کارگران از تأمین نیازهای اساسی محروم شده‌اند

کدخبر: ۶۷۹۳۱۱
اقتصادنیوز: رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان آذربایجان شرقی گفت: علاوه بر موادِ غذایی، کارگران از تأمین بسیاری از نیازهای اساسی مثل بهداشت و آموزش نیز محروم شده‌اند.
کارگران از تأمین نیازهای اساسی محروم شده‌اند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، سعید فتاحی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان آذربایجان شرقی، با اشاره به گذشتِ بیش از شش ماه از سال و تداوم مشکلات معیشتیِ کارگران گفت: با توجه به اینکه در تعیین دستمزدِ امسال رضایت نمایندگان کارگری جلب نشد و آن‌ها از امضای مصوبه‌ی مزدی امتناع کردند، انتظار داشتیم آقای میدری در نیمه‌ی دوم سال جلسه‌ی شورایعالی کار را با حضور نمایندگان کارگری برگزار کند و در رابطه با ترمیم مزد تصمیمی بگیرد که این اتفاق تاکنون نیفتاده است. 

وی ادامه داد: حداقل دستمزدِ کارگران طی دو سال گذشته حتی مطابق نرخ تورم هم تعیین نشده در حالیکه حداقل دستمزد طبق قانون کار باید بتواند حداقل هزینه‌های زندگیِ یک خانواده کارگری را تأمین کند و مطابق با سبد معاش خانوار تعیین شود. 

این فعال کارگری گفت: حتی اگر دستمزد را مطابق با نرخ تورم و سبد معیشت تعیین کنند، با بی‌ثباتی در قیمت‌ها و افزایش نرخ تورم، باز هم دستمزد نمی‌تواند نیازهای حداقلیِ زندگیِ خانواده کارگری را تأمین کند. در واقع حداقل دستمزد هرساله در پایانِ سال و با اعداد و ارقامِی که از نرخ تورم در پایانِ آن سال اعلام می‌شود، تعیین می‌شود در حالیکه معمولا از ابتدای سال قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و دستمزد کارگر در واقع چندین مرتبه از نرخ تورم و افزایشِ قیمت‌ها عقب می‌ماند. 

فتاحی بیان کرد: سرکوبِ دستمزدِ کارگران سبب شده تأمین بسیاری از نیازهای اساسی برای کارگران سخت شود. امروز بسیاری از مواد خوراکیِ مورد نیاز و اساسی مثل گوشت و لبنیات و… از سفره‌ی کارگران حذف شده است که تبعاتِ حذف این مواد را در آینده خواهیم دید. 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان آذربایجان شرقی گفت: علاوه بر موادِ غذایی، کارگران از تأمین بسیاری از نیازهای اساسی مثل بهداشت و آموزش نیز محروم شده‌اند. خدماتِ درمانیِ بیمه پوششِ بسیار ضعیفی دارد و خدماتی مانند هزینه‌های دندان‌پزشکی و بسیاری دیگر از خدمات را پوشش نمی‌دهد. 

وی ادامه داد: همچنین خدماتی مانند آموزش که امروز بیش از هر زمانِ دیگری به سمتِ خصوصی‌شدن رفته، سبب شده فرزندانِ کارگران از دریافتِ خدماتِ آموزشیِ باکیفیت محروم بمانند. تداومِ این وضعیت زندگیِ آینده‌ی فرزندانِ کارگران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به طوریکه آن‌ها در رقابتِ بین همسن و سالانِ خود برای کسبِ کرسی‌های دانشگاه‌های خوب عقب می‌مانند. البته همین اتفاق امروز هم افتاده و با اعلامِ نتایج کنکور کوتاهیِ دولت طی سال‌ها در مورد آموزشِ رایگان مشخص شده است. 

فتاحی تأکید کرد: این میزان دستمزد به قدری پایین است که کارگران مجبورند دو شیفت کار کنند تا از پس تأمین نیازهای حداقلی و اساسی بر بیایند. مسافرت و تفریح در خانواده‌های کارگری سالهاست بسیار کمرنگ شده است. تمام این شرایط و فشاری که روی کارگران و خانواده‌های آن‌ها است سال‌ها بعد خود را نشان خواهد داد. امیدواریم دولت فکری به حال این وضعیتِ بکند و کارگران و خانواده‌های کارگری را از این محرومیت که روز به روز درحال بیشتر شدن است نجات دهد. 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان آذربایجان شرقی افزود: از وزیر کار می‌خواهیم با تشکیل جلسه‌ی شورایعالی کار و با همفکری نمایندگان کارگری فکری به حال این عقب‌ماندگیِ شدید دستمزد از نرخ تورم کنند و از همین الان برای افزایشِ حقوق سالِ بعد کارگران تصمیم بگیرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید