گزارش اختصاصی «اقتصادنیوز» از تنها گزینه زن کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان؛

ارتش یک نفره فرزانه مالواجرد مقابل صف‌آرایی نمایندگان/ کلیشه 12 ساله پاستور می‌شکند؟ + عکس و فیلم

کدخبر: ۶۶۷۴۳۴
اقتصادنیوز: مسعود پزشکیان ترجیح داد نام یک زن را برای وزارت راه و شهرسازی به همکاران سابق خود در مجلس معرفی کند و شانس خود و فرزانه صادق مالواجرد را برای شکستن کلیشه کابینه مردانه بعد از 12 سال بیازماید؛ گزینه‌ای که برای کسب اعتماد 290 نماینده مسیر صعب‌العبوری در پیش دارد.
ارتش یک نفره فرزانه مالواجرد مقابل صف‌آرایی نمایندگان/ کلیشه 12 ساله پاستور می‌شکند؟ + عکس و فیلم

به گزارش اقتصادنیوز، در میان اسامی که مسعود پزشکیان برای کابینه چهاردهم دولت به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد، نام یک زن برجسته تر از سایرین بود؛ «فرزانه صادق مالواجرد» که برای وزارت راه و شهرسازی به مجلسیان پیشنهاد شد. اما به محض قرائت نام صادق مالواجرد از میکروفن مجلس شورای اسلامی، زنگ هشدار، هم برای او و هم برای مسعود پزشکیان به صدا درآمد؛ واکنش ناگهانی مجلسی‌ها بعد از قرائت نامش توسط قالیباف، گواهی بر این مدعاست ؛ آنچنان که در فیلم زیر مشاهده می کنید. 

اما فرزانه صادق مالواجرد کیست که مسعود پزشکیان او را برای وزارت سخت راه و شهرسازی معرفی کرده است؟ به گزارش اقتصادنیوز، فرزانه صادق مالواجرد ۴۸ ساله، فرزند شهید، متأهل و دارای یک فرزند است. او در 2 دولت روحانی و رئیسی معاون وزیر بود. تحصیل‌کرده رشته معماری و شهرسازی است و در سال ۱۳۹۷ برای مدت 6 ماه مدیر کل شهرسازی و طرح‌های شهری تهران در دوران شهرداری پیروز حناچی بود.

خبر مرتبط
رأی اعتماد در فراز و نشیب 46 ساله/ کارت سبز وزارت بعد از انقلاب به چه کسانی رسید؟+ جدول

اقتصادنیوز: کابینه مسعود پزشکیان برای دریافت رأی اعتماد روز شنبه 27 مردادماه وارد آزمون سخت نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌شود و این علامت سوال مهم برای همگان وجود دارد که نمایندگان مجلس دوازدهم به چند وزیر کابینه پزشکیان رأی می‌دهند؟ یا چند وزیر پیشنهادی از دریافت کارت سبز اعتماد مجلس باز می‌مانند؟ «اقتصادنیوز» در این گزارش به بررسی وضعیت آرای اعتماد وزرای پس از انقلاب پرداخته و رد صلاحیت اعضای کابینه در ادوار 13گانه ریاست جمهوری ایران در طول پنج دهه را واکاوی کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز، محمد اسلامی وزیر وقت راه و شهرسازی در دی ماه ۹۷ او را به معاونت شهرسازی و معماری و دبیری شورای‌عالی شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی منصوب کرد. در مرداد ماه سال ۱۴۰۲ پس از بروز اختلاف بین او و علیرضا زاکانی درباره سیاست‌های مغایر کمیسیون ماده ۵ درباره «احداث واحدهای جدید در بافت فرسوده تهران» از معاونت وزارت راه کنار گذاشته شد که در ادامه به جزئیات بیشتری از این اختلاف اشاره می شود. آخرین مقام دولتی صادق، مدیرعاملی سازمان اموال و املاک کوثر وابسته به بنیاد شهید است. 

افزایش اعتماد عمومی به بانوان 

به گزارش اقتصادنیوز، به نظر می رسد تا قبل از اعلام رسمی اسامی وزرای پیشنهادی توسط مسعود پزشکیان، این گمان می رفت حداقل 2 زن در لیست رئیس جمهوری حضور داشته باشند اما انتشار این فهرست تنها از معرفی یک زن یعنی فرزانه صادق مالواجرد در میان لیست مردانه مسعود پزشکیان حکایت داشت. جالب آنکه انتشار این اسامی، انتقاد معاون سابق زنان و خانواده دولت سیزدهم را هم در پی داشت؛ آنجا که انسیه خزعلی در روز تودیع خود خطاب به محمدرضا عارف گفت: «به جای یک نفر، چند زن معرفی می‌کردید». خزعلی اگرچه خود در کابینه ای حضور داشت که حتی یک زن برای وزارت معرفی نشد و اینگونه پس از پایان فعالیت مطالبه حضور زنان در کابینه را مطرح کرد اما جالب تر از این اظهار نظر، پاسخی است که محمدرضا عارف معاون اول مسعود پزشکیان به او داد.  عارف گفت: «باید این واقعیت را پذیرفت که جامعه و خانواده از نظر روانی، آمادگی زعامت، هدایت و رهبری زنان را ندارد»؛ پاسخی عجیب که با واکنش‌هایی نیز روبرو شد.

نسخه صادق برای وزارت در هم تنیده راه و شهرسازی

به گزارش اقتصادنیوز، وزارت راه و ترابری که در دولت احمدی نژاد با وزارت مسکن و شهرسازی ادغام شد، حالا وزارتخانه ای در هم تنیده و ملغمه ای از زمین و جاده و هوا و مسکن و زیرساخت است که فرزانه صادق با 28 سال سابقه کارشناسی در این حوزه، برنامه عریض و طویل خود را برای بخش های مختلف این وزارتخانه امروز در صحن علنی مجلس ارائه کرد و عصر امروز نیز در مجلس به دفاع از آن پرداخت.

«تسریع در اجرای ماده یک قانون جهش تولید مسکن با تهیه و تصویب مطالعات طرح جامع مسکن کشور و تدقیق آن در قالب طرح‌های جامع مسکن استان‌ها» یکی از اولویت های برنامه مالواجرد است. به گزارش اقتصادنیوز، بر اساس ماده یک طرح جهش تولید و تامین مسکن، «دولت موظف است در چهار سال نخست اجرای این قانون، سالانه به طور متوسط حداقل یک میلیون واحد مسکونی در کشور برای متقاضیان واجد شرایط تولید و عرضه کند.» حال باید دید آیا فرزانه صادق می تواند روز چهارشنبه 31 مردادماه از سد مجلس شورای اسلامی برای عملیاتی کردن برنامه های پیشنهادی اش عبور کند یا خیر. 

اقتصادنیوز در همین زمینه با بررسی کارنامه فرزانه صادق به این نکته رسید که وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با پروژه هایی که دچار توسعه افقی هستند به شدت مخالفت می کند و حتی عده ای او را مخالف توسعه شهری می دانند و گویا چنین ذهنیتی ایجاد شده که اساسا فرزانه صادق موافق توسعه شهری در کلانشهرها نیست. این در حالیست که فرزانه صادق در توضیح علت مخالفت خود گفته بود «مخالف هر نوع توسعه‌ای نیست، بلکه با توسعه افقی شهرها مشکل دارد». او بر این باور است که «نمی شود به بهانه ساخت مسکن برای افراد نیازمند در اطراف شهرهای بزرگ، روی گسل زلزله و دره‌های در معرض سیلاب خانه ساخت چرا که زیرساختی برای این خانه سازی ها رعایت نمی شود».

صادق ناراضی؟

به گزارش اقتصادنیوز، گواه مخالفت او با خانه سازی های بی اصل و اساس هم مخالفت جنجالی او با پروژه «طرح توسعه مسکن امیرالمومنین پاکدشت» بود که  حتی پای ابراهیم رئیسی را در یک روز بارانی به این منطقه باز کرد؛ طرحی که صدای برخی از اهالی و حتی رسانه ها را درآورد. ایلنا خبرگزاری کار ایران در این زمینه به انتشار یک گزارش انتقادی درباره مخالفت صادق با این طرح توسعه پرداخت و در آن نوشت: « بیش از 4000 عضو اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسکن امیرالمومنین (ع)که نزدیک به  19 سال است برای صاحب خانه شدن زمین خریده اند، هنوز نتوانسته‌اند زمین خود را تحویل بگیرند، این در حالی است که بسیاری از اعضای این تعاونی کارگری جان خود را از دست داده اند.»

در ادامه این گزارش آمده است: «با وجود آنکه بارها از سوی مسوولان در خصوص رفع مشکل اتحادیه تعاونی های مسکن امیرالمومنین اقدام شده، اما فرزانه صادق یک تنه با تمامی آنها مقابله کرده است. این مقاومت در تمامی دولتها با هر  تفکری صورت گرفته  که آخرین نمونه در دولت ابراهیم رییسی صورت گرفت. رییسی که در سفر استانی به پاکدشت رفته بود، در هوای بارانی در جمع اعضای این تعاونی حضور یافت و با ابراز خرسندی از دیدار با مردم در هوای بارانی، با بیان اینکه ما در کنار شما هستیم و مشکل شما مشکل دولت است، تاکید کرد: برای رفع موانع اداری احداث این شهرک حداکثر یک ماه زمان تعیین کردیم تا مسئولان شهرستان مشکلات این پروژه را به طور کامل مرتفع کنند. اما اکنون بیش از 5 ماه از این وعده رییس جمهور می گذرد و خانم فرزانه صادق مالواجرد باعث شده تا مردم نسبت به رییس جمهور بی اعتماد شوند و با تاخیر صورت گرفته، قول ابراهیم رییسی به وعده روسای جمهور سابق تبدیل شود.»

Untitled123

شهید رئیسی در میان مردم شهرک امیرالمومنین پاکدشت

به گزارش اقتصادنیوز، این گزارش ایلنا در تاریخ 17 اردیبهشت ماه سال گذشته منتشر شده بود و فرزانه صادق دقیقا سه ماه بعد از این موضوع و در تاریخ 9 مردادماه 1402 از سوی مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی از سمت معاونت معماری برکنار شد و خسرو دانشجو برادر فرهاد و کامران دانشجو، جای او را گرفت. اما این برکناری از کجا آب می خورد؟ در این زمینه روزنامه اعتماد نوشته است: «چند ماه قبل از برکناری صادق از معاونت شهرسازی و معماری، ویدیویی درباره جمعیت شهر تهران و سند آمایش سرزمین به تیتر رسانه‌ها تبدیل شده بود. علاوه بر این نامه‌هایی از صادق مالواجرد در رسانه‌ها درز کرد که در آنها تخلفات گسترده زاکانی در کمیسیون ماده ۵ مطرح شده بود؛ موضوعی که برخی رسانه‌ها آن را موجب برکناری وی از سمت معاونت شهرسازی و معماری می‌دانند. با این وجود برخی منابع خبری نیز می‌گویند صادق مالواجرد به دلیل بازنشستگی از سمت معاونت کنار رفته و برای او حکم مشاور مهرداد بذرپاش، وزیر وقت راه و شهرسازی زده شد.»

حال یک موضوع در خصوص علت مخالفت غالب مجلس با فرزانه صادق مطرح شده است؛ گفته می شود، زاکانی که خود از مجلس به شهرداری تهران رفت و حالا دوستانش همچنان در بهارستان به عنوان نماینده حضور دارند، دست به کار شده و جریان سازی علیه صادق از خیابان بهشت به بهارستان رسیده است؛ گمانه هایی که شائبه تسویه حساب شهردار تهران با فرزانه صادق را از طریق عدم رأی اعتماد تقویت کزده است. 

مقایسه کوله بار تجربه بذرپاش و صادق در عرصه شهرسازی

به گزارش اقتصادنیوز، از دیگر دلایل مخالفت برخی نمایندگان مجلس با تنها گزینه زن کابینه پیشنهاد شده مسعود پزشکیان، کم تجربگی او در حوزه وزارت راه و شهرسازی عنوان شده است. اما بررسی های دم دستی هم نشان می دهد که زمان خارج شدن رأی اعتماد مجلسیان به مهرداد بذرپاش از گلدان معروف مجلس و عزیمتش به سوی بالاترین طبقه وزارت راه و شهرسازی، او حتی یک ساعت هم تجربه در حوزه شهرسازی و معماری نداشت و آخرین پست مدیریتی او، ریاست دیوان محاسبات بود. با این حال فرزانه صادق همانطور که سال گذشته در مصاحبه با خبرگزاری دانشجو گفته بود در حوزه معماری و شهرسازی یک کارشناس است و سال ها تجربه کارشناسی در این حوزه دارد. 

البته فرزانه صادق در این مصاحبه یک ساعت و نیمه نشان داد در توضیح کارشناسی مشکلات و اقدامات حوزه راه و شهرسازی کم نمی آورد و با شفافیت و صراحت همه نکات مثبت و منفی را می گوید. حتی آن جایی که مجری صدای خود را بالا برد، با صراحت گفت: «صدای من از صدای شما بلندتر است.»

تاریخچه اعتماد و اعتماد نکردن مجلسیان به زنان این کابینه ها 

به گزارش اقتصادنیوز، پیش از آنکه روز سرنوشت ساز چهارشنبه 31 مردادماه از راه برسد و تکلیف سکانداران 19 وزارتخانه در خانه ملت مشخص شود، به بررسی سابقه اعتماد مجلسیان به وزرای پیشنهادی زن می پردازیم. بررسی های اقتصادنیوز نشان می دهد در دولت دوم محمود احمدی نژاد سوسن کشاورز برای پست وزارت آموزش و پرورش و فاطمه آجرلو در دولت دوم احمدی نژاد برای پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نتوانستند از سد مستحکم مجلسی‌ها عبور کنند. تاریخ کابینه های سیزده دولت گذشته نشان می‌دهد تنها وزیر زنی که توانست بر مسند وزارت تکیه بزند، مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت دوم - 1388 تا 1391 - و اصولگرای احمدی نژاد بود. در سایر کابینه ها اگر زنان هم مسندی داشتند در حلقه های میانه مدیریتی بود. در آخرین دولت که به نام شهید ابراهیم رئیسی هم زده شد، انتظاری نبود وزیر زن معرفی شود.

حال باید دید فرزانه صادق مالواجرد که آمده تا در صورت دریافت رأی اعتماد از مجلسیان، علاوه بر مدیریت وزارت راه و شهرسازی، مسیر سخت و سیمانی برای اعتماد به زنان در پست های عالی اجرایی و مدیریتی کشور را بشکند، می‌تواند صدای خود را به مجلس برساند و راه سخت خروج از گیت بهارستان را برای خود هموار سازد یا نه؟

در صورتی که برگه عبور پاستور را از آن خود کند او دومین زنی است که بعد از انقلاب به سمت وزارت می رسد؛ یک زن در کابینه اصولگرایان و یک زن در کابینه اصلاح طلبان.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۲ شهریور

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید