بهترین روغن برای مصارف خانگی و لیست روغن‌های ممنوعه!

کدخبر: ۶۴۶۰۴۵
انتخاب بهترین روغن برای مصارف خانگی و بهترین روغن زیتون، ذرت و روغن کنجد عمده برای سرخ کردن یکی از دغدغه‌های هر بانوی ایرانی برای پختن غذاهای خوشمزه و توجه همزمان به سلامت اعضای خانواده است.
بهترین روغن برای مصارف خانگی و لیست روغن‌های ممنوعه!

رپرتاژ آگهی: انتخاب بهترین روغن برای مصارف خانگی و بهترین روغن زیتون، ذرت و روغن کنجد عمده برای سرخ کردن یکی از دغدغه‌های هر بانوی ایرانی برای پختن غذاهای خوشمزه و توجه همزمان به سلامت اعضای خانواده است. 

بهترین روغن برای مصارف خانگی که دما و حرارت بالا را به خوبی تحمل می‌کنند: 

  • روغن زیتون 

  • روغن آووکادو 

  • روغن کنجد 

  • روغن گلرنگ 

روغن‌هایی که نباید برای آشپزی با دمای بالا از آن‌ها استفاده کنید عبارتند از: 

  • روغن ماهی 

  • روغن کتان 

  • روغن پالم 

  • روغن گردو 

فرقی نمی‌کند شما آشپز حرفه‌ای هستید یا فقط در مقیاس خانگی برای اعضای خانواده خود غذا تهیه می‌کنید، آشنایی با بهترین و سالم‌ترین روغن‌ برای سرخ کردن و مصارف خانگی برای شما الزامی است. 

لیست بهترین روغن‌ها برای مصارف خانگی چیست؟ 

روغن، یکی از خوراکی‌های ضروری و جدانشدنی از زندگی روزمره تمام انسان‌ها به حساب می‌آید و به دلیل میزان مصرف بالای روزانه نیز تاثیر مستقیمی بر سلامت جسمی و روحی ما دارد. از روغن برای پخت انواع غذاها مانند گوشت، تخم‌مرغ، سبزیجات و انواع سس و سالاد استفاده می‌کنیم. بنابراین باید انتخاب سالم و درستی داشته باشیم!

در این مقاله کاربردی که بر اساس آخرین تحقیقات علمی نوشته شده است، به معرفی بهترین روغن‌ها برای سرخ کردن و مصرف خانگی پرداخته‌ایم. تمام این روغن‌ها دارای نقطه دود بالایی هستند و حرارت بالا را به خوبی تحمل می‌کنند. لیست سالم‌ترین روغن‌ها برای سرخ کردن عبارتند از: 

1. روغن زیتون، طعمی متفاوت برای پخت ملایم و سبک 

روغن زیتون یکی از بهترین و سالم‌ترین روغن‌ها برای مصارف خانگی به حساب می‌آید و دارای فواید بسیار زیادی برای سلامت بدن انسان است. اگرچه استفاده از روغن زیتون برای سرخ کردن بسیار خوب است، اما قیمت بالای این روغن باعث شده است تا کمتر مورد استفاده قرار بگیرد. یک راه‌حل ساده برای این مشکل این است که روغن زیتون را در حجم‌های کمتر برای هر وعده غذایی استفاده کنید تا مدت زمان طولانی‌تری آن را داشته باشید. 

نقطه دود: 350 درجه فارنهایت (176 درجه سانتی‌گراد) 

ترکیبات مفید در روغن زیتون: سرشار از ویتامین E، اسید اولئیک (چربی تک غیراشباع)، آنتی‌اکسیدان اولئوکانتال و اولئوروپین 

مزایای استفاده از روغن زیتون برای سرخ کردن: دارای خواص ضدسرطانی و ضد التهابی، کاهش فشار خون، کمک به کاهش میزان کلسترول بد، پیشگیری از چاقی، پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 

موارد استفاده: پخت و پز انواع غذا، پخت ماهی و مرغ سوخاری، سرخ کردن سبک مواد غذایی 

2. روغن آووکادو، طعمی خاص و دلنشین 

روغن آووکادو سالم‌ترین روغن برای سرخ کردن است. این روغن خوشمزه با طعم خنثی و منحصربه‌فرد خود برای پخت غذاهای شیرین و مزه‌دار کردن خوراکی‌ها بسیار مناسب است. استفاده از روغن آووکادو برای پخت غذا کیفیت مواد اولیه را هم در حرارت‌های پایین و هم در حرارت‌های بالا کاملاً حفظ می‌کند. 

برخی از مطالعات نیز اثرات مثبت روغن آووکادو بر کبد را بررسی کرده‌اند. روغن آووکادو به عنوان یکی از بهترین روغن‌ها برای کبد چرب به حساب می‌آید، زیرا از کبد در برابر بیماری‌های متابولیک حفاظت می‌کند. 

نقطه دود: 520 درجه فارنهایت (271 درجه سانتی‌گراد) 

ترکیبات مفید در روغن آووکادو: اسید اولئیک (چربی سالم برای قلب)، ویتامین E، آهن، فسفر 

مزایای استفاده از روغن آووکادو برای سرخ کردن: کاهش فشار خون، کاهش کلسترول بد، کاهش قند خون بعد از غذا خوردن، کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی 

موارد استفاده: سرخ کردن عمیق مواد غذایی، انواع پخت و پز 

3. روغن​ کنجد، مقوی و خوشمزه 

روغن کنجد یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین روغن‌ها برای استفاده در هنگام آشپزی و حتی مصرف به صورت خام است. روغن کنجد دارای دو نوع مختلف معمولی و پخته‌شده است و نوع پخته‌شده آن طعم آجیلی بیشتری دارد. 

نقطه دود: 410 درجه فارنهایت (210 درجه سانتیگراد)

ترکیبات مفید در روغن کنجد: سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های سالم، اسیدهای چرب غیراشباع، ویتامین E  

مزایای استفاده از روغن کنجد برای سرخ کردن: کمک به محافظت سیستم اعصاب و جلوگیری از ابتلا به پارکینسون، مدیریت قند خون 

موارد استفاده: پخت و پز، تهیه انواع سس و سالاد، تفت دادن  

4. روغن گلرنگ، منحصربه‌فرد و پرکاربرد 

گلرنگ یک گیاه بسیار کاربردی از خانواده گل آفتابگردون است که انواع مختلفی دارد. هیچ نوع کربوهیدراتی در این گیاه وجود ندارد و میزان چربی اشباع آن بسیار کم است. به همین دلیل روغن گلرنگ یکی از محبوب‌ترین و بهترین روغن‌ها برای مصارف خانگی به حساب می‌آید. 

نقطه دود: 510 درجه فارنهایت (265 درجه سانتی‌گراد) 

ترکیبات مفید در روغن گلرنگ: اسیدهای چرب ضروری امگا 3 و امگا 6، آنتی‌اکسیدان، ویتامین E

مزایای استفاده از روغن گلرنگ برای سرخ کردن: کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها قلبی عروقی، ضد دیابت، کاهش التهاب 

موارد استفاده: سرخ کردن عمیق مواد غذایی، کباب کردن، تهیه ماریناد ها، انواع سس و دیپ‌ها 

حالا که با بهترین روغن برای مصارف خانگی و نحوه استفاده از آن‌ها آشنا شدید، وقت آن رسیده است تا با لیست روغن‎‌های ممنوعه برای سرخ کردن در دمای بالا نیز آشنا شوید. 

نکته مهم: این روغن‌ها فقط برای سرخ کردن با حرارت بالا مناسب نیستند. اما در حالت کلی، هر کدام از آن‌ها به تنهایی روغن‌های بسیار خوبی برای مصرف به صورت خام یا تهیه انواع سس و سالاد است. 

لیست روغن‌های ممنوعه برای سرخ کردن با حرارت بالا

حتماً به این موضوع توجه داشته باشید که هر روغنی برای سرخ کردن با حرارت بالا و پخت و پز مناسب نیست و بسیاری از روغن‌ها را باید به صورت سرد استفاده کنید. لیست این روغن‌ها را در ادامه برایتان آورده‌ایم. 

  • روغن ماهی یا روغن جلبک (Fish or algae oil): این روغن‌ها در اصل منبعی غنی از امگا 3 هستند و باید به صورت سرد و در دوزهای بسیار کم مصرف شوند. این روغن‌ها به عنوان مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرند و اصلاً برای پخت و پز مناسب نیستند. 

  • روغن کتان (Flax oil):  با وجود اینکه این روغن سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع و مفید برای قلب است، اما نقطه دود آن بسیار پایین و در حدود 103 درجه سانتیگراد است. بنابراین از روغن کتان فقط به صورت سرد و در تهیه انواع سس سالاد استفاده کنید. 

  • روغن پالم (Palm oil): روغن پالم دارای کالری متراکم است و به همین دلیل برای سلامتی انسان مفید نیست. علاوه بر این، روغن پالم از قطع درختان جنگل‌های بارانی تهیه می‌شود و این کار غیراخلاقی و غیر انسانی است. 

  • روغن گردو (Walnut oil): این روغن پرخاصیت و خوشمزه دارای فواید ضدالتهابی و ضدسرطانی است. اما نقطه دود بسیار پایینی دارد و به سرعت فاسد می‌شود. بنابراین باید این روغن را در یخچال نگهداری و آن را سریع مصرف کنید.  

چرا باید سالم‌ترین روغن برای سرخ کردن را انتخاب کنیم؟  

 هر روغنی یک دمای دود مشخص دارد و زمانی که بیش از اندازه و به مدت طولانی گرم شود، به نقطه دود خود می‌رسد. زمانی که روغن به نقطه دود خود می‌رسد، بلافاصله ساختار پایدار خود را از دست داده و شروع به تجزیه می‌کند. در این حالت، روغن ماده‌ای به نام آکرولئین آزاد می‌کند که ماده‌ای سمی است و برای سلامت ریه‌ها مضر است. همچنین روغن بعد از سوختن دیگر رنگ و بوی نامطبوعی به خود می‌گیرد و در مزه غذا هم تاثیر بد می‌گذارد. 

بنابراین اگر به سلامت خود و اعضای خانواده‌تان اهمیت می‌دهید، باید روغن مناسب و سالم با توجه به نوع استفاده مورد نظر خود انتخاب کنید. 

 چگونه بهترین روغن را برای مصارف خانگی انتخاب کنیم؟ 

حقیقت ماجرا این است که همه‌چیز به هدف شما از انتخاب بهترین روغن برای مصارف خانگی بستگی دارد. برای هدف‌های مختلفی مانند انتخاب بر اساس رنگ، میزان بو، میزان سلامتی روغن، نوع استفاده، بودجه و مدت زمان نگهداری قطعاً روغن‌های متنوعی وجود دارد و هر کدام از آن‌ها برای یک هدف مشخص مناسب است. 

اگر به دنبال روغن‌های سالم برای مصارف آشپزی و پخت و پز هستید، باید روغن‌هایی به نقطه دود بالا و ترکیبات سالم را انتخاب کنید. سالم‌ترین روغن‌ها برای سرخ کردن و مصارف خانگی عبارتند از: روغن زیتون، روغن آووکادو؛ روغن کنجد و روغن گلرنگ. برخی دیگر از روغن‌ها نیز برای مصرف به صورت خام و سرد مناسب هستند که عبارتند از: روغن ماهی، روغن گردو، روغن کتان و روغن پالم. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید