تداوم فرار سرمایه حقیقی

حمایت‌ها فشار عرضه سهام را کم می‌کند؟/ پیش‌بینی بورس امروز 24 مرداد 1403+‌ نمودار

کدخبر: ۶۶۶۱۹۰
اقتصادنیوز: بورس تهران روز سه‌شنبه با کاهش تراز شاخص کل و افت تراز شاخص کل هم‌وزن به کار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد دیروز کاهش 1 درصدی داشت و روند خروج جریان پول حقیقی تداوم یافت.
حمایت‌ها فشار عرضه سهام را کم می‌کند؟/ پیش‌بینی بورس امروز 24 مرداد 1403+‌ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، بازار سهام در روند معاملات روز معاملاتی گذشته شاهد کاهش تراز شاخص کل هم‌وزن و افت تراز شاخص کل بورس تهران بود. معاملات سهام روز سه‌شنبه شباهت زیادی به روند معاملاتی روز دوشنبه داشت. بازار سهام در معاملات سهامی روز سه‌شنبه نیز شاهد فشار سنگین عرضه سهام بود.

در بین شاخص صنایع نیز روز سه شنبه تنها چهار صنعت ورود جریان پول حقیقی را تجربه کردند که بیشترین میزان آن برای صنعت ماشین آلات و دستگاه‌های برقی با 2.2 میلیارد تومان به ثبت رساند. صنعت محصولات شیمیایی با 54 میلیون تومان در جایگاه بعدی قرار گرفت. از سوی دیگر صنعت فلزات اساسی با 49.6 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت سرمایه‌گذاری‌ها با 32.5 میلیارد تومان و صنعت سیمان با 27.6 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

بازار سهام روزهای اخیر را با روند خروجی جریان پول حقیقی و نوسانات ارزش معاملات خرد در سطح 1 تا 2 همتی پشت سر گذاشته است. خروج جریان پول حقیقی روزهای اخیر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نیز قابل توجه بوده است.

030523

دیروز ارزش صف‌های خرید سهام با کاهش 19 درصدی به سطح 50 میلیارد تومانی نزول کرد و ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 23 درصدی تا سطح هزار و 242 میلیارد تومانی بالا آمد و شکاف صف خرید و فروش در بازار سهام افزایش یافت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 18.7 میلیون تومان روز دوشنبه تا 15 میلیون تومان کاهش داشت. سرانه فروش هر کد حقیقی افزایش یافت و بار دیگر در سطح 31.3 میلیون تومان ایستاد. با این اوصاف معاملات روز سه‌شنبه شاهد غلبه بیشتر فروشندگان بود و بار دیگر شکاف سرانه فروش و سرانه خرید افزایش یافت.

پیش بینی بورس چهارشنبه

با توجه به روند معاملات روزهای اخیر، قیمت‌های جهانی و خبرهای اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز چهارشنبه با سطح مقاومتی 2 میلیون واحدی شاخص کل آغاز خواهد شد. دیروز پس از جلسه شورای عالی بورس تهران، رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد که از فردا به بانک‌ها ابلاغ می‌کنیم که 5 همت سهم از بورس بخرند، مشروط بر این که محدودیت‌های قانونی خرید سهم توسط بانک‌ها در مقطع فعلی مورد چشم‌پوشی همه ارکان ذی‌ربط قرار گیرد. همچنین تکلیف می‌کنیم که تا سقف 45 همت برای کارگزاری‌ها و صندوق تثبیت بازار سرمایه اعتبار با نرخ حداقلی برای حمایت از بورس و سهام توسط سیستم بانکی در نظر گرفته شود.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 1 تا 2 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افزایش تراز ضعیف شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت و اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی پیش بینی می‌شود و خروج پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت محتمل است. صفوف خرید سهام افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال افت اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 20 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 25 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس کاهش یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید