نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ مرداد

مقررات بازنشستگی کارگران تغییر می‌کند

کدخبر: ۶۶۷۲۸۲
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
مقررات بازنشستگی کارگران تغییر می‌کند
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

29 مرداد 1354؛ مقررات بازنشستگی کارگران تغییر می کند

بررسی نهایی برای تهیه آیین نامه تعیین شرایط بد آب و هوا و کارهای سخت و زیان آور از لحاظ خدمت کارگران آغاز شد.

زنان کارگر با 55 سال سن و در صورتی که 10 سال حق بیمه پرداخته باشند، می توانند بازنشسته شوند.

همچنین در مورد افرادی که لااقل 20 سال متوالی یا 25 سال متناوب در مناطق بد آب و هوا کار کرده اند و با آنکه به کارهای سخت و مخل سلامتی اشتغال داشته اند، سن بازنشستگی 55 سال تمام خواهد بود.

دولت، خانه های خالی را مستقلا اجاره دهد

کمیته ملی حمایت از مصرف کننده به دنبال بررسی هایی که در مورد مسکن انجام پیشنهاد کرد، در صورت امتناع موجر از اجاره دادن، دولت  خانه ها و آپارتمان های خالی را به نمایندگی موجر اجاره  دهد.

عسگری، سخنگوی کمیته گفت: براساس مطالعات کمیته حدود 30 میلیون متر مربع زمین بایر و در حدود 30 تا 40 هزار واحد مسکونی خالی در تهران وجود دارد. وی گفت: براساس ضوابطی باید با تعیین مالیات های سنگین برای زمین های بایر و خانه های خالی را اجاره دهند و در غیر این صورت دولت از طرف موجر اقدام به اجاره دادن خانه خالی کند.

29 مرداد 1374؛ نحوه ارزیابی قیمت زمین های واگذارشده در داخل و خارج از محدوده شهرها

دستورالعمل اجرایی بند ج تبصره 54 قانون بودجه سال 74 ازسوی وزیر مسکن و شهرسازی برای اجرا به سازمان های مسکن و شهرسازی استان ها  ابلاغ شد.

براساس ماده 2 این دستورالعمل قیمت روز زمان واگذاری زمین توسط وزارتین کشاورزی و جهاد است که طبق نظر کارشناس رسمی تعیین می شود.

همچنین برای زمین های واگذاری در محدوده های قانونی شهرها و شهرک ها، اعم از اینکه ساخته شده یا ساخته نشده باشند، پس از دریافت بهاء، تاییدیه لازم صادر می شود تا حسب مورد پس از اخذ پایان کار و یا پروانه ساختمانی و سپس پایان کار و ارائه آن سند انتقال قطعی داده شود.

29 مرداد 1384؛ ایران 25 میلیون دلار پوشاک صادر کرد

ایران در چهار ماه اول امسال حدود 25 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر کرد.

در این مدت، میزان صادرات پوشاک ایران به جمهوری آذربایجان به 11 میلیون و 325 هزار دلار و افغانستان هفت میلیون و 130 هزار دلار رسید.

براساس این گزارش، قزاقستان در این مدت دو میلیون و 541 هزار دلار امارات یک میلیون و 843 هزار دلار و قرقیزستان یک میلیون و 819 هزاردلار پوشاک از ایران خریداری کنند.

29 مرداد 1394؛ فعالیت صرافی های بدون مجوز غیرقانونی است

معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه از مجموع صرافی های موجود تاکنون 400 صرافی برای دریافت مجوز اقدام کرده اند، گفت: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، فعالیت صرافی بدون مجوز از چهارشنبه 28 مرداد به بعد غیرقانونی است.

حمید تهرانفر افزود: تا 28 مرداد هر کس اقدام جدی و موثری برای دریافت مجوز انجام داده، می پذیریم که مایل به تطبیق فعالیت خود با دستورالعمل جدید است. بعد از 28 مرداد تصمیم ما این است که امتیاز قدیمی بودن صرافی ها را منظور نکنیم، اما آنها را به طور کامل حذف نخواهیم کرد؛ زیرا آنها می توانند در آینده هم برای دریافت مجوز مراجعه کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید