فرصت‌سازی از تنش‌ها در خاورمیانه؟

تنها کارت برنده بایدن/ آخرین راه برای نجات برجام/ چرا پیروزی پزشکیان برای کاخ‌سفید نشین‌ها فرصت است؟

کدخبر: ۶۶۲۳۳۹
اقتصادنیوز: گروهی از ناظران با اشاره به تصمیم اخیر بایدن برای کناره گیری از کارزار ریاست جمهوری، براین باورند که رئیس‌جمهوری آمریکا حالا یک کارت برنده در اختیار دارد تا زمینه را برای احیای روابط با تهران هموار کند؛ گزاره‌ای که به سان یک تیر به دو نشان است. آمریکا بدین طریق هم می تواند خاورمیانه را ارام کند و هم زمینه را برای بازگشت به برجام هموار نماید.
تنها کارت برنده بایدن/ آخرین راه برای نجات برجام/ چرا پیروزی پزشکیان برای کاخ‌سفید نشین‌ها فرصت است؟

به گزارش اقتصادنیوز، گروهی از ناظران با اشاره به تصمیم جو بایدن مبنی بر کناره گیری از کارزار انتخابات ریاست جمهوری مدعی اند که زمان آن فرا رسیده تا در عرصه سیاست خارجی تصمیمی جسورانه اتخاذ شود. به ادعای گروهی از ناظران، اگر رهبری هستید که به دنبال بازگشت به قدرت فکر نمی‌کنید، به جا گذاشتن میراث مقوله‌ای است قابل تامل؛ از همین رو بایدن هنوز فرصت دارد تا دستاورد مهمی را برای خود رقم بزند.

تنها گزینه بایدن

به ادعای نشنال ، مسعود پزشکیان جراح قلب متعهد شده زمینه را برای احیای روابط ایران و غرب هموار کند. این در حالی است که بایدن؛ همانی که چهار سال پیش با هدف احیای نظم به کاخ سفید آمد، خود را برای کناره گیری از قدرت آماده می کند. با این حالف این دو رئیس جمهور در زندگی شخصی خود تجربه ای تقریبا مشترک دارند؛ بایدن، همسر اولش نیلیا و دختر اولش نائومی را در یک تصادف رانندگی در سال 1972 از دست داد. پسرش بو نیز در سال 2015 به واسطه بیماری سرطان مغزی درگذشت. مسعود پزشکیان نیز بیش از 30 سال پیش همسر و یکی از فرزندانش را در یک تصادف رانندگی از دست داد. اما او ازدواج نکرد و تصمیم گرفت بر فرزندان خود متمرکز شود. هر دو چهره، امروز در قامت روسای جمهوری ایران و آمریکا فعالیت دارند؛ دو بازیگری که بیش از هر چیز رقیب یکدیگر هستند.

گروهی از ناظران در چنین شرایطی این سوال را مطرح می کنند که آیا یک ملاقات آرام بین این دو در کشوری چون عمان، یا سوئیس، بدون دوربین یا حضور هیئتی رسمی، ایده ای قابل تامل نمی باشد؟ به ادعای این گروه آیا آنها می توانند به طور خصوصی گفت و گوهایی داشته باشند؟ برخی از ناظران با استناد به این گزاره که ایالات متحده دیگر ابرقدرت نمی باشد، از این تصورحمایت می کنند که بازتعریف سیاست خارجی در شرایط کنونی امکان پذیر است. از منظر آنها علیرغم حضور ضعیف بایدن در انظار عمومی در هفته های اخیر، درک او از سیاست خارجی همچنان قوی است.پزشکیان نیز آنگونه که در سخنرانی هایش تاکید داشته خواهذان تعامل با غرب است، البته نه به هر قمیتی. با این حال او باور دارد که یکی از راه های پایان دادن به تحریم ها، رایزنی با آمریکا و یافتن راهی برای بازگشت به برجام است.

67543

با این حال بایدن باید پیش از هر چیزی  به حل و فصل سریع مسئله فلسطین بپردازد. گروهی از تحلیلگران با اشاره به تلاش های آمریکا برای راه اندازی پروژه عادی سازی روابط میان اسرائیل با اعراب و همزمان با اشاره به مواضع تهران در این باره براین باورند که قفلی که در روابط تهران و واشنگتن ایجاد شده، با احیای پروژه عادی سازی باز نمی شود و روابط دو بازیگر را هم پیچیده تر می کند.

به ادعای این گروه، پزشکیان در قامت رئیس جمهوری ایران، در سخنرانی هایش بارها بر نزدیکی تهران به محور مقاومت تاکید داشته و همین گزاره شاید به به بایدن جهت یافتن راهی برای خروج از تنش های حاکم در خاورمیانه کمک کند، مشروط بر آن که ایالات متحده به جای اسرائیل، صلح در خاورمیانه را در اولویت هایش قرار دهد.اگر این امکان محقق شود، کلید است برای بازکردن قفلی بزرگ.

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید