هشدار درباره وقوع درگیری‌ مرزی میان بلاروس و اوکراین/ لوکاشنکو: وارد هیچ خصومتی نمی‌شویم

کدخبر: ۶۵۷۲۷۲
اقتصادنیوز: رئیس جمهوری بلاروس گفت: سران پیمان آتلانتیک شمالی خواستار پایان یافتن درگیری در اوکراین نیستند.
 هشدار درباره وقوع درگیری‌ مرزی میان بلاروس و اوکراین/ لوکاشنکو: وارد هیچ خصومتی نمی‌شویم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا،  الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس با بیان اینکه سران پیمان آتلانتیک شمالی خواستار پایان یافتن درگیری در اوکراین نیستند، تاکید کرد: ناتو نه‌ تنها خواستار پایان این جنگ نیست بلکه می‌خواهد آن را به بلاروس هم گسترش دهد. لوکاشنکو که در جریان یک نشست خبری در آستانه روز استقلال بلاروس سخن می‌گفت، اظهار کرد: سران ناتو به دنبال صلح در اوکراین نیستند و حتی به دنبال گسترش این جنگ به داخل خاک بلاروس هستند اما ما وارد هیچ خصومتی نخواهیم شد.

رئیس جمهور بلاروس در ادامه با بیان اینکه ما در هیچ عملیات جنگی شرکت نخواهیم کرد، تاکید کرد: اما اگر کسی به خاک بلاروس دست‌درازی کند، پاسخ ما واقعاً سخت و خشن خواهد بود.

لوکاشنکو همچنین با اشاره به تجمع نیروهای اوکراینی در جوار مرز بلاروس، هشدار داد: وقوع درگیری‌های مرزی میان بلاروس و اوکراین، به ویژه با در نظر گرفتن وضعیت نامناسب ارتش این کشور در میدان جنگ با روسیه، به نفع هیچ یک از طرفین تمام نخواهد شد.

رئیس جمهور بلاروس در ادامه سخنان خود با اشاره به کمک‌های مالی هنگفت کشورهای غربی به کی‌یف، گفت: غربی‌ها و به ویژه ایالات متحده تمایلی به ترک اوکراین ندارند و قصد دارند این کشور را به دژ دفاعی خود در مقابل روسیه تبدیل کنند.

لوکاشنکو بار دیگر با یادآوری وضعیت نابسامان نیروهای اوکراینی در میدان نبرد با روسیه، تاکید کرد: غرب علیرغم میل خود باید چشمانش را به واقعیت جنگ در اوکراین باز کند زیرا وضعیت نیروهای اوکراین در خط مقدم نبرد با ارتش روسیه، بسیار فاجعه‌بار و وخیم است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور بلاروس پیشتر نیز هشدار داده بود در صورتی که به این کشور حمله شود، در استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تردید نخواهد کرد.

خبرگزاری بلاروس (بلتا) ضمن اعلام این مطلب به نقل از لوکاشنکو، نوشت: استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس، به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر یک متجاوز احتمالی عمل می‌کند و در صورت لزوم، نباید در استفاده از چنین جنگ‌افزارهایی تردید کرد.

مسکو و مینسک در ماه مه (اردیبهشت) گذشته توافقی را امضا کردند که به استقرار موشک‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه به بلاروس رسمیت می‌داد.

روسیه در آن زمان اعلام کرد که این اقدام به دلیل افزایش تنش‌ها با غرب انجام شده و استقرار این سلاح‌ها در ماه ژوئیه (تیر / ‌ مرداد) آغاز خواهد شد.

وزارت خارجه بلاروس پیش تر در بیانیه‌ای اعلام کرد که استقرار سلاح‌های هسته‌ای روسیه در کشور ما تهدیدی برای اروپا نیست، بلکه تهدید واقعی برای امنیت اروپا، استقرار نیروهای ناتو در پشت مرزهای بلاروس است.

وزارت خارجه بلاروس این اظهارات را در پاسخ به سخنان جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مطرح کرد. بورل، استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس را عامل تهدیدی برای امنیت اروپا، توصیف کرده بود.

الکساندر ولفوویچ دبیر شورای امنیت بلاروس نیز گفته است که غرب برای کشورش چاره‌ای جز استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه باقی نگذاشت و بهتر است که از خطوط قرمز عبور نکند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی