هفتمین سال آوارگی اجباری از روهنیگیا/ درخواست سازمان ملل برای پایان خشونتها

کدخبر: ۶۶۸۴۹۱
اقتصادنیوز: سازمان ملل متحد خواستار پایان خشونت‌ها علیه مسلمانان در میانمار شد.
هفتمین سال آوارگی اجباری از روهنیگیا/ درخواست سازمان ملل برای پایان خشونتها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۲۵ اوت (چهارم شهریور) مصادف با هفتمین سالگرد آوارگی اجباری مردم روهینگیا و سایر جوامع از ایالت راخین میانمار است. در حال حاضر، یک میلیون روهینگیایی در بنگلادش و بیش از ۱۳۰ هزار نفر دیگر در سراسر منطقه پناه گرفته‌اند.

وی با تاکید بر وضعیت وخیم امنیتی و انسانی در میانمار به ویژه در ایالت راخین، به ادامه درگیری‌های مسلحانه که آسیب‌پذیری روهینگیا و سایر جوامع را تشدید می‌کند، اشاره کرد و افزود: دبیرکل سازمان ملل متحد از تمامی طرف‌های درگیر در میانمار می‌خواهد تا به خشونت‌ها پایان دهند و از حمایت غیرنظامیان مطابق با استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر اطمینان حاصل کنند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل همچنین بار دیگر خواستار تقویت تلاش‌های حفاظتی منطقه‌ای و تلاش بیشتر کشورهای میزبان از طریق طرح واکنش مشترک برای بحران انسانی روهینگیا در بنگلادش برای سال ۲۰۲۴ شد.

در این بیانیه همچنین آمده است که جولی بیشاپ فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور میانمار، در حال تعامل با تمامی ذینفعان، از جمله بازیگران منطقه‌ای است تا به سوی یک فرآیند فراگیر به رهبری میانمار برای صلح پایدار و آشتی ملی حرکت کنند. این اقدامات، شامل گام‌های مهمی برای ایجاد شرایط مناسب جهت بازگشت داوطلبانه، ایمن و پایدار مردم روهینگیا به میانمار است.

مهاجرت دسته‌جمعی مردم روهینگیا پس از آغاز عملیات نظامی ارتش میانمار علیه این اقلیت مسلمان در ۲۵ اوت ۲۰۱۷ (سوم شهریور ۱۳۹۶) آغاز شد. از آن زمان، نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار روهینگیایی به کشور بنگلادش گریختند و در اردوگاه‌های آوارگان شهر کاکس بازار بنگلادش زندگی می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید