ایران اهرم‌های غرب را خنثی کرد

ایران در نقطه بازدارندگی فعال/ رمزگشایی از گزارش اخیر جامعه اطلاعاتی آمریکا / نتیجه هراس غرب از پیشرفت چشم‌گیر برنامه هسته‌ای ایران

کدخبر: ۶۶۶۳۵۰
اقتصادنیوز: گزارش اخیر ادعایی جامعه اطلاعاتی آمریکا در باب پیشرفت چشم گیر برنامه هسته ای ایران زمینه ساز چند‌صدایی در جبهه غرب شده است. گروهی می گویند ایران به نقطه بازدارندگی فعال رسیده اما خواهان گریز هسته ای نیست و گروهی دیگر ادعای متفاوتی دارند.
ایران در نقطه بازدارندگی فعال/ رمزگشایی از گزارش اخیر جامعه اطلاعاتی آمریکا / نتیجه هراس غرب از پیشرفت چشم‌گیر برنامه هسته‌ای ایران

به گزارش اقتصادنیوز، جامعه اطلاعاتی آمریکا اخیرا با انتشار گزارشی مدعی شد ایران در حال حاضر در موقعیت بهتری برای پیشبرد برنامه هسته‌ای و گذر از آستانه گریز هسته‌ای قرار دارد. اما تاکنون هیچ گامی در این راستا بر نداشته است.

پیشتر خبرگزاری  آکسیوس ادعا کرد، ایالات متحده و اسرائیل بهار گذشته اطلاعاتی را جمع‌آوری کردند که نشان می‌داد دانشمندان ایرانی در تلاش برای پیشرفت برنامه هسته ای ایران هستند.

 به ادعای این خبرگزاری مدل‌سازی رایانه‌ای و آزمایش‌های متالورژی می تواند پیشرفت برنامه هسته ای ایران را تسریع کند. همزمان یک گروه مشورتی استراتژیک ایالات متحده و اسرائیل در ماه ژوئیه در واشنگتن گرد هم آمدند تا اطلاعات جدید در ارتباط با برنامه هسته ای ایران را بررسی کنند و در این باره استراتژی تعریف نمایند و این در حالی است که گزارش شده که دو بازیگر از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز برای رایزنی دراین باره دعوت کردند. حال آنگونه که نشنال سکیوریتی ژورنال مدعی است، راه‌حل اصلی واشنگتن این بود که تهران درباره برنامه هسته ای اش شفاف سازی کند. این خواسته از طریق کانال های دیپلماتیک برای مقام های ایرانی ارسال شد. با این همه این نشریه اعلام کرده که تهران این ادعا را رد کرده و ایالات متحده نیز ارزیابی داده های ادعایی را کنار گذاشته است.

ایران در نقطه بازدارندگی فعال

نشریه نشنال سکیوریتی ژورنال در ادامه مدعی است: با توجه به تمرکز قدرت‌های جهانی بر بحران‌های منطقه‌ای متعدد، تهران نه تنها ممکن است پیشرفت برنامه هسته ای اش را تسریع کند، این احتمال (ادعایی) وجود دارد تا از آستانه گریز هسته ای عبور کرده و در نقطه بازدارندگی فعال قرار بگیرد.

به ادعای این نشریه ایران با افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده تنها هفت روز زمان نیاز دارد تا از آستانه گریز هسته ای عبور کند. به ادعای نشنال سکیوریتی ژورنال، ایران می تواند مواد کافی برای حداکثر 13 سلاح هسته ای در چهار ماه را تولید کند. تهران هزاران دستگاه سانتریفیوژ غنی سازی اورانیوم پیشرفته دارد که در حداقل سه سایت می چرخند و ممکن است مقادیر ناگفته ای را در تاسیسات خود، از جمله در تاسیسات هسته ای جدید که در اعماق کوه قرار دارند، ذخیره کند.

به ادعای دیوید آلبرایت، کارشناس هسته ای، ایران این توان و قدرت رادارد تا برنامه هسته ای اش را  بدون انجام آزمایشی در مقیاس وسیع اجرایی کرده و همزمان سوخت را در درجه بالایی تولید نماید.

در همین راستا ایالات متحده و اسرائیل زمان بندی زمان (ادعایی) گریز هسته ای ایران را کم تر از یک سال تخمین زده اند. با این حال، کارشناسان مستقل غیردولتی مانند آلبرایت مدعی اند که جدول زمانی ممکن است کمتر از شش ماه باشد. این نشریه در ادامه گزارش ادعایی اش آورده، زمانی که تهران اورانیوم را با درجه بالا غنی سازی کرد توانایی بازیگران غربی را برای مهار توانایی هایش مهار نمود.

به ادعای ناظران ایران امروز به یک آزمایش نمایشی برای ایجاد بازدارندگی هسته ای نیاز دارد، نه ایجاد سپر حفاظتی در اطراف سایت های اتمی و دارایی های نظامی خود در سراسر خاورمیانه.

به ادعای نشریه نشنال سکیوریتی ژورنال، گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا که در اختیار کنگره قرار گرفته نگرانی ها در باب برنامه هسته ای ایران را افزایش داده است. علی اکبر صالحی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران، در ماه فوریه اعلام کرد که ایران " علم و فناوری هسته ای" لازم را به دست آورده و همه آنچه را که برای بازدارندگی هسته ای بدان نیاز دارد را در اختیار دارد.

1243520456

تنش در جبهه غرب

در گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا آماده که ایران خواهان گریز هسته ای نیست. این داده های(ادعایی) در حالی رسانه ای شده که آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی است که ایران غنی سازی اورانیوم خود را به 90 درصد رسانده است، آن هم در شرایطی که هماهنگی میان تهران و نهاد ناظر اتمی به واسطه رویکرد سیاسی این نهاد کاهش داشته است. ایران از همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته ای اش خودداری می‌کند. با وجود این، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرده که ایران فعالیت‌های اعلام‌نشده اش را در دو سایت انجام می دهد.

به ادعای ناظران این داده های ادعایی در حالی رسانه ای شده که تنش ها در خاورمیانه به واسطه ترور اسماعیل هنیه در خاک ایران بالا گرفته است. بایدن بارها مدعی شده که ایالات‌متحده هرگز اجازه نخواهد داد تا ایران از آستانه گریز هسته ای عبور کند. این در حالی است که ایران بارها تاکید کرده برنامه هسته‌ای‌اش صرفا برای مقاصد غیرنظامی و بشردوستانه است. با این همه جمهوری‌خواهان دولت بایدن را برای تحت فشار قرار دادن تهران هدف قرار داده و خواهان اعمال تحریم های پیچیده تر علیه ایران هستند.

کارشناسان مدعی اند که محرک اصلی در ارزیابی اطلاعاتی جدید، کار تحقیقاتی علمی و مهندسی است که ایران در یک سال گذشته انجام داده است.

یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با وال استریت ژورنال مدعی شد تحقیقاتی که ایران انجام می‌دهد، می‌تواند شکافی که تهران در تسلط بر توانایی جهت گذر از آستانه گریز هسته‌ای با آن مواجه است را کاهش دهد، اگرچه جامعه اطلاعاتی آمریکا مدعی است که این تحقیقات زمان موردنیاز برای هدف گذر از آستانه گریز هسته‌ای را کوتاه نمی‌کند.

 همچنین این ادعا مطرح است که ممکن است در گذشته برخی از این اقدامات نشانه‌ای از پیگیری تهران برای توسعه برنامه هسته‌ای‌اش تلقی می‌شد. با این حال، آژانس‌های اطلاعاتی ایالات‌متحده در حال بررسی دوباره معیارهای خود برای ارزیابی فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. سخنگوی دفتر مدیر اطلاعات ملی ایالات‌متحده نیز تاکید کرد ایران برنامه فعالی برای گذر از آستانه گریز هسته‌ای ندارد. مقامات آمریکایی هیچ جزییاتی در مورد ماهیت فعالیت هایی که گمان می‌رود ایران انجام می‌دهد، ارائه نکردند. با این حال، در ماه‌های اخیر، به گفته منابع آگاه ، ادعاهایی در میان مقامات اسراییلی و آمریکایی در مورد تحقیقات مرتبط با توسعه برنامه هسته‌ای ایران برای گذر از آستانه گریز هسته‌ای، از جمله مدل‌سازی کامپیوتری و متالورژی مطرح بوده است.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید