نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۳ مهر

فرانسه هواپیمای خریداری شده ایران را تحویل می‌دهد

کدخبر: ۶۷۹۰۳۵
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
فرانسه هواپیمای خریداری شده ایران را تحویل می‌دهد

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

23 مهر 1354؛ نرخ رسمی ویزیت پزشکان اعلام شد

پیش از ظهر امروز در دفتر آقای فریدون مهدوی، قائم مقام دبیرکل حزب رستاخیز ملت ایران جلسه‌ای با شرکت وزیران بهداری و رفاه اجتماعی، نماینده نظام پزشکی ایران و رئیس مرکز بررسی قیمت‌ها تشکیل شد و نرخ خدمات درمانی مورد بررسی نهایی قرار گرفت.

ویزیت پزشکان بر مبنای حق ویزیت فروردین‌ماه 54، هیچ پزشکی در هر حال حق ندارد از 900 ریال ویزیت بیشتری دریافت کند.

23 مهر 1374؛ ایران به زودی از اعتبارات بانکی جهان استفاده می‌کند

دکتر نوربخش در یک ارزیابی از شرکت‌ هیات اعزامی بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سالانه مشترک صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی گفت: شرکت هیات جمهوری اسلامی به طور کلی مثبت بود و به موفقیت‌هایی هم دست پیدا کر.

وی افزود: هیات شرکت‌کننده جمهوری اسلامی ایران در کنار فعالیت‌های معمول و انجام رایزنی‌های دوره‌ای و سالانه در این اجلاس ملاقات‌هایی را با مقام‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و برخی از کشورها و بانک‌های تجاری جهان انجام دادند.

دکتر نوربخش در ارتباط با ملاقات‌هایش با نمایندگان بانک‌های تجارت جهانی گفت: آنچه مشخص بود تغییر دیدگاه آنها بعد از حل مشکلاتی بود که بدهی‌ها به وجود آورده بود و همه این بانک‌ها برای همکاری‌های بیشتر با جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی کردند.

وی افزود: با بانک‌های تجاری جهانی در مورد ایجاد خطوط اعتباری برای اجرای برنامه دوم توسعه چه در خصوص طرح «فاینانس» و چه در خصوص طرح های دیگر تامین مالی.

23 مهر 1384؛ فرانسه هواپیمای خریداری‌شده ایران را تحویل می‌دهد

ازسوی دادگاه فرانسوی، حکم تحویل هواپیمای تشریفاتی دولت ایران که بابت آن تاکنون بیش از 50 میلیون دلار پرداخت شده است، صادر شد.

داوود کشاورزیان، مشاور وزیر راه و ترابری گفت: این دادگاه به دادخواست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی رسیدگی و پنجشنبه گذشته با صدور حکمی اعلام کرد، شرکت «سوژرما» باید هواپیمای تشریفاتی دولت ایران را که بابت آن تاکنون بیش از 50 میلیون دلار پرداخت کرده است، تحویل دهد.

وی افزود: براساس اعلام نظر این دادگاه، شرکت سوژرما به دلیل تاخیر 10 ماهه در تحویل هواپیمای تشریفاتی دولت ایران نیز باید سود پول مربوط به خرید این هواپیما را به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پرداخت کند.

مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی هما در عین حال تاکید کرد: کمتر از 10 درصد میزان قطعات این هواپیما آمریکایی است که بر همین اساس نیز برخلاف ادعای شرکت فرانسوی، شامل تحریم نمی‌شود.

کشاورزیان گفت: به دلیل پیش بینی این مسائل در قرارداد منعقد شده با سوژرما که در آن عدم تحویل هواپیما در زمان مقرر به دلیل قوانین تحریم فعلی، تخلف شناخته شده و از موارد تاخیرات مجاز نیست، طرف فرانسوی مسوول همه پیامدها و خسارات عدم تحویل هواپیماست.

جمهوری اسلامی ایران حدود پنج سال قبل در جریان سفر حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی، به فرانسه قرارداد خرید 6 فروند هواپیمای مسافربری ایرباس را با شرکت فرانسوی سازنده این قرارداد امضا شد.

23 مهر 1394؛ مقصد بعدی بورس کجاست؟

روز گذشته شاخص کل بورس تهران با رشد 539 واحدی (معادل 0.88 درصد) رقم 61 هزار و 973 واحد را در کارنامه خود ثبت کرد تا زیان بورس از ابتدای سال تاکنون به 1.56 درصد محدود شود. تایید برجام در مجلس شورای اسلامی و قوت گرفتن رفع تحریم‌ها در ماه‌های آتی و همچنین بسته خروج از رکود که توسط رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گوی تلویزیونی سه‌شنبه شب جزئیاتی از آن ارائه شده زمینه را برای بازگشت اطمینان سهامداران فراهم کرده است.

تسهیلات ویژه برای فروش خودرو

درحالیکه رونق بازار خودرو یکی از گزینه‌ها در بسته سیاستی دولت برای خروج از رکود است، مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از اختصاص سه هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای فروش 200 تا 300 هزار دستگاه خودرو به منظور تحریک تقاضا در بازار خودرو خبر داد.

این موضوع در شرایطی اتخاذ شده است که بازار در رکود به سر می‌برد و تولید خودرو در شهریورماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به دلیل نبود تقاضا با افت 44 درصدی مواجه شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید