پس لرزه‌های کناره‌گیری بایدن

میراث پرهزینه بایدن برای کامالا هریس/ عبور سکان‌دار تازه نفس دموکرات‌ها از سد ترامپ؟

کدخبر: ۶۶۱۵۲۵
اقتصادنیوز: با کناره گیری جو بایدن از کارزار ریاست جمهوری، گمانه زنی ها در باب میراث او افزایش یافته است؛ این که جانشینش سیاست ها و برنامه های او را ادامه خواهد داد یا نه، محل اختلاف است.
میراث پرهزینه بایدن برای کامالا هریس/ عبور سکان‌دار تازه نفس دموکرات‌ها از سد ترامپ؟

به گزارش اقتصادنیوز، بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده روز یکشنبه اعلام کرد که از کارزار انتخابات کنار می رود، تصمیمی که به بازار گمانه‌زنی‌ها درباره سن توانایی اش برای ادامه مبارزه پایان داد و  و چرخه انتخابات 2024 را درگیر هرج و مرج کرد.

رئیس جمهور 81 ساله تصمیم خود را با به اشتراک کذاشتن بیانیه اش در شبکه ایکس(توئیتر سابق) رسانه ای کرد و بدین طریق به حیات سیاسی 50 ساله اش پایان داد. رئیس جمهوری آمریکا در پست جداگانه از کامالا هریس، معاون رئیس جمهور، به عنوان نامزد ریاست جمهوری حزب حمایت کرد.

پایان حیات سیاسی 50 ساله بایدن

به نوشته فارین پالسی، تصمیم بایدن برای کناره گیری در بحبوحه درخواست‌های هم حزبی هایش اتخاذ شد؛ همان هایی که بعد از اولین مناظره بایدن با ترامپ توانایی رئیس جمهوری را به چالش کشیده و او را برای کناره گیری تحت فشار قرار دادند. به باور ناظران حتی در داخل آمریکا نیز در باب سن و قدرت ذهنی بایدن و توانش برای شکست ترامپ تردیدهایی جدی وجود داشت، از همین رو نتایج نظرسنجی ها نشان می داد که حمایت از بایدن کاهش یافته است. سی و چهار نماینده دموکرات کنگره و چهار نماینده مستقل که با این حزب همراهی می کنند، از بایدن خواسته بودند تا اواسط یکشنبه از قدرت کناره گیری کند.آخرین رئیس جمهوری که مبارزات انتخاباتی اش را به حالت تعلیق درآورد، لیندون بی. جانسون بود او هفت ماه قبل از انتخابات و در سال 1968، از کارزار ریاست جمهوری کنار کشید.حالا بایدن کمپین خود را کمتر از چهار ماه پس از انتخابات نوامبر به حالت تعلیق درآورد.بسیاری از قانونگذاران دموکرات تصمیم بایدن را تحسین کردند و تاکید داشتند که این تصمیم شانس شکست ترامپ را افزایش می دهد.

متحدان ایالات متحده انتخابات را از نزدیک رصد می کنند، زیرا دموکرات ها و حزب جمهوری خواه تحت رهبری ترامپ مسیرهای در حوزه سیاست خارجی و در باب موضوعات پرمخاطب از رویکردهای متفاوتی پیروی می کنند، از اوکراین تا چین تا افول دموکراسی در سراسر جهان و موضع واشنگتن به اتحادها، سیاست های هرکدام از دو حزب و نامزدهایشان متفاوت است. مارکو میهکلسون، رئیس پارلمان استونی گفت: "شکی نیست که انتخابات ریاست جمهوری آینده نه تنها آینده نزدیک ایالات متحده را تعیین می کند، بلکه برای اتحاد کل جهان غرب و سرنوشت بسیاری از کشورها نیز تعیین کننده است." ترامپ که فقط سه سال از بایدن جوان‌تر است، بارها در مبارزات انتخاباتی خود پیش از رویارویی دو رقیب در ژوئن که بحث‌های داغ دموکرات‌ها را بر سر رهبر حزب به راه انداخت، سن و توانایی‌های ذهنی رئیس‌جمهور را به چالش کشیده بود. او که حالا بعد از ترور نافرجام شانس زیادی برای بازگشت به کاخ سفید دارد، خود را برای رویاویی با رقیب بعدی آماده می کند.

skynews-harris-kamala-biden_6636817

روایت میراثی که بر جای ماند

ماکس برگمان، محقق مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، در این باره به فارین پالسی گفت« اگر سیاست خارجی در مرحله نهایی چرخه انتخابات به یک موضوع مهم تبدیل شود، بعید است که هریس از دکترین بایدن برای تقویت اتحادها و تعهدات ایالات متحده در قبال اوکراین پیروی نکند.به باور برگمان: «هریس به عنوان معاون رئیس جمهورهمیشه در صحنه سیاست خارجی در دوره ریاست جمهوری بایدن حضور داشته و هرچند تصمیم های بزرگ چون خروج از افغانستان، حمایت از اوکراین و رویارویی با چین و بازتعریف تنظیم سیاست ایالات متحده در صورت ماندن دموکرات ها توسط بایدن اتخاذ شد». از همین رو بعید است جانشین بایدن از سیاست متفاوتی در باب تحولات جهان پیروی کند.بایدن پس از عملکرد فاجعه‌بارش در مناظره علیه ترامپ، بلافاصله میزبان ده‌ها رهبر جهان برای نشست ناتو در واشنگتن در ماه جاری را عهده دار شد.

با این همه ترکش های آن مناظره به این نشست هم اصابت کرده بود، در حاشیه اجلاس وضعیت سلامت و سن رئیس جمهور و چگونگی تأثیر آن در چرخه انتخابات در کانون توجه ها قرار داشت. بایدن در یک مقطع زمانی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را به عنوان رئیس جمهور روسیه قلمداد کرد، این زنگ خطر را برای این نهاد امنیتی به صدا درآورد.

علیرغم این گاف ها، مقامات اوکراینی و اروپایی می گویند که بایدن به واسطه حمایت از اوکراین در تاریک ترین روزها، زمانی که این بازیگر هدف حملات روسیه قرار گرفت، میراث با اهمیتی برجای گذاشت، بالاخص که توانست متحدان اروپایی را هم صدا کند. الکساندر مرژکو، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اوکراین به فارین پالیسی گفت: «ما واقعاً از بایدن به خاطر هر کاری که برای اوکراین انجام داده ، به ویژه در ماه های اول پس از حمله گسترده، سپاسگزاریم». او افزود «برای اوکراین مهم است که "روابط خوبی با همه نامزدها داشته باشد" زیرا "شرط بندی روی یک نامزد خطرناک است بالاخص آن که  در ایالات متحده همه چیز می تواند لحظه ای تغییر کند. »

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید