واکنش روسیه به کنفرانس صلح سوئیس/دیدگاه کرملین درباره پایان جنگ چیست؟

کدخبر: ۶۵۴۴۵۸
اقتصادنیوز: سفیر روسیه در سازمان ملل متحد گفت: به رغم دشوار بودن اما راه حلی برای صلح وجود دارد و مسکو هرگز از مذاکره اجتناب نکرده است.
واکنش روسیه به کنفرانس صلح سوئیس/دیدگاه کرملین درباره پایان جنگ چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، هفته نامه نیوزویک نوشت آناتولی آنتونوف در بیانیه ای که از طریق سفارت این کشور برای این هفته نامه ارسال شد، دیدگاه‌های کرملین را درباره «نقشه راهی» برای پایان جنگ کنونی در اوکراین تشریح کرد که به طور قابل توجهی با راهبرد مورد حمایت حامیان غربی کی یف متفاوت است.

اظهارات سفیر روسیه همزمان با بحث ها برای یافتن راه حل طولانی برای جنگ اوکراین در مسکو و پایتخت های اروپایی مطرح شده است.

اما آنتونوف طرح های پیشنهادی غرب از جمله در کنفرانس صلح سوئیس را رد کرد و گفت: آمریکا و متحدانش تصورات خود را درباره پایان دادن جنگ اوکراین ارائه می دهند.

این کنفرانس دو روزه که در آن کشورهای جنوب جهانی مانند هند، عربستان، آفریقای جنوبی و امارات شرکت داشتند در نهایت نتوانست به توافقی نهایی دست یابد.

آنتونوف درباره کنفرانس صلح سوئیس گفت: هدف از این کارزار تبلیغاتی، توقف جنگ نبود بلکه آنها به دنبال طولانی‌تر کردن «پروژه» خونینی بودند که غرب در بیش از ۱۰ سال گذشته دنبال کرده است.

وی دیدگاه های پشت پرده این نشست را کاملا فرصت طلبانه و به منظور ایجاد توهم برای حمایت گسترده از یک «فرمول صلح» در پایتخت های مختلف و رفع هر گونه تردیدی درباره مشروعیت رژیم کی یف دانست که مدتهاست از نظر سیاسی و اقتصادی دچار فروپاشی شده است.

آنتونوف گفت: چنین واقعیتی در واقع توسط سازمان‌ دهندگان کنفرانس سوئیس تأیید شد، که در پایان این کنفرانس فقط توانستند تفاوت‌ در دیدگاه هایشان را درباره اوضاع شرق اروپا بیان کنند. این درحالی است که نظر نمایندگان کشورهای در حال توسعه که راضی شدند در این کنفرانس حضوریابند همان چیزی بود که به طور مستقیم از طریق میکروفن های خود سوال کردند: دعوت ما به نشستی که روسیه در آن حضور ندارد، چه فایده ای دارد؟

دیپلمات روسیه افزود: کشور ما هرگز از مذاکره با اوکراین اجتناب نکرده است بنابراین اخطار دادن قابل قبول نیست.

وی به بیان دیدگاه مسکو درباره این درگیری پرداخت؛ دیدگاهی که آمریکا و متحدان غربی اش را به ایجاد شرایط جنگ از طریق پیگیری گسترش ائتلاف نظامی ناتو به شرق و حمایت از اعتراضات مردمی که باعث سرنگونی دولت اوکراین به نفع رئیس جمهوری طرفدار غرب شد، مقصر می داند.

آنتونوف گفت: دیدگاه های ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره امکان پایان دادن فوری به درگیری ها از طریق شرایط دقیق و شفاف در تضاد کامل با مذاکرات در پایتخت های غربی و کنفرانس های شکست خورده است.

در هفته های اخیر پوتین نشانه های آمادگی برای مذاکرات جهت پایان دادن جنگ را بروز داد اما کرملین همچنان بر مواضع خود تاکید دارد و از خواسته اصلی خود برای حفظ مناطقی مانند کریمه و مناطقی مانند دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا عقب نشینی نکرده است.

سفیر روسیه در ادامه تصریح کرد: پیشنهادی های کرملین برای صلح شامل خروج نیروهای مسلح اوکراین از چهار منطقه روسیه؛ تأیید وضعیت مناطق کریمه، سواستوپل، لوهانسک و دونستک برای پیوستن به فدراسیون روسیه؛ امتناع کی‌یف از پیوستن به ناتو، وضعیت اوکراین به عنوان کشوری بی طرف و عاری از سلاح هسته ای، لغو تحریم های غرب، تضمین حقوق، آزادی ها و منافع شهروندان روسی زبان است.

آنتونوف گفت: مذاکره در مورد موضوعات فوق باید بدون دستور و دیکته «امپراتوری» کاخ سفید انجام شود. زمان آن فرا رسیده است که ایالات متحده ، بی ثمر بودن پیگیری مسیر تحمیل اراده خود بر همه کشورها را درک کند و متوجه شود که دیگر نمی توان مانع تغییر به سمت چندقطبی گرایی شد.

مقامات آمریکایی و اروپایی بارها مدعی شده اند که اگر روسیه در اوکراین پیروز شود، ممکن است به دنبال گسترش بیشترنفوذ خود در حوزه کشورهای سابق اتحاد جماهیرشوروی سابق باشد؛ استدلالی که آنتونوف آن را رد کرد و در مقابل چنین استدلال کرد که واشنگتن به دنبال تقویت جای پای خود در این قاره است.

وی گفت: «تهدید روسیه» و روایت ها درباره آمادگی ادعایی ما برای حمله به ناتو در صورتی که روسیه در اوکراین متوقف نشود، چیزی به جز تجلی نیات ایالات متحده برای کنترل متحدان خود، در درجه اول در قاره اروپا، نیست. هدف این است که در نهایت این قاره به «حیاط خلوت» آمریکا تبدیل شود.

سفیر روسیه در واشنگتن، همچنین از تصمیم آمریکا و متحدانش برای مسدود کردن ۵۰ میلیارد دلار از دارایی های روسیه همزمان با تحریم ها برای کمک به تلاش های جنگی اوکراین انتقاد کرد.

این مقام روسیه گفت: مسکو به دنبال گفتگو و صلح است اما درباره پارامترهای آن نباید عجله داشت و این مذاکرات فقط نباید با هدف گرفتن عکس های تبلیغاتی باشد. ما همچنان آماده یک گفتگوی جدی و متفکرانه هستیم اما هیچ ضرب الاجلی تعیین نمی کنیم.

آنتونوف چنین استدلال کرد که این مذاکرات شامل بحث های گسترده تری در مورد معماری امنیتی منطقه است؛ موضوعی که مقامات روسیه و ایالات متحده مدت هاست یکدیگر را به ترویج برنامه های تهاجمی در آن متهم می کنند.

سفیر روسیه عنوان کرد: اگر آمریکا و متحدانش به طرح های خود برای افزایش کمک به اوکراین و محدودیت اقتصادی روسیه ادامه دهند، تهدیدها علیه امنیت بین المللی صرفا افزایش خواهد یافت و این به نفع شهروندان آمریکا نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی