بایدن در تنگنا

ناقوس خطر برای اعراب به صدا در آمد!/حمله اسرائیل به غزه بایدن و مودی را قربانی می‌کند؟

کدخبر: ۶۲۰۸۸۴
اقتصادنیوز: حمله اسرائیل به نوار غزه جهان را لرزاند تا جایی که بسیاری از ناظران از تاثیر منفی حملات اسرائیل به غزه بر فرایند انتخابات سال 2024 بالاخص در باب انتخاب دوباره بایدن می گویند.
ناقوس خطر برای اعراب به صدا در آمد!/حمله اسرائیل به غزه بایدن و مودی را قربانی می‌کند؟

به گزارش اقتصادنیوز، جنگ در اسرائیل و فلسطین افکار عمومی جهانی را خشمگین کرده است. پس از حمله 7 اکتبرحماس و تهاجم متقابل این رژیم در نوار غزه که منجر به کشته شدن بیش از 22000 فلسطینی شده تنش ها در خاورمیانه را افزایش داده است و میدان نبرد از قبل به لبنان، عراق، سوریه و دریای سرخ گسترش یافته است. فراتر از خاورمیانه، تاثیر این درگیری در سراسر جهان احساس شده است، که منجر به کشمکش‌های دیپلماتیک شدید در سازمان ملل شده است.همه اینها در حالی رخ می دهد که حدود 40 درصد از جمعیت جهان قرار است امسال در بیش از 40 کشور به پای صندوق های رای بروند. و در بسیاری از آنها، جنگ اسرائیل و حماس در حال ایجاد یا تشدید شکاف های سیاسی است ؛ گزاره ای که می تواند پیامدهای منفی بر کارزارهای انتخاباتی داشته باشد.

بایدن در تنگنا

در خارج از سرزمین های اشغالی، پیامدهای سیاسی جنگ در ایالات متحده به شدت احساس خواهد شد، جایی که درگیری اسرائیل و فلسطین یک موضوع سیاست خارجی است که برای رأی دهندگان اهمیت خاصی دارد. جو بایدن در کنار اسرائیل ایستاده و کمک های نظامی بیشتر ایالات متحده زمینه ساز تقویت دفاع موشکی گنبد آهنین این بازیگر شده است، این مقوله کنگره را تحت فشار قرار می دهد تا بسته کمکی قابل توجهی را برای اسرائیل تصویب کند.از آنجایی که انتقادات در سطح بین‌المللی و از درون حزب بایدن نسبت به رویکرد اسرائیل در جنگ و تلفات سرسام‌آور غیرنظامیان افزایش یافته، بایدن موضع سخت‌تری در قبال آنچه او به عنوان بمباران «بی‌رویه» اسرائیل در غزه توصیف می‌کند اتخاذ کرده است. همزمان و آنگونه که فارین پالسی نوشته، حمایت تزلزل ناپذیر حزب دموکرات از اسرائیل به طور فزاینده ای توسط جناح مترقی زیر سوال رفته است.

داده های نظرسنجی نیویورک تایمز / کالج سینا که دسامبر منتشر شد نشان داد که 57 درصد از پاسخ دهندگان با مدیریت بایدن در مناقشه مخالفند. این رقم در میان رای‌دهندگان جوان به 72 درصد می‌رسد که یکی از حوزه‌های انتخابیه اصلی حامی پیروزی بایدن در در برابر ترامپ در سال 2020 بودوحمایت ایالات متحده از اسرائیل همچنین تلاش های واشنگتن برای متقاعد کردن جنوب جهانی جهت ایستادن در کنار اوکراین در بحبوحه جنگ جاری این کشور با روسیه را پیچیده کرده است. بایدن به دنبال گره زدن این دو جنگ به یکدیگر بوده است.اما بسیاری از ناظران، واشنگتن و غرب را به دلیل پاسخ پر سر و صدا به اشغال اوکراین توسط روسیه و پاسخ آرام تر به اشغال مستمر سرزمین های فلسطینی توسط اسرائیل متهم کرده اند.

240101173000-biden-file-112923

یارگیری به سبک مودی

صدها میلیون هندی در بهار در انتخابات عمومی بزرگترین دموکراسی جهان به پای صندوق های رای می روند. مانند ایالات متحده، بعید است که سیاست خارجی عامل اصلی در تعیین نتیجه رأی باشد، اما این بدان معنا نیست که این مقوله بی تاثیر است.هند پس از چندین دهه اجتناب از برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل در سال های اخیر روابط خود را با این بازیگر تعمیق بخشیده است - به ویژه از زمانی که نارندرا مودی در سال 2014 نخست وزیر شد. این بازیگر همزمان به دنبال مجموعه وسیع تری از شرکا در خاورمیانه بود. اسرائیل امروز دومین تامین کننده تسلیحات هند پس از مسکو است.حرکت اسرائیل به سمت ناسیونالیسم مذهبی نیز توسط برخی از پیروان مودی الهام گرفته شده است. دانیل مارکی فعال در موسسه صلح ایالات متحده می‌نویسد: «شوونیست‌های هندو هند، اسرائیل را بسیار شبیه به هند می‌بینند».نیکولاس بلارل، دانشیار دانشگاه لیدن، در ایمیلی گفت: «مقایسه هند با وضعیت غزه و پخش مدارک ادعایی، یک نیروی بسیج کننده قدرتمند در چشم انداز انتخابات آینده تلقی شده است».

هم صدایی حزب مودی از اسرائیل همچنین نشان از تضاد رویکرد حزب حاکم با اپوزیسیون اصلی آن یعنی حزب کنگره ملی هند دارد، جریانی که مدت‌ها با مبارزات فلسطینی‌ها برای تشکیل کشور همدردی می‌کند. این حزب در حالی که حمله حماس به جنوب سرزمین های اشغالی را محکوم می کند، در رأی گیری ماه اکتبر سازمان ملل خواستار آتش بس فوری بشردوستانه شد و از رأی ممتنع هند انتقاد کرد.امت پاتس، مدیر عملیات دیده بان منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا فعال در موسسه مشاوره مدیریت ریسک، در ایمیلی به فارین پالیسی گفت: «واکنش هند به درگیری ممکن است به یک مشکل در میان رای دهندگان هند تبدیل شود».

modi-biden-arrival-ap-ps-2306222_1687443349729_hpMain

ناقوس خطر برای اعراب به صدا در آمد

اواخر اکتبر، قانونگذاران در پارلمان تونس قانونی را ارائه کردند که بر مبنای آن هر گونه تلاش برای عادی سازی روابط با اسرائیل جرم انگاری شد. همدردی با فلسطینیان در تونس که در دهه 1980 میزبان سازمان آزادیبخش فلسطین بود عمیق و دیرپای است.این لایحه مجازات های سختی تا 10 سال حبس دارد که آن را "جرم عادی سازی" توصیف می کند. همچنین هرگونه تماس با شهروندان یا شرکت های اسرائیلی را جرم انگاری می کند که اجرای آن دشوار و سخت خواهد بود.

​با این حال قیس سعید، رئیس جمهوری این کشور همانی که پیشتر هرگونه تلاش برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را خیانتانه توصیف کرده بود،در یک چرخشی دیپلماتیک با این لایحه مخالفت کرد. سعید، که سابقه بیان اظهارات یهودی ستیزانه دارد، توضیح پیچیده ای ارائه کرد مبنی بر اینکه نیازی به جرم انگاری روابط با بازیگری که تونس آن را به رسمیت نمی شناسد، وجود ندارد.با این حال، برخی از قانونگذاران تونس مدعی شده اند که چرخش سعید به این دلیل است که ایالات متحده در تلاش برای توقف این لایحه مداخله کرده است. یکی از نمایندگان پارلمان که در این روند شرکت داشت، با اشاره به آنچه که او «مکاتبات رسمی سفارت آمریکا در تونس به وزارت امور خارجه» خواند، به لوموند گفت که ایالات متحده تهدید کرده که در صورت تصویب این لایحه، تحریم هایی علیه تونس اعمال خواهد کرد. وزارت امور خارجه ایالات متحده فورا به درخواست برای اظهارنظر درباره این اتهامات پاسخ نداد.سعید متهم شده که به طور پیوسته نهادهای دموکراتیک تونس را از بین برده است، بنابراین بعید است که توبیخ غافلگیرکننده پارلمان در مورد این لایحه بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اواخر امسال تأثیر بگذارد. اما این تصور که کشورهای غربی در حین محاصره نوار غزه در کنار اسرائیل ایستاده اند، تأثیر عمیقی بر افکار عمومی عرب داشته است.

 نظرسنجی عرب سنج نشان داد که محبوبیت کشورهایی که روابط قوی یا گرم‌تر با اسرائیل دارند، با شروع کارزار نظامی اسرائیل به شدت کاهش یافته است. تونس تنها یک کشور است، اما معماران این مطالعه در مقاله ای برای فارین افرز خاطرنشان کردند که این کشور از لحاظ تاریخی یک ناقوس قوی برای افکار عمومی در سراسر جهان عرب بوده است.فاضل علیرضا، محقق غیرمقیم در موسسه خاورمیانه، گفت: «این تأثیرات ماندگاری خواهد داشت. او گفت: «ما افرادی را دیده‌ایم که جوایزی را که از اتحادیه اروپا دریافت کرده‌اند را رد می‌کنند، افرادی را دیده‌ایم که علناً افتخاراتی را که از غرب به آنها داده شده است را رد می‌کنند. آنها معتقدند که غرب واقعاً در جنگ شریک بوده است.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    فوری/ حادثه برای بالگرد رئیسی + گزارش لحظه به لحظه