جزئیات گفتگوی گروسی با زلنسکی

کدخبر: ۶۷۰۵۴۳
اقتصادنیوز: گروسی در سفر به اوکراین، روز سه‌شنبه با زلنسکی ملاقات کرد. این درحالی است که وی قرار است روز چهارشنبه دوباره از نیروگاه هسته‌ای زاپورژیا در جنوب اوکراین که از سال ۲۰۲۲ در تصرف روسیه است، دیدار کند.
جزئیات گفتگوی گروسی با زلنسکی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، چهار هفته پس از آغاز تهاجم بی‌سابقه‌ی اوکراین به منطقه کورسک روسیه، روز سه‌شنبه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، درباره ایمنی نیروگاه هسته‌ای کورسک روسیه گفت‌وگو کرد.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هفته گذشته از این نیروگاه بازدید کرد و هشدار داد که نزدیکی آن به درگیری‌های جاری در منطقه کورسک "بسیار نگران کننده" است.

گروسی در سفر به اوکراین، روز سه‌شنبه با زلنسکی ملاقات کرد. این درحالی است که وی قرار است روز چهارشنبه دوباره از نیروگاه هسته‌ای زاپورژیا در جنوب اوکراین که از سال ۲۰۲۲ در تصرف روسیه است، دیدار کند.

گروسی پس از ملاقات با زلنسکی به خبرنگاران گفت: ما یک ارزیابی کلی از آنچه در نیروگاه هسته‌ای کورسک مشاهده کردم، داشتیم. برای من، انتقال برداشت‌ها از مشاهداتم به رئیس جمهور اوکراین و البته تکرار اهمیت اجتناب از نشت رادیواکتیو مهم بود. زلنسکی به خوبی می داند که نیروگاه‌های هسته‌ای هرگز نباید مورد حمله قرار گیرند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای روز گذشته (دوشنبه) در شبکه اجتماعی «ایکس» اعلام کرد که «در تداوم کمک به جلوگیری از یک وقوع حادثه هسته‌ای» به نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا» می‌رود.

روسیه و اوکراین از زمان شروع درگیری بارها یکدیگر را به گلوله‌باران نیروگاه «زاپروژیا» که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا است ولی اکنون فعال نیست، متهم کرده اند.

رافائل گروسی پیشتر در بیانیه‌ای نسبت به ایمنی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا هشدار داده و تاکید کرده بود که ایمنی این نیروگاه به دنبال حمله پهپادی اخیر به جاده اطراف محوطه نیروگاه در حال بدتر شدن است.

اواخر مردادماه یک هواپیمای بدون سرنشین به جاده نزدیک این نیروگاه برخورد کرد و مدت کوتاهی بعد از آن، دولت روسیه، اوکراین را به دست داشتن در این حمله متهم کرد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اوایل شهریورماه پس از بازدید از نیروگاه هسته‌ای «کورسک» روسیه وضعیت این نیروگاه را وخیم ارزیابی کرد و نسبت به یک فاجعه هسته‌ای هشدار داد و گفت که این نیروگاه بسیار شکننده است زیرا گنبد فلزی محافظ ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید