نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 9 آذر

ایران مدیریت یکی از بنادر روسیه را عهده‌دار شد

کدخبر: ۵۳۸۱۶۳
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
ایران مدیریت یکی از بنادر روسیه را عهده‌دار شد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

نهم آذر 1372؛ کمبود سوخت در اوکراین

کمبود مواد سوختی و سرمای بی‌سابقه موجب نگرانی اهالی اوکراین شده است.

خبرگزاری روسیه (ریا) گزارش داد: در شهر «ادسا» واقع در جنوب اوکراین در ساحل دریای سیاه، خانه‌ها، کودکستان‌ها، شیرخوارگاه‌ها، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها با کمبود مواد سوختی روبرو هستند.

مسوولان محلی از مقام‌های مرکزی درخواست کرده‌اند سهمیه گاز ارسالی به این شهر را افزایش دهند تا امکان بروز ناآرامی میان اهالی برطرف شود.

نهم آذر 1382؛ ایران مدیریت یکی از بنادر روسیه را عهده‌دار شد

حضور مدیریتی جمهوری اسلامی ایران در بنادر شمالی دریای خزر پررنگ می شود.

مهندس علی اشرف افخمی، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حاشیه برپایی پنجمین اجلاس نمایندگان خارج از کشور ناوگان دریایی ایران گفت: با تحولات به‌وجودآمده در عرصه حمل و نقل بین المللی درصدد حمل‌و‌نقل بین المللی درصدد توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و نیز اعمال مدیریت متمرکز و نیز اعمال مدیریت متمرکز در نمایندگی‌ها و دفاتر بازرگانی خارج از کشور هستیم.

به گفته وی، ظرف 3 تا 5 سال آینده 46 فروند کشتی جدید اقیانوس‌پیما به ناوگان تجاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزوده خواهد شد که بخش مهمی از آن توسط کشتی‌سازان داخلی تامین می‌شود.

وی گفت: تا خرداد سال آینده هفت فروند کشتی عظیم اقیانوس‌پیما تحویل کشتیرانی جمهوری اسلامی می‌شود، ضمن آنکه به موازات توسعه ناوگان، حرکت برای افزایش مدیریت بر پسکرانه‌های ساحلی نیز آغاز شده است.

به موجب قراردادی که اخیرا منعقد شده مدیریت بندر خرمشهر به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سپرده شد. همچنین مدیریت ترمینال کانتینری بندر امام خمینی (ره) نیز ظرف ماه جاری به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سپرده خواهد شد و مذاکره برای واگذاری مدیریت یکی از ترمینال‌های بندر شهید رجایی نیز آغاز شده است.

در دریای خزر نیز قرارداد تفویض مدیریت یکی از ترمینال‌های «بندر آستاراخان» روسیه؛ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امضا شد و به‌زودی این اسکله با پرچم جمهوری اسلامی ایران فعالیت خواهد کرد.

نقشی در تعیین سایت‌های فیلترشده نداریم

وزیر پست، تلگراف و تلفن نقش دستگاه متبوع خود را در ارزیابی محتوایی سایت‌های اینترنتی فیلترشده را تکذیب کرد و گفت: شرکت مخابرات تنها مجری دستورات کمیته سه نفره (وزارت ارشاد، وزارت اطلاعات و صداوسیما) برای فیلترینگ سایت‌ها است.

احمد معتمدی، اقدام iSPها در فیلتر کردن خودسرانه برخی سایت‌ها را تکذیب کرد و افزود: در برخی موارد پیش‌آمده که iSPها سایتی را که بنا بر اعلام کمیته سه نفره باید فیلتر می‌شده، فیلتر نکرده‌اند اما فیلترینگ یک سایت بدون آنکه توسط کمیته سه نفره اعلام شده باشد یا ناشی از اشتباه فنی بوده و یا از اساس غلط است.

وزیر پست و تلگراف و تلفن در مورد شنود نیز گفت: مسائل شنود را نباید سری و محرمانه بدانیم و مانند همه کشورهای دنیا باید در چارچوب‌های قانونی، ملزم به اجرای قانون باشیم.

معتمدی افزود: من نیز به‌عنوان وزیر پست و تلگراف نمی‌دانم تلفن چه کسی شنود می‌شود و تنها قاضی شنود این کار را انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است، مبنای عمل، مصوبه شورای عالی امنیت ملی است و براساس آن و طبق روالی که در تمام دنیا اعمال می‌شود، شنود به‌طور رسمی از طریق شبکه مخابراتی انجام می‌شود.

موافقت بانک مرکزی با فعالیت دو بانک خصوصی ایران در خارج از کشور

بانک‌های خصوصی ایران، برای توسعه شعب خود به کشورهای خارجی از بانک مرکزی ایران، درخواست مجوز کرده‌اند. در همین حال اخبار گوناگونی از حضور سیستم بانکی دولتی ایران برای نخستین‌بار بعد از جنگ تحمیلی در عراق شنیده می‌شود.

بنابراین گزارش سیستم بانکداری بخش خصوصی ایران از بانک مرکزی درخواست اعطای مجوز برای حضور در بازارهای بین‌المللی پولی، به‌خصوص در همه کشورهای خلیج فارس کرده است.

منابع آگاه می‌گویند، سیستم بانکی بخش خصوصی ایران که برای جذب نقدینگی داخل کشور، رقابت شدیدی را با سیستم بانکی دولتی آغاز کرده است، تصمیم دارد از طریق راه‌اندازی شعب خارجی به‌خصوص در بازارهای خلیج فارس، نقدینگی ایرانیان مقیم خارج را نیز جذب و وارد سیستم پولی کشور کند.

به گفته منابع آگاه، بانک مرکزی ایران چندی پیش با این درخواست موافقت کرده است. بر همین اساس دو بانک خصوصی «اقتصاد نوین» و «کارآفرین» مقدمات راه‌اندازی شعب خود در کشور امارات‌متحده عربی را فراهم کرده‌‌اند.

تولید نفت در 5 سال آینده باید به 5.5 میلیون بشکه برسد

وزیر نفت اعلام کرد: روند کنونی مبین افزایش وابستگی کشورهای عمده مصرف‌کننده نفت و گاز به خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است.

بیژن زنگنه در افتتاحیه هشتمین همایش امنیت انرژی و چالش‌های نوین افزود: بیش از 60 درصد از ذخایر کشف‌شده منابع نفت متعارف جهان در پنج کشور عربستان، ایران، عراق، کویت و امارات متحده عربی است که همه آنها عضو اوپک هستند.

وی ادامه داد: براساس روندهای پیش‌بینی‌شده توسط مراکز معتبر بین‌المللی، محاسبات اولیه نشان می‌دهد که حفظ سهم ایران در اوپک مستلزم افزایش ظرفیت تولید نفت کشور به حدود 5.4 میلیون بشکه در پنج سال آینده و بیش از هفت میلیون بشکه در روز ظرف 20 سال آینده است.

پراید رقیب اصلی «ال 90» خواهد بود

در پاسخ به سخنان دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور، شرکت ساپا اعلام کرد که خودروی پراید رقیب اصلی «ال 90» در بازار ایران خواهد بود.

ستاد خبری گروه خودروسازی سایپا با رد اظهارات دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور مبنی‌بر جایگزینی ال 90 با پراید اعلام کرد، پراید توانایی رقابت با خودروی ال-90 در همه زمینه‌ها ازجمله کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی، طراحی داخلی و  بیرونی، ایمنی و امکانات رفاهی جانبی را خواهد داشت.

پراید با سیستم جدید انژکتوری که از سال آینده به بازار می‌آید با دارا بودن استاندارد «یوروII جزو کم‌مصرف‌ترین و کم‌آلاینده‌ترین خودروهای روز ایران خواهد بود.»

بنابراین پیش‌بینی می‌شود در زمان تولید ال-90 در سال 85 و در یک رقابت آزاد، پراید همچنان بازار و مشتریان خود را حفظ کند.

محمدرضا نجفی‌منش، دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران به نقل از گابریل مسوول فرانسوی شرکت رنو در ایران با مقایسه پراید و پیکان گفته بود که خودروی ال-90 با قیمت زیر 8  هزار دلار جایگزین پراید و پیکان خواهد شد.

نهم آذر 1392؛ تحویل پراید به جای مگان

گروه خودروسازی سایپا از خریدارانی که با وجود سپری شدن زمان مقرر برای تحویل مگان باز هم با تاخیر چندماهه در تحویل این خودرو روبه‌رو هستند، خواست تا به جای این خودرو، پراید یا تیبا با قیمت فعلی کارخانه تحویل بگیرند.

برخی خریداران مگان از گروه خودروسازی سایپا با وجود گذشت زمان مقرر در قراردادشان برای تحویل خودرو، با تاخیرهای چندماهه روبه‌رو هستند و این در حالی است که پاسخ سایپا به انتظار این مشتریان این است که به جای خودروی باکیفیت مگان، پراید یا تیبا تحویل بگیرند، آن هم با قیمت فعلی کارخانه!

مدیر یکی از نمایندگی‌های فروش محصولات سایپا در این مورد گفت: شرکت سایپا از خریداران مگان خواسته تا به جای این خودرو، پراید یا تیبا را با قیمت فعلی کارخانه، تحویل بگیرند که این مساله مورد اعتراض خریداران قرار گرفته است.

فعالان بازار معتقدند توافقنامه ژنو باعث رکود بیشتر بازار خودرو شده و برای متعادل شدن قیمت خودرو باید 6 ماه تا یک سال منتظر ماند تا با رفع تحریم‌ها، واردات قطعات و رونق تولید، امکان کاهش قیمت‌ها فراهم شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید