دردسرهای تل‌آویو برای جهان

پیام ترور اسماعیل هنیه برای چین/ برنده بازی خونین اسرائیل

کدخبر: ۶۶۶۰۵۶
اقتصادنیوز: به باور تحلیلگران چینی عبور اسرائیل از خط قرمزهای مقاومت نه تنها فرایند صلح پایدار میان اسرائیل و فلسطین را برای بازه زمانی طولانی تر غیر ممکن می کند، بلکه می تواند جهان را در آستانه عصر بی ثباتی فراگیر قرار دهد، گزاره ای که صرفا به نفع نتانیاهو شاهین های جنگ طلب است.
پیام ترور اسماعیل هنیه برای چین/ برنده بازی خونین اسرائیل

به گزارش اقتصادنیوز، رهبران و اندیشکده های چینی از نزدیک پیامدهای ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی را ارزیابی می کنند. چرا که این بازیگر از واکنش تهران و محور مقاومت که می تواند زمینه ساز جنگ منطقه ای شده و تعادل میان اسرائیل و اعضای مقاومت را برهم بریزد هراس دارد. ترور اسماعیل هنیه به شکلی نسبی با میزبانی چین از رهبران حماس و فتح همزمانی داشت؛میزبانی که ماحصل آن آشتی ظاهری میان دو جنبش فلسطینی رقیب شد.حالا آنگونه که تحلیلگرانی چینی مدعی اند، ترور هنیه می تواند هم شکاف میان دو جنبش فلسطینی را عمیق کند و هم شانس توافق اسرائیل و فلسطین را به صفر برساند.

هزینه ترور اسماعیل هنیه برای چین

در همین راستا مدرن دیپلماسی نوشت، سناریوی خونین ترور اسماعیل هنیه آن هم در تهران و در روز تحلیف رئیس جمهور جدید ایران پیامی خطرناک برای جهان داشت.

پیام این بود: تمامی بازیگران می بایست خود را برای رویارویی محتمل اما فراگیر آماده کنند. نتانیاهو پلن ترور اسماعیل هنیه را اجرایی کرد تا به گونه ای به مذاکرات صلح پایان داده و بتواند به هدف ادعایی اش یعنی حذف حماس دست یابد.

با این همه این محاسبه نادرست و در عین حال پرهزینه بود. در حالی که پکن تلاش داشت از طریق هم صدایی با ایران، محور مقاومت را به خویشتن داری وادارد، تل آویو با ماجراجویی تازه اش، جبهه مقاومت را متحدتر کرد و خاورمیانه را در آستانه عصری بی سابقه از بی ثباتی قرار داده است.

مدرن دیپلماسی در یادداشت ادعایی اش آورده، زمان و مکان ترور اسماعیل هنیه ، برای خود چینی‌ها علامت سوال‌های زیادی مطرح کرد، بالاخص آن که این ترور در میانه تلاش های دیپلماتیک پکن برای دستیابی به توافق صلح در سطحی وسیع تر انجام شد. پکن تا پیش از ترور اسماعیل هنیه به واسطه میزبانی از رهبران فتح و حماس و زمینه سازی برای تحقق صلح میان دو گروه، تلاش داشت تا میدان را برای مانورهای بعدی اش گسترده کرده و جهت نقش آفرینی در آتش بس، توقف جنگ در غزه و زادی گروگان ها خیزی جدی بردارد. اما ترور هنیه نه تنها رایزنی ها برای صلح را به شکلی منفی تحت تاثیر قرار داد، بلکه خاورمیانه را وارد عصری تازه از بی ثباتی کرده است. ناظرانمدعی اند که ترور اسماعیل هنیه شاید در بلندمدت تلاش های دیپلماتیک چین برای برقراری صلح در خاورمیانه بالاخص میان تهران و ریاض را نیز به شکلی منفی تحت تاثیر قرار دهد.

1

در مورد پیامدهای ترور اسماعیل هنیه بر روابط پکن و تل آویو، کارشناسان مدعی اند نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به روش تعلل و ابداع شرایط جدید جهت به تاخیر انداختن مذاکرات با فلسطینی ها تحت نظارت چین متوسل شد. چینی ها بر این باورند که سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل چند روز قبل از ترور به واشنگتن قابل تامل است.

 از منظر آنها واشنگتن به تل‌آویو برای انجام این ماجراجویی ها چراغ سبز نشان داد. آنها به سخنرانی نخست وزیری در کنگره استناد کرده و همزمان بر این باورند که حملات همزمان محور مقاومت به این بازیگر به نتانیاهو فرصت داد تا قدرت چانه زنی اش را با شاهین های آمریکایی افزایش داده و برگ سبزی برای عبور از خط قرمزهای محور مقاومت به دست آورد.

تحلیلگران چینی می گویند که اسرائیل با ترور اسماعیل هنیه توپ را در زمین آمریکا انداخته و حالا از این بازیگر می خواهد تا برای مهار تنش ها وارد خاورمیانه شود؛ گزاره ای که در راستای منافع واشنگتن نیست. در چارچوب چنین تحلیل هایی صرفا یک نتیجه حاصل می شود؛ بازی که اسرائیل و ایالات متحده به راه انداخته اند یک برنده دارد و آن، نتانیاهو و شاهین های اسرائیلی مستقر در کابینه اش هستند. به نظر می رسد با ترور اسماعیل هنیه مذاکرات برای صلح پایدار میان فلسطین و اسرائیل دشوارتر شده و همزمان دامنه تنش ها در غزه دامان سایر کشورهای خاورمیانه و فراتر از آن جهان را بگیرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید