۹۰ نفر کشته شدند/ بهای سنگین اعتراضات مردمی در بنگلادش

کدخبر: ۶۶۴۳۰۴
اقتصادنیوز: در اعتراضات روز یکشنبه بنگلادش دست‌کم ۹۱ نفر کشته و صدها نفر مجروح شدند و دولت این کشور در بنگلادش اعلام ممنوعیت رفت و آمد اعلام کرد.
۹۰ نفر کشته شدند/ بهای سنگین اعتراضات مردمی  در بنگلادش

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، پلیس روز یکشنبه با شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های لاستیکی سعی در متفرق کردن ده‌ها هزار معترض که خواستار استعفای شیخ حسینه، نخست‌وزیر این کشور بودند، کرد.

تعداد کشته شدگان که شامل حداقل ۱۳ پلیس می شود، بالاترین تلفات در جریان اعتراضات یک روزه در تاریخ معاصر بنگلادش بود و از ۶۷ مورد مرگ گزارش شده در ۱۹ جولای که دانشجویان برای اولین با به خیابان ها آمدند و خواستار لغو سهمیه مشاغل دولتی شدند، فراتر رفت.

دولت بنگلادش از ساعت ۶ بعد از ظهر روز یکشنبه در سراسر کشور منع رفت و آمد نامحدود اعلام کرد. این اولین باری است که دولت این کشور در جریان اعتراضات جاری که ماه گذشته آغاز شد، چنین اقدامی انجام داده است. همچنین دولت بنگلادش از روز دوشنبه تعطیلات عمومی سه روزه را اعلام کرد.

این ناآرامی که دولت بنگلادش را وادار به قطع اینترنت کرده است، بزرگترین آزمون حسینه در دولت ۲۰ ساله او پس از پیروزی برای چهارمین دوره متوالی در انتخاباتی است که توسط حزب اصلی اپوزیسیون ملی گرای بنگلادش تحریم شد.

منتقدان حسینه، همراه با گروه های حقوق بشر، دولت او را به استفاده از زور بیش از حد علیه معترضان متهم کرده اند، اما دولت بنگلادش این اتهامات را رد کرده است.

تظاهرکنندگان روز یکشنبه بزرگراه های اصلی را مسدود کردند. آنها به دنبال فشار بر دولت جهت استعفای آن هستند.

به گزارش ایرنا، علت اصلی شروع اعتراض‌ها در بنگلادش، صدور حکمی توسط یک دادگاه بود که بر اساس آن، قانون سهمیه شغل‌های دولتی برای نوادگان افراد موسوم به «مبارزان آزادی» که در جنگ استقلال ۱۹۷۱ علیه پاکستان جنگیده بودند، احیا شد.

معترضان اعلام کردند با اجرای قانون سهمیه شغل‌های دولتی، یک سوم این شغل‌ها به کسانی اختصاص خواهد یافت که از متحدان حزب حاکم در بنگلادش به شمار می‌روند.

با توجه به بیکاری حدود ۱۸ میلیون جوان در بنگلادش، اجرای مجدد طرح سهمیه‌بندی مشاغل دولتی که از سال ۲۰۱۸ متوقف شده بود، دانش آموختگانی که با بحران شغلی مواجه هستند را به شدت آزرده ساخته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید