اولین واکنش مکرون به اعتراضات در کالدونیای جدید

کدخبر: ۶۵۴۲۸۲
رئیس جمهور فرانسه خواستار برداشته شدن موانع و اتمام اعتراضات در کالدونیای جدید شد.
اولین واکنش مکرون به اعتراضات در کالدونیای جدید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه امروز (سه‌شنبه) از ساکنان کالدونیای جدید درخواست کرد تا موانعی را که در چند هفته گذشته با ناآرامی‌ها در جاده‌ها مسدود کرده‌اند، بردارند.

خبر مرتبط
اولین واکنش سارکوزی به انحلال پارلمان فرانسه/ خطر بزرگ در کمین پاریس

اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور سابق فرانسه که از زمان تصمیم امانوئل ماکرون برای انحلال مجمع ملی علنی صحبت نکرده بود، گفت انحلال برای فرانسه و رئیس‌جمهور خطر بزرگی است و می‌تواند کشور را در آشوب و هرج‌ومرج فروبرد.

به نوشته رسانه‌های فرانسوی، رئیس جمهور این کشور خشونت‌های جاری در این مجمع‌الجزایر اقیانوس آرام جنوبی را محکوم کرد و گفت که وضعیت کنونی غیر قابل قبول است و باید همه موانع برداشته بشود.

کالدونیای جدید، یک قلمرو فرانسوی است که بین استرالیا و فیجی قرار دارد و از قرن نوزدهم تحت حاکمیت فرانسه بوده است. با این حال، جمعیت بومی «کاناک» خواستار استقلال و خودمختاری هستند.

هفته گذشته، مکرون در تلاش برای کاهش تنش‌ها، تعلیق اصلاحات انتخاباتی را اعلام و دلیل آن را انتخابات زودهنگام پارلمانی در فرانسه عنوان کرد.

خبر مرتبط
حمله گالانت به پاریس/ ما در نقشه راه فرانسه نخواهیم بود

اقتصادنیوز: وزیر جنگ رژیم صهیونیستی جمعه ابتکار پاریس برای کاهش تنش در مرز لبنان و سرزمین‌های اشغالی را رد و فرانسه را به خصومت و دشمنی با تل‌آویو متهم کرد.

با این حال، جناح‌های طرفدار استقلال در کالدونیای جدید پیش از این، هرگونه ارتباط بین خواسته های خود و برگزاری انتخابات زودهنگام انتخاباتی در فرانسه را رد کرده بودند.

اواسط ماه مه(اردیبهشت ماه) اعتراضات گسترده‌ای نسبت به اصلاحات پیشنهادی در رای‌گیری، منجر به اعتراضات مرگبار و اختلالات در این مجمع الجزایر گسترده شد.

ناآرامی‌های کالدونیای جدید بر سر اصلاحات انتخاباتی بحث‌برانگیزی است که اخیرا توسط پارلمان فرانسه به تصویب رسیده است. براساس این لایحه، به فرانسوی‌های غیر کالدونیایی اجازه داده می شود در صورتی که به مدت ۱۰ سال در کالدونیای جدید زندگی کنند، بتوانند در انتخابات استانی شرکت کنند؛ اقدامی که برخی رهبران محلی و استقلال‌طلبان می‌گویند که آرای بومی مردم کاناک را کم‌رنگ می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی