درس هایی از شیوه رهبری کورش کبیر در قرن بیست و یکم

کدخبر: ۴۵۲۰۵۴
اخیراً دیدم دکتر دادپی گرانقدر کتاب لَری هندریک تحت عنوان ‘کورش کبیر هنر رهبری و جنگ، نقل از گزنفون’ را معرفی کرده اند. تصویر و خلاصه ای از کتاب در پائین آمده است.
درس هایی از شیوه رهبری کورش کبیر در قرن بیست و یکم

درسهای تاریخی کورش کبیر امروزه  ودر قرن بیست و یکم، در رهبری شرکت های بزرگ و حرکت های گسترده توسط کار آفرینان مورد توجه قرار گرفته است. در این خلاصه پنج درس از تجربه کورش به این نحو جمعبندی شده؛

۱.  انگیزه پیروان شما منافع شخصی است. این درس را از پدرم آموختم که وقتی پیروان یک رهبر بفهمند که رهبر در جهت منافع آنان کار نمی کند ساختار رهبری او فرو می ریزد.

۲. هرگز قولی مده که نمی توانی محقق کنی.

۳. بین رهبران درجات پائین تر و افرادشان فاصله میانداز. به هر فرمانده بیاموز که با افرادش برابر هستند و عضو یک تیم. با ایده غرور برتری جویی درجه و رتبه گرایی در بین رده های بالا مقابله کن، به آن ها بیاموز که هنگامی درک کردند با اعضای تیمشان برابر هستند، آنگاه است که تیم هایشان جهت دار ، هماهنگ و با روحیه عمل خواهند کرد.

۴. از جلو نیروهایت را رهبری کن نه از پشت سر آنان. وقتی خود به پیش می تاختم و فریاد می زدم ‘به پیش شجاع ترین شجاعان’، یک دشت به خروش می آمد.

۵. نتایج پیروزی را با دست و دلبازی با کسانی که آن را ممکن ساختند تقسیم کن. 

در دنیای جدید کوروش کبیر از یک نظر دیگری هم درخشش یافته است. منشور او اولین دستور العمل برای حکومت بر جوامعی است که از نظر زبان و مذهب و قومیت متنوع هستند. وقتی جفرسون چارچوب قانون اساسی آمریکا را تدوین می کرد در این اندیشه بود که چه مبانی را می تواند انتخاب کند برای ملتی که از مهاجران ملت ها و پیروان ادیان و نژاد های مختلف تشکیل شده تا بتوانند در کنار هم زیست کنند و شکوفا، متنعم و بهرمند شوند. نوه او گفته است که جفرسون منشور کورش را مطالعه کرده و گفته است از اینجا باید شروع کنیم. در کتابخانه او سه نسخه از ترجمه منشور کورش وجود داشته است.

منبع: کانال تلگرامی نویسنده

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید