سخنرانی پزشکیان در بدو ورود به تهران/ توطئه‌های آمریکا خنثی خواهد شد

کدخبر: ۶۸۱۴۴۰
اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور درباره اجلاس سران بریکس گفت: اگر گفتگوهایی که با مقامات کشورها داشتیم عملیاتی شود توطئه آمریکا و کشورهای طرف‌دارش به مرور خنثی خواهد شد.
سخنرانی پزشکیان در بدو ورود به تهران/ توطئه‌های آمریکا خنثی خواهد شد

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، مسعود پزشکیان شامگاه امروز پنج‌شنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ پس از شرکت و سخنرانی در اجلاس سران بریکس، بریکس پلاس و دیدار و گفتگو با ۱۰ تن از سران کشورها در کازان روسیه، برنامه‌ها و اقدامات این سفر را تشریح کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه شرکت در اجلاس بریکس و بریکس پلاس، دستاوردهای خوبی به همراه داشت، اظهار کرد: این اولین اجلاس بریکس بود که ایران به عنوان یک عضو جدید و واقعی بریکس حضور داشت.

پزشکیان به بیان وظایف مهم بریکس پرداخت و تاکید کرد: مسائل امنیتی، اقتصادی و اجتماعی، مشارکت‌های مردمی و در نهایت مباحث مالی، مهمترین موضوعاتی بود که در اجلاس بریکس به آن پرداخته شد.

خبر مرتبط
پزشکیان به تهران رسید

اقتصادنیوز: رئیس‌جمهوری کشورمان پس از شرکت و سخنرانی در اجلاس سران بریکس، دقایقی پیش وارد تهران شد.

رئیس جمهور با اشاره به حضور ۳۰ کشور ناظر و ۶ سازمان بین‌المللی در اجلاس سران بریکس در روسیه، گفت: بریکس در واقع قصد دارد که با یکجانبه‌گرایی آمریکا در مورد دلار مقابله کند چرا که این کشور هر زمان که أراده می‌کند و هر کشوری را که می‌خواهد تحریم می‌کند و بر مشکلات اقتصادی جهان می‌افزاید.

وی افزود: قرار شد که صندوق جدیدی برای مقابله با اقدامات یکجانبه‌گرایانه آمریکا در صندوق بین‌المللی پول فعلی تشکیل شود تا بتوانیم سیاست‌های تحریمی آمریکا را خنثی کنیم و کشورهای عضو بتوانند در ارتباطات پولی و مالی با یکدیگر امنیت بیشتری داشته باشند.

پزشکیان با اشاره به قطعنامه پایانی اجلاس بریکس ادامه داد: بیانیه پایانی که در آخر صادر شد، بیانیه بسیار خوبی بود؛ موضوع آن در زمینه تقبیه و محکوم کردن قتل و جنایتی که اسرائیل در غزه و لبنان انجام می‌دهد بود. همچنین در زمینه این بود که کشورهای عضو بتوانند باهم ارتباط پولی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و امنیتی داشته باشند. با عملیاتی شدن دستاورهای سفر بریکس، توطئه آمریکا و کشورهای همراهش خنثی خواهد شد

رئیس جمهور گفت: روز اول فقط اعضای اصلی بریکس حضور داشتند و در روز دوم، ۳۰ کشور به عنوان اعضای ناظر و ۶ سازمان بین‌المللی حضور داشتند و مباحث خوبی مطرح شد.

پزشکیان افزود: بریکس در این اجلاس قدرت خود را به جهان نشان داد که اگر بخواهیم با هم باشیم، می‌توانیم همه تحریم‌ها را خنثی کنیم؛ از طرف دیگر فرصت خوبی برای ما بود برای گفتگوی دوجانبه با کشورهای مختلف که اگر می‌خواستیم تنهایی این کار را انجام دهیم بیش از ۱۰ سفر لازم بود که این فرصت در بریکس دست داد.

رئیس جمهور با اشاره به ۱۰ دیدار دوجانبه خود در حاشیه اجلاس بریکس گفت: یکی از مباحث با رئیس جمهور مصر این بود که تعجب می‌کرد که سفرای کشورهای اروپایی چهره‌ای از ایران نشان می‌دهند که با واقعیت متفاوت است، آنها درخواست افزایش ارتباطات ایران با کشورهای عربی بودند.

وی ادامه داد: امیر امارات درخواست داشت که به ایران بیاید و اعتقاد داشت باید مشکلاتمان را خودمان حل کنیم و اجازه ندهیم دیگران در مسائل فی مابین ما دخالت کنند.

پزشکیان با تاکید بر اینکه این سفر دستاورهای خوبی برای ایران و سایر کشورهای منطقه خواهد داشت، گفت: در دیدار با رئیس‌جمهور چین، قرار شد پیمان‌های بسته شده بین چین و ایران عملیاتی شود و وزرای مربوطه در این میان فعال شوند.

وی اظهار داشت: با کشورهای روسیه، چین، آفریقای جنوبی، بلاروس، ونزوئلا و بولیوی، رئیس دولت امارات و نخست وزیران هند و اتیوپی گفت‌گو کردیم که این فرصت طلایی بود.

رئیس جمهور در پایان خاطر نشان کرد که آنچه در اجلاس بریکس اتفاق افتاد و دیدارهایی که در حاشیه آن داشتیم، اگر عملیاتی شود، توطئه آمریکا و کشورهای همراهش را به مرور خنثی خواهد کرد.

شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس روزهای اول تا سوم آبان در کازان روسیه برگزار شد و «مسعود پزشکیان» به عنوان یکی از سران کشورهای عضو بریکس و بنا به دعوت رسمی رئیس‌جمهور روسیه در این اجلاس شرکت کرد.

اجلاس اصلی بریکس با موضوع «تقویت چندجانبه گرایی» با حضور اعضا و اجلاس بریکس-پلاس با حضور اعضا و حدود ۳۰ کشور و سازمان دیگر با عنوان «بریکس و جنوب جهانی» برگزار شد و پزشکیان در اجلاس سران گروه بریکس، بریکس با ترکیب گسترده و بریکس پلاس سخنرانی کرد.

رئیس جمهور همچنین در جریان این سفر با ۱۰ تن از سران کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس از جمله روسای جمهور روسیه، چین، مصر، آفریقای جنوبی، بلاروس، ونزوئلا و بولیوی، رئیس دولت امارات و نخست وزیران هند و اتیوپی دیدار و گفت‌وگو کرد.

روسیه از اول ژانویه ۲۰۲۴ ریاست دوره‌ای یک ساله گروه بریکس را بر عهده گرفت و قرار است با نظارت این کشور، بریکس در اجلاس کازان بیش از ۲۵۰ رویداد را که طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می‌دهند، برگزار کند.

بریکس در سال ۱۳۸۹ با حضور برزیل، روسیه، هند و چین در یکاترینبورگ روسیه تاسیس شد و سال بعد آفریقای جنوبی به این پیمان ملحق شد. مصر، اتیوپی، ایران و امارات نیز دیماه ۱۴۰۲ به آن پیوستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید