرکزی، این بخش ۹ درصد از کل تولید ناخالص بهار را به خود اختصاص داده است.
پیشتازی کشاورزی در ماراتن بهره‌وری/ بیشترین سهم از اشتغال به خدمات رسید+ نمودار
عکس: اکوایران/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بانک مرکزی در تازه‌ترین آمار خود تولید ناخالص داخلی را در بهار سال ۱۴۰۳ منتشر کرده است. با توجه به این آمار و آخرین گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار از اشتغال در بهار سال ۱۴۰۳، می‌توان گفت کدام بخش از اقتصاد بهره‌ورتر نسبت به سایر بخش‌ها عمل کرده است.

بهره‌وری را دراین حالت می‌توان سهم بیشتر یک بخش در تولید نسبت به اشغال عنوان کرد. به عبارتی اگر سهم از کل تولید نسبت به سهم از کل اشتغال در یک بخش بیشتر از سایر بخش‌های اقتصاد باشد نشان می‌دهد هر فرد در آن بخش نسبت به سایر بخش‌ها، تولید بیشتری را شکل داده است. البته باید در نظر داشت می‌توان بخشی از این بهره‌وری را به تکنولوژی و شرایط محیطی نیز نسبت داد.

بررسی آخرین آمارها از تولید و اشتغال در بخش‌های سه گانه اقتصاد نشان می‌دهد بخش کشاورزی نسبت به سهمی که از اشتغال در بهار سال جاری داشته، سهم از تولید بالاتری را به خود اختصاص داده و نسبت به سایر بخش‌های اقتصاد بهره‌ورتر عمل کرده است. البته که شرایط آب و هوایی و محیطی در ایجاد این بهره‌وری نقش داشته است.

untitled

کشاورزی از صنعت و خدمات جلو زد

به گزارش اکوایران، همانطور که گفته شد یکی از نکاتی که می‌تواند بهره‌وری در بخش‌های مختلف اقتصاد نشان دهد نسبت سهم از تولید آن بخش به سهم از اشتغال است. آخرین آمارها از بازار کار و تولید ناخالص داخلی در بهار سال جاری حاکی از آن است که بخش کشاورزی شرایط مساعدتری نسبت به سایر بخش‌ها تجربه کرده است.

سهم بخش کشاورزی از کل اشتغال در بهار سال جاری معادل ۵.۸ درصد بوده است. اما طبق داده‌های بانک مرکزی، این بخش ۹ درصد از کل تولید ناخالص بهار را به خود اختصاص داده است. با این که بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌های خدمات و صنعت سهم کمتری در تولید و اشتغال دارد اما در بهار امسال توانسته بهره‌ورتر عمل کند. البته باید در نظر داشت که تولید در بخش کشاورزی بسیار وابسته به شرایط محیطی است و بخشی از این بهره‌وری محصول شرایط آب و هوایی در کشور خواهد بود.

بخش خدمات یکی دیگر از بخش‌های اقتصاد است که بیشترین سهم از تولید و اشتغال را به خود اختصاص داده است. طبق آمارها سهم از کل اشتغال بخش خدمات در بهار سال جاری معادل ۶۰.۱ درصد بوده است. در‌حالی‌که سهم این بخش از کل تولید ناخالص داخلی در بهار امسال سطحی معادل ۵۷.۵ درصد داشته است.

آخرین بخش در این رتبه‌بندی و یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد، «صنعت» است. سهم بخش صنعت از کل شاغلان کشور در بهار امسال نزدیک ۳۴ درصد بوده است. در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم بخش صنعت (با نفت) از کل تولید ۳۳.۵ درصد و سهم بخش صنعت (بدون نفت) از کل تولید ۲۲.۶ درصد به ثبت رسیده است.

به عبارت دیگر، گروه صنعت با احتساب نفت، 33.5 درصد از کیک اقتصاد ایران را تشکیل داده است در حالی که اگر نفت از این گروه خارج شود، سهم صنعت از این کیک اقتصادی به 22.6 درصد می‌رسد. البته سهمی که این بخش از اشتغال کشور تصاحب کرده بالاتر از سهم آن از کیک اقتصاد ایران است. به بیان دقیق‌تر، سهم بخش صنعت از اشتغال در بهار امسال 34 درصد برآورد شده که در مقایسه با سهم این بخش از تولید سطح بالاتری دارد.

030627

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید