گزارش «اقتصادنیوز»‌ از بازار ارز

شرط مهم برای کاهش قیمت دلار؛ مرز حمایت خواهد شکست؟/ راه درهم از دلار جدا شد/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۱۹ شهریور 1403

کدخبر: ۶۷۱۴۸۳
اقتصادنیوز: معامله‌گران معتقدند بازار ارز پس از افزایش قیمتی که از ابتدای شهریور تجربه کرده بود، در حال حاضر با یک عقب‌نشینی از سطوح بالای خود مواجه شده و وارد فاز نوسانات کوتاه‌مدت و رفت و برگشتی شده است.
شرط مهم برای کاهش قیمت دلار؛ مرز حمایت خواهد شکست؟/ راه درهم از دلار جدا شد/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۱۹ شهریور 1403
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز امروز در حالی فعالیت خود را آغاز می‌کند که معامله‌گران در روزهای اخیر شاهد نوسانات رفت و برگشتی در معاملات بودند. به عقیده فعالان بازار، این نوسانات ناشی از «کاهش تقاضا» و «نبود سیگنال‌های جدید سیاسی» است و بازار ارز پس از افزایش قیمتی که از ابتدای شهریور تجربه کرده بود، در حال حاضر با یک عقب‌نشینی از سطوح بالا مواجه و وارد فاز نوسانات کوتاه‌مدت و رفت و برگشتی شده است. به گفته تحلیلگران و معامله‌گران بازار، این نوسانات رفت و برگشتی در شرایط فعلی، می‌تواند افرادی را که با هدف دستیابی به سودهای بیشتر و بزرگ‌تر وارد بازار شده‌اند، متحمل زیان کند. معامله‌گران معتقدند در شرایط پرنوسان، احتیاط و واقع‌بینی ضروری است.

نوسانات یاد شده اما قیمت دلار در بازار هرات را هم بی نصیب نگذاشت و این اسکناس روز یکشنبه در سطح 59 هزار و 100 تومان کار خود را آغاز کرد و در نیمه دوم معاملات به 58 هزار و 400 تومان رسید. بنابر ادعای معامله گران،‌ نوسانات بازار نشان‌دهنده تمایل به افزایش بود اما در معاملات فردایی، قیمت‌ها پایین‌تر از نقدی بسته شد؛ موضوعی که نشان‌دهنده فشار فروش در بازار است. تحلیلگران معتقدند در صورت تداوم این شرایط، دلار هرات ممکن است به کانال 58 هزار تومان بازگردد. ناهماهنگی بین قیمت‌های دلار هرات و سایر بازارها، مانند طلا و سکه، نشان از حباب قیمتی است که ممکن است به زودی اصلاح شود.

دلار تهران هم روز یکشنبه را در سطح 59 هزار و 350 تومان آغاز کرد و سپس به میانه کانال 59 هزار تومان بازگشت. این حرکت افزایشی همگام با دلار هرات بود و نشان از تأثیر مستقیم این دو بازار بر یکدیگر داشت. فعالان بازار معتقدند انتظار می‌رود اگر دلار هرات کاهش یابد، دلار تهران نیز دچار افت قیمتی شود. با این حال، تحلیلگران همچنان معتقدند این بازار نیز به دنبال فشار فروش می‌تواند روند نزولی را ادامه دهد. درهم امارات هم مسیری مخالف دلار را طی کرد و معاملات روز یکشنبه را با گپ منفی 20 تومانی در 16 هزار و 250 تومان آغاز کرد و سپس تا محدوده 16 هزار و 240 تومان کاهش یافت؛ روند نزولی که ناشی از عقب‌ماندگی درهم از کاهش قیمت دلار در معاملات پشت خطی بود. تحلیلگران معتقدند نوسانات درهم امارات می‌تواند به عنوان نشانه‌ای برای تثبیت قیمت در بازار ارز تلقی شود. در صورت بهبود شرایط در بازارهای دیگر، این کاهش می‌تواند موقت باشد.

همچنین روز یکشنبه خبر توافقی شدن ارز حاصل از صادرات فلزات مورد توجه فعالان بازار ارز قرار گرفت. معامله گران ادعا می‌کنند این موضوع «نشانگر احتمال حذف نرخ‌های دستوری در آینده است» و می‌تواند بر «تغییرات قیمت در بازار ارز اثرگذار باشد.» سفر مسعود پزشکیان به عراق و نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز از دیگر اخبار مهمی بود که در کانون توجه معامله گران قرار گرفت.

براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، تحلیلگران معتقدند برای دلار هرات سیگنال خرید جدیدی صادر شده که احتمال افزایش قیمت‌ها در آینده نزدیک را قوت بخشیده است. حد ضرر این معاملات در سطح 59 هزار و 300 تومان تعیین شده و در صورت عبور از این سطح، احتمال کاهش قیمت تا 58 هزار و 600 تومان وجود دارد. معامله‌گران فنی هم هدف اول افزایش قیمت دلار هرات را 59 هزار و 600 تومان در نظر گرفته‌اند و در صورت عبور از این سطح، قیمت دلار تا 59 هزار و 870 تومان افزایش خواهد یافت. این سطح مقاومتی ممکن است با فشار فروش روبرو شود و در صورت شکست آن، مرزهای جدید در دسترس اسکناس آمریکایی قرار خواهد گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید