سایه تحریم بر سر دانشگاه/ قطع همکاری دانشگاه آمریکا با نهادهای چینی

کدخبر: ۶۷۱۰۹۰
اقتصادنیوز: دانشگاه «جورجیاتک» آمریکا در پی افزایش فشار مجلس ایالات متحده به این موسسه آموزشی، همکاری‌های خود را با ۲ دانشگاه چین پایان داد.
سایه تحریم بر سر دانشگاه/ قطع همکاری دانشگاه آمریکا با نهادهای چینی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ابیگیل تامپی سخنگوی دانشگاه جورجیاتک آمریکا در رابطه با قطع همکاری این موسسه آموزشی با دانشگاه‌های تیانجین و شنجن چین، اظهار داشت: دانشگاه تیانجین زمان کافی برای اصلاح شرایط داشته است اما همچنان در فهرست تحریم‌ها قرار دارد و این امر موجب شده تا همکاری ما با این دانشگاه و موسسه «شنژن جورجیاتک» دیگر امکان‌پذیر نباشد.

وی افزود: ۳۰۰ دانشجوی چینی که هم‌اکنون در برنامه‌های این موسسه حضور دارند، فرصت خواهند داشت تا دوره‌های تحصیلی خود را به پایان برسانند.

این تصمیم پس از آن صورت گرفت که اعضای کمیته ویژه مجلس نمایندگان آمریکا در امور چین، خرداد ماه امسال طی نامه‌ای به دانشگاه جورجیاتک، ارائه توضیحات بیشتر در مورد همکاری این موسسه آموزشی با دانشگاه تیانجین در زمینه‌های فناوری‌های نوین نیمه‌هادی را خوساتار شدند.

خبر مرتبط
فوری/ توافق مهم واشنگتن و بغداد بر سر خروج نظامیان آمریکا

اقتصادنیوز: خبرگزاری رویترز به نقل از پنج مقام آمریکایی، دو مقام از کشورهای دیگر در ائتلاف بین‌المللی و سه مقام عراقی از توافق واشنگتن و بغداد بر سر طرح خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا از عراق خبر داد.

بر اساس این گزارش، دانشگاه تیانجین و نهادهای وابسته به آن در سال ۲۰۲۰ به‌ اتهام تهدید علیه امنیت ملی ایالات متحده، از جمله سرقت اسرار تجاری و همکاری‌های تحقیقاتی برای تقویت ارتش چین، در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت.

ویرجینیا فاکس عضو کمیته آموزش و نیروی کار مجلس نمایندگان آمریکا در همین راستا اظهار داشت: نیازی نبود که یک تحقیقات کنگره‌ای موجب شود که جورجیاتک به همکاری خود با یک نهاد چینی که در فهرست سیاه قرار دارد، پایان دهد.

وی افزود:‌ با این حال، ما خوشحالیم که جورجیاتک تصمیم درستی گرفته است و امیدواریم سایر دانشگاه‌ها نیز از این الگو پیروی کنند.

نهادهای آمریکایی و کنگره ایالات متحده مدعی هستند که از سو استفاده احتمالی چین از محیط‌های تحقیقاتی باز و دارای بودجه‌های دولتی برای دور زدن تحریم‌ها و سایر قوانین ایالت متحده نگران هستند و با این ادعا نظارت بر نفوذ پکن و انتقال فناوری از دانشگاه‌های آمریکایی را گسترش داده اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید