واکنش‌ها به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس

پس‌لرزه‌های ترور یحیی السنوار؛ روز سرخ غزه در نگاه جهان/ جزئیات پیام تسلیت مسعود پزشکیان/ القسام بیانیه داد؛ شعله‌های مقاومت خاموش نمی‌شود+ فیلم

کدخبر: ۶۸۰۰۴۲
اقتصادنیوز: شهادت یحیی السنوار،‌ رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با واکنش گروه‌های سیاسی و کشورهای خارجی همراه شده است.
پس‌لرزه‌های ترور یحیی السنوار؛ روز سرخ غزه در نگاه جهان/ جزئیات پیام تسلیت مسعود پزشکیان/ القسام بیانیه داد؛ شعله‌های مقاومت خاموش نمی‌شود+ فیلم

به گزارش اقتصادنیوز، ترور یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس توسط اسرائیل،‌ جهان را در شوک تازه‌ای فرو برد و طی 24 ساعت گذشته به سر خط اخبار رسانه‌های ایران و جهان تبدیل شده است؛ خبری که سیل واکنش‌ها به آن آغاز شده و همچنان ادامه دارد. 

ساعتی پیش بود که جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای شهادت یحیی السنوار رئیس دفتر سیاسی این جنبش را تایید کرد. یحیی ابراهیم حسن السنوار یک فرمانده نظامی فلسطینی بود که از آغاز به کار جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در غزه، به گردان‌های شهید عزالدین قسام، بازوی نظامی حماس پیوست و یکی از رهبران آن محسوب می‌شد. او پس از ترور اسماعیل هنیه، به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس انتخاب شد.

در پی شهادت یحیی السنوار چهره‌ها،‌ گروه‌های سیاسی و... به این اتفاق واکنش نشان داده‌اند؛ اقتصادنیوز در این گزارش لحظه به لحظه واکنش‌ها به شهادت رهبر ارشد حماس را مرور خواهد کرد.

سعید جلیلی: طوفان الاقصی پایه‌های نرم پشتیبان نظام بیداد را بی‌آبرو کرد

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی تاکید کرد: طوفان الاقصای او نه‌تنها ابهت دروغین و تارهای عنکبوتی رژیم صهیونیستی را پاره کرد، بلکه پایه‌های نرم پشتیبان نظام بیداد را بی‌آبرو کرد.

شمخانی: صحنه رشادت درس‌آموز ‎شهید سنوار را بارها دیده‌ام

دریابان علی شمخانی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس در واکنش به شهادت یحیی سنوار نوشت:

«‌صحنه رشادت درس‌آموز ‎شهید سنوار در میانه نبرد با شقی‌ترین موجودات عالم را بارها با دیده دل دیدم.

مقتل عاشوراییان در مقابل دیدگانم هزاران بار مرور می‌شود. در حالی که اشک شوق و حسرت امانم را بریده، در برابر عظمت قهرمان سلحشور آزادی قدس سر تعظیم فرود می‌آورم.

یالیتنا کنا معک»

بیانیه حزب الله در پی شهادت یحیی السنوار

حزب الله لبنان در بیانیه‌ای شهادت یحیی السنوار را تسلیت گفت.

در بیانیه حزب الله لبنان آمده است: به ملت مبارز و مظلوم فلسطین و برادرانمان در جنبش حماس و امت عربی و اسلامی و همه مجاهدان و مبارزان و آزادگان دنیا، شهادت فرمانده طوفان الاقصی رئیس دفتر سیاسی حماس برادر مجاهد یحیی السنوار رحمت الله علیه را تسلیت می‌گوئیم. به خانواده بزرگوار و ایثارگر ایشان تسلیت عرض می‌کنیم و برای آنها از خداوند صبر و سلوان و حسنه ثواب آخرت طلب می‌کنیم.

حزب الله بیان کرد: فرمانده شهید یحیی السنوار که امانت و مشعل را از شهید اسماعیل هنیه گرفت تا راه مقاومت و جانفشانی با مجاهدان را طی کند، مجاهدان و مبارزانی که در برابر پروژه آمریکایی و اشغالگری صهیونیستی ایستادند و در این را خونشان را دادند و به شهادت رسیدند و به مراتب کرامت و کمال انسانی رسیدند.

در بیانیه حزب الله آمده است: ما در حزب الله که به همراه ملت مقاوم و استوار لبنان با تبعات تجاوزگری دشمن صهیونیستی جنایتکار را روبرو هستیم. بار دیگر حمایت و ایستادگی خود در کنار ملت مان فلسطین را مورد تاکید قرار می‌دهیم و اطمینان کامل به وعده الهی و یاری بندگان مومنش را داریم و از خداوند می‌خواهیم این شهید عزیزمان را با رحمت واسعه خود بپذیرید و مورد غفران قرار دهد و به قلب مؤمنان مبارز، پیروزی، کرامت و آزادی عطا کند.

پیام تسلیت مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان در پیامی به مناسبت شهادت جناب یحیی سنوار تصریح کرد: جهاد در تقابل با تجاوز و هدیه بخشیدن آزادی و رهایی به صاحبان حقیقی سرزمین‌های اشغالی، حرکت عظیم و هدف والایی است که با ترور و حذف قهرمانان این عرصه متوقف نخواهد شد.

متن پیام رئیس جمهور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خبر ترور و شهادت مبارز نستوه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، جناب یحیی سنوار، گر چه برای همه آزادی‌خواهان عالم به خصوص مردم قهرمان فلسطین دردناک و تأثر برانگیز بود، در عین حال نشانه آشکاری از توقف‌ناپذیری جنایات رژیم اشغالگر و کودک‌کش صهیونیستی است.

شهید سنوار در طول حیات ارزشمند خود سال‌ها در اسارت رژیم سفاک صهیونیستی بود و پس از آن هم تا آخرین لحظه عمر پر افتخارش قهرمانانه جنگید و از پای ننشست.

جهاد در تقابل با تجاوز و هدیه بخشیدن آزادی و رهایی به صاحبان حقیقی سرزمین‌های اشغالی، حرکت عظیم و هدف والایی است که با ترور و حذف قهرمانان این عرصه متوقف نخواهد شد.

همان‌گونه که شهید عزیز، اسماعیل هنیه گفت: «اذا غاب سید، قام سید» دشمن آگاه باشد که با شهادت سرداران، قهرمانان و فرماندهان، خللی در مقاومت امت اسلامی در برابر زور و اشغال ایجاد نخواهد شد.

اینجانب شهادت این فرمانده دلاور جهادی شهید یحیی سنوار را به مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، مردم مظلوم و مقتدر غزه و همه‌ آزادی‌خواهان جهان تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

گردان‌ عزالدین القسام بیانیه داد

گردان‌های القسام تاکید کرد که مسیر جهاد و مبارزه تا آزادسازی فلسطین ادامه دارد و متوقف نمی‌شود و بهترین گواه آن هم تسلیم نشدن ملت فلسطین پس از گذشت بیش از یک سال از نبرد طوفان الاقصی علیرغم هزینه‌های سنگین این جنگ و جنایات وحشیانه دشمن صهیونیستی است.

 القسام افزود: دشمن صهیونیستی اگر گمان می‌کند با ترور رهبران بزرگ مقاومت همچون شهید السنوار، هنیه، نصرالله و العاروری و دیگر شهدا می‌تواند شعله‌های مقاومت را خاموش کند یا آن را وادار به عقب‌نشینی کند، کاملا به اشتباه رفته است و مقاومت تا تحقق همه اهداف خود ادامه دارد.

توییت عراقچی در واکنش به شهادت یحیی السنوار

سید عباس عراقچی در ایکس نوشت: یحیی سنوار ترسی از مرگ نداشت بلکه در غزه در جستجوی شهادت بود. او شجاعانه تا آخرین نفس در صحنه نبرد جنگید.

وی ادامه داد: سرنوشت او که به زیبایی در آخرین تصویر به نمایش درآمده است کسی را از ادامه نبرد منصرف نمی‌کند، بلکه منبعی الهام‌بخش خواهد شد برای تمامی رزمندگان مقاومت در منطقه، اعم از فلسطینی و غیرفلسطینی. ما، و بی‌شماری از دیگر انسان‌ها در اطراف جهان، به نبرد بی‌ادعای او برای آزادی مردم فلسطین سلام می‌کنیم.

پیام مهم دبیرکل جهاد اسلامی در پی ترور یحیی السنوار

زیاد النخاله دبیرکل جهاد اسلامی شهادت یحیی سنوار رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس را تبریک و تسلیت گفت.

زیاد النخاله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، شهادت سنوار را نقطه تحولی در تاریخ مبارزات ملت فلسطین دانست.

وی تاکید کرد: نام او با بزرگ‌ترین نبردی که ملت فلسطین در تاریخ خود قدم در آن نهاده (نبرد طوفان الاقصی) پیوند خورده است.

دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین بیان کرد: ملت و مقاومت فلسطین امانت‌دار خط مقاومت باقی خواهند ماند و نسبت به روح این رهبر بزرگ و نماد جهاد و مبارزه و مقاومت وفادار می‌مانند و پرچم او را زمین نمی‌گذارند و به راهش ادامه می‌دهند تا به یاری خداوند در نهایت به پیروزی برسند.

بیانیه رسمی حماس در تایید ترور یحیی السنوار

جنبش مقاومت اسلامی حماس در بیانیه‌ای شهادت یحیی السنوار رئیس دفتر سیاسی این جنبش را تبریک و تسلیت گفت.

جنبش حماس بیان کرد: حماس در نهایت عزت و کرامت و افتخار شهادت مجاهد و رهبر بزرگ شهید یحیی السنوار «ابو ابراهیم» رئیس دفتر سیاسی حماس و فرمانده نبرد طوفان الاقصی را به ملت فلسطین، امت اسلامی و عربی و همه آزادگان جهان تبریک و تسلیت می‌گوید.

حماس در بیانیه خود آورده است: شهید السنوار زندگی خود را وقف فلسطین کرد و در نهایت جان خود را هم در راه خدا و آزادسازی فلسطین فدا کرد.

این جنبش تاکید کرد که شهید یحیی سنوار در میدان نبرد و سلاح به دست با نیروهای اشغالگر رودر رو شد و در خط مقدم جنگ بود و از سرزمین و مقدسات خود دفاع کرد و سربلندانه به شهادت رسید.

اولین واکنش مقام ارشد حماس به شهادت یحیی السنوار

دقایقی پیش هم خلیل الحیه، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در اظهاراتی گفت: یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس توسط رژیم صهیونیستی در نوار غزه به شهادت رسیده است.

براساس گزارش ایسنا، خلیل الحیه گفت: ما شهادت یحیی السنوار را به امت عربی و اسلامی تسلیت می‌گوییم اما حماس با شهادت سنوار تضعیف نخواهد شد.

خلیل الحیه گفت: السنوار یک قهرمان شهید است که تا آخرین لحظه حیات خود رو در روی ارتش رژیم اشغالگر ایستاد. خون شهدا مسیر را برای ما روشن خواهد کرد و انگیزه‌ای برای پایداری و ثبات خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید