9 سال پیش در چنین روزی اتفاق افتاد

ماموریت عراقچی برای اجرای برجام/ تیم هسته‌ای ایران راهی نیویورک شد

کدخبر: ۶۷۴۳۳۱
اقتصادنیوز: روزنامه دنیای اقتصاد اول مهرماه 1394 طی گزارشی از ماموریت عراقچی برای اجرای برجام خبر داد؛ اتفاق مهمی که این روزها دوباره گمانه‌زنی‌ها درباره آن آغاز شده است.
ماموریت عراقچی برای اجرای برجام/ تیم هسته‌ای ایران راهی نیویورک شد

به گزارش اقتصادنیوز، حضور چهره‌هایی چون محمدجواد ظریف، وزیر خارجه اسبق ایران و عباس عراقچی که سابقه مذاکرات برجام را در کارنامه دارند، در کنار مسعود پزشکیان، گمانه زنی‌ها درباره فراهم شدن بستر لازم برای بازگشت به مذاکرات با غرب قوت بخشیده است؛ موضوع مهمی که پزشکیان در ایام انتخابات هم بر آن تاکید داشت و از آن به عنوان یکی از برنامه های مهم حوزه سیاست خارجی دولت خود یاد کرد. این گمانه زنی‌ها همزمان با سفر مسعود پزشکیان به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، شدت بیشتری پیدا کرده است و برخی تحلیلگران این سفر را روزنه‌ای می دانند که به روی مذاکرات مستقیم تهران و واشنگتن باز می‌شود. در این بین نقش عباس عراقچی، وزیر جدید امور خارجه ایران که پیشتر به‌عنوان معاون محمدجواد ظریف در دولت روحانی از اعضای اصلی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بود، از سوی ناظران مورد تاکید قرار گرفته است. آنگونه که این ناظران می‌گویند با وجود عراقچی، ایران از انعطاف کافی برای انجام مذاکرات برخوردار خواهد بود.

نکته جالب توجه اینجاست که 9 سال قبل در چنین روزی، ماموریت عراقچی برای اجرای برجام مورد توجه قرار گرفت و روزنامه دنیای اقتصاد هم در این خبری را منتشر کرد. براساس اعلام این روزنامه قرار شد وی در سفر تیم هسته‌ای ایران به نیویورک، ریاست ستاد پیگیری برجام را بر عهده بگیرد.

در گزارش دنیای اقتصاد آمده است: «پس از انتصاب استیون مال به سمت نماینده آمریکا در اجرای توافق هسته‌ای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در اقدامی مشابه دستور تشکیل ستاد پیگیری برجام در این وزارتخانه را صادر و سیدعباس عراقچی را به ریاست این ستاد منصوب کرد. عراقچی که معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه است با حفظ سمت بر این ستاد ریاست خواهد کرد و قرار است امور فنی و حقوقی برجام را پیگیری کند. این انتخاب در شرایطی صورت می گیرد که تیم هسته‌ای ایران با مداد سه‌شنبه برای پیگیری اجرای برجام عازم نیویورک شد تا نخستین کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ برای اجرای برجام در نیویورک و همچنین گفت و گوهای ایران و اروپا را کلید بزند. چند روز گذشته با سفر مدیرکل آژانس به تهران و روشن‌تر شدن نقشه راه بین طرفین، سفر تیم هسته‌ای به نیویورک می‌تواند گام‌های نهایی برای اجرای برجام باشد. موضوعی که مقامات کاخ سفید نیز بر آن صحه گذاشته‌اند و روند همکاری ایران و آژانس را رضایت‌بخش توصیف کرده‌اند.»

در بخش دیگری از این گزارش آورده شده است: «محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه بامداد دیروز، عازم نیویورک شد تا علاوه بر پیگیری روند اجرای برجام و تشکیل کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵، با فدریکا موگرینی درباره آغاز دور تازه گفت و گوهای ایران و اتحادیه اروپا گفت و گو کند. سید عباس عراقچی و حمید بعیدی نژاد، ظریف را در این سفر همراهی می‌کنند و مجید تخت روانچی به دلیل در گذشت مادرش با اندکی تاخیر به آنها خواهد پیوست. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز راهی نیویورک خواهد شد تا در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند. نشست وزرای خارجه ایران و ۶ کشور قرار است ششم مهر ماه ۲۸ سپتامبر) در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و در نیویورک برگزار و در این نشست آخرین تحولات مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد. پیشتر جان کری وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با «فرانک والتر اشتاین مایر» همتای آلمانی‌اش در برلین گفت که با ظریف وزیر خارجه ایران هم در مورد ایران و دیگر موضوعات در نیویورک دیدار خواهد کرد. اگرچه زمان دقیق تشکیل کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ هنوز تعیین نشده ولی به طور حتم در طول اقامت هیات ایرانی در نیویورک این کمیسیون در سطح معاونان تشکیل جلسه خواهد داد. کمیسیون مشترک وظیفه اجرای مواردی را دارد که در برجام و پیوست‌هایش آمده و ترکیبش هم شامل نمایندگان کشورهای ۱+۵  یعنی روسیه، چین، فرانسه، آلمان، انگلیس، آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا به همراه ایران است. هماهنگ کننده این کمیسیون، نماینده عالی اتحادیه اروپاست.»

1-(2) (2)

2-(3) (2)

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید