فایننشال تایمز اعتراف کرد

رمزگشایی از عملیات موشکی سپاه؛ چگونه گنبد آهنین درهم شکست؟

کدخبر: ۶۷۶۵۵۲
اقتصادنیوز: فایننشال تایمز با انتشار گزارشی اعتراف کرد که سامانه‌های دفاعی اسرائیل از رهگیری موشک‌های ایرانی ناتوان بودند. این نشریه در ادامه تلاش داشت تا با اشاره به جزئیات سامانه دفاعی معروف اسرائیل موسوم به «گنبد آهنین» به چرایی این ناکامی بپردازد.
رمزگشایی از عملیات موشکی سپاه؛ چگونه گنبد آهنین درهم شکست؟

به گزارش اقتصادنیوز، فایننشال تایمز با انتشار گزارشی و با استناد به اطلاعاتی که هنوز تایید نشده در حالی درباره رهگیری موشک‌های پرتابی ایران به سرزمین‌های اشغالی ادعاهایی نه چندان موثق مطرح کرده است که سپاه پاسداران ایران اعلام کرد در پاسخ به ترور شهید سیدحسن نصرالله، رهبر حزب الله و یکی از فرماندهان ارشد سپاه در بیروت و همچنین ترور اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس، مواضع اسرائیل در خاک سرزمین‌های اشغالی را هدف موشک‌های بالستیک خود قرار داده است. سپاه پاسداران در بیانیه‌ای اعلام کرد که 90 درصد موشک‌های پرتاب شده به اهداف خود اصابت کرده‌اند که بیشتر آن‌ها تأسیسات نظامی در تل‌آویو یا اطراف آن بودند. تصاویر ویدئویی حاکی از آن است که یکی از موشک‌ها مقر موساد، سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل را هدف قرار داده است.

فایننشال تایمز در ادامه گزارش ادعایی‌اش آورد، میان حمله موشکی اخیر ایران به اسرائیل و حملات موشکی و پهپادی تهران در ماه آوریل به این بازیگر تفاوت‌هایی جدی وجود دارد. به ادعای این نشریه در حمله پیشین، ایران حدود 170 پهپاد، 30 موشک کروز و بیش از 120 موشک بالستیک پرتاب کرد. به ادعای ارتش اسرائیل، بخش عمده‌ای از موشک‌ها به واسطه مشارکت و تلاش‌های ایالات متحده و متحدانش رهگیری شده‌اند. هر چند تهران نیز در جریان حمله نخست، پیش از پرتاب موشک و پهپادهایش به متحدان منطقه‌ای و بازیگران فرامنطقه‌ای هشدارهای لازم را داده بود چرا که ایران بارها تاکید داشته و دارد که به دنبال تشدید تنش‌ها نیست.

با این حال به ادعای این نشریه، این بار ایران بدون هیچ هشداری مواضع اسرائیل را هدف قرار داد و هم پنتاگون و هم مقامات ایرانی در سازمان ملل در نیویورک تاکید داشتند که تهران هیچ در این باره به واشنگتن و تل‌آویو هشداری نداده است. این نشریه در ادامه مدعی است ایران این بار جای رگبار پهپادها و موشک‌هایی که برای غلبه بر پدافند هوایی طراحی شده بودند، مواضع اسرائیل را هدف موشک‌های بالستیک خود قرار داده است. فابیان هینز، پژوهشگر اندیشکده موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، در این باره مدعی شد: «حذف پهپادها می‌توانست بخشی از استراتژی ایران برای به حداقل رساندن زمان هشدار و توان دفاعی اسرائیل باشد.» به ادعای این تحلیلگر، «پهپادهای بدون سرنشین که برای رسیدن به اهداف خود ساعت‌ها در پرواز هستند - در مقایسه با موشک‌های بالستیک که در عرض چند دقیقه می‌رسند- زمان آماده‌سازی بیشتری در اختیار دشمنان قرار می‌دهد». به ادعای هینز، «علاوه بر این، ایران ممکن است برای اولین بار از موشک «فاتح-1 مافوق صوت» خود و همچنین موشک پیشرفته پیشران جامد خیبر شکان در این حمله استفاده کرده باشد. رهگیری موشک‌های بالستیک که قبل از سقوط به زمین با سرعت مافوق صوت در ارتفاعات مداری پرواز می‌کنند، اغلب سخت‌تر از موشک‌های کروز هستند که در ارتفاعات پایین‌تر پرواز می‌کنند و موشکی پیشران می‌شوند.»

این نشریه در ادامه مدعی است، ژنرال پت رایدر، سخنگوی پنتاگون ادعا کرده که دو ناوشکن نیروی دریایی آمریکا، یو اس اس بولکلی و یو اس اس کول، در جریان حمله اخیر، حدود 12 موشک ایرانی را رهگیری کردند.

با این همه براساس ادعای این نشریه، لایه دوم دفاعی اسرائیل موسم به دیوید اسلینگ است و وظیفه آن رهگیری موشک‌های سنگین‌تر و موشک‌های بالستیک تاکتیکی مانند اسکاد در برد 100 تا 300 کیلومتر است.این سیستم که در سال 2017 به صورت آنلاین راه‌اندازی شد، تنها در طول سال گذشته شاهد فعالیت واقعی بوده است. موشک‌های رهگیر استونر چندین پرتابه از غزه و موشک پرتابی اخیر حزب الله را که هفته گذشته به سمت تل آویو پرتاب شد، رهگیری کرد. به ادعای این نشریه محور دفاع هوایی اسرائیل گنبد آهنین است. این سیستم که به طور مشترک توسط ارتش ایالات متحده تامین مالی و توسعه یافته است، در سال 2011 معرفی شد و از آن زمان تاکنون هزاران راکت توپخانه کوتاه برد شلیک شده توسط حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی مستقر در غزه را رهگیری کرده است. در جریان درگیری 2021 غزه، نیروهای دفاعی اسرائیل مدعی شد که 90 درصد موشک‌های پرتابی حماس را رهگیری کرده است.

تحلیلگران مدعی‌اند که میزان موفقیت بالای گنبد آهنین تا حد زیادی به دلیل رادار پیچیده این پلتفرم است که با قابلیت‌های هوش مصنوعی تقویت شده است. این گزاره‌ها به این سیستم امکان می‌دهد در عرض چند ثانیه تشخیص دهند که کدام راکت‌های ورودی، در برد تقریباً 70 کیلومتری، احتمالاً در زمین باز فرود می‌آیند و کدامیک می‌تواند به غیرنظامیان یا سربازان آسیب برساند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید