مدیر امور بین الملل انجمن سنگ آهن:

دلایل افزایش تقاضا در بازار سنگ‌آهن و فولاد

کدخبر: ۱۴۲۲۱۲
مدیر امور بین الملل انجمن سنگ آهن دلیل افزایش قیمت سنگ‌آهن و فولاد طی روزهای اخیر را رشد پروژه های ساختمانی در چین عنوان کرد.
دلایل افزایش تقاضا در بازار سنگ‌آهن و فولاد

مدیر امور بین الملل انجمن سنگ آهن درباره علل افزایش قیمت های جهانی طی روزهای اخیر گفت: در اوايل ماه مارس دولت پكن پروژه هاي ساختماني و زير بنايي زيادي را معرفی و کلیدزد. این اقدام در کنار آگاهی از این که ضريب رشد پروژه هاي ساختماني در ماه گذشته ميلادي در چين حدود ١٩ درصد بوده است، زمینه امیدواری به افزایش تقاضا برای فولاد و به تبع آن سنگ اهن را ایجاد کرده است.

کیوان جعفری طهرانی افزود: از سوی دیگر در ماه مارس كارخانجات توليد كننده سيمان چين حدود ٢٥ درصد‏ افزايش توليد داشته اند تا بازار تشنه چين را بعد از ركود طولاني ساختمان سازي در نيمه دوم سال ٢٠١٤ و كل سال ٢٠١٥ تغذيه كنند. متعاقباً بازار مصرف سيمان در چين در ماه مارس با رشد ٢٤/٧ درصدی‏ همراه بوده است. بازار مصرف فولاد بويژه مقاطع طويل و فلزي براي ساختمان سازي در طول ماه مارس بسيار داغ بود به طوري كه اكثر كارخانجات فولادسازي موجودي انبار هايشان به صفر رسيد.

جعفری طهرانی ادامه داد: به علت كاهش شديد قيمت سنگ آهن در ماه دسامبر سال گذشته تا کمتر از ٤٠ دلار و متعاقباً افت قيمت فولاد، فولاد سازان چيني تولید را در ٣ ماهه اول سال ٢٠١٦ با احتیاط دنبال کردند به گونه ای که هنوز عرضه فولاد از تقاضا كمتر است. از سوی دیگر تعداد قابل توجهي از كارخانجات كك سازي چين در ماه دسامبر به علت كاهش شديد قيمت فولاد بسته شدند و الان كه نياز بازار چين به فولاد بيشتر است، كارخانجات فولاد، كك كافي براي توليد ندارند. با شروع به‌كار مجدد كارخانجات كك سازي، قيمت فولاد كاهش خواهد يافت.

این تحلیلگر بازارهای جهانی گفت: عرضه سنگ آهن ٤ غول بزرگ سنگ آهني برزيل و استراليا جوابگوی بازار تشنه حال حاضر نيست و شايد افزايش مجدد توليد آنها در ماه آينده بتواند بازار را به يك ثبات نسبي و سپس كاهش برساند.

وی افزود: مجموعه عوامل گفته فولادسازان چيني را در حال حاضر بيشتر به خريد سنگ آهن با عيار بالا راغب کرده است تا از آن براي توليد فولاد مرغوب تر و در زمان كوتاه تر استفاده کنند.

او گفت: شوك هيجاني بازار سنگ آهن و فولاد پايدار نخواهد بود و هيچ كس نمي تواند بگويد تا كي ادامه خواهد داشت. اين فرضيه باعث احتياط برخي از فولادسازان كوچك چيني خواهد شد تا نسبت به خريد سنگ آهن گران با احتياط عمل کنند.

منبع: خبر آنلاین

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از جریان پول حقیقی در بازار سهام

      اقتصادنیوز: بازار سرمایه که هفته منتهی به ۲۵مهرماه را با خروج سرمایه بعد از ۱۱ روز آغاز کرد در ادامه هفته روند متفاتی…

    کارگزاری مفید