جمیله علم‌الهدی برای دولت رئیسی،مسئله می شود؟

کدخبر: ۶۰۱۵۴۳
اقتصادنیوز: اگر آغاز فعالیت گسترده همسر محمود احمدی‌نژاد سه سال از حضور همسرش در پاستور زمان برد، جمیله علم‌الهدی تقریباً یک سال پس از آغاز دوره ریاست‌جمهوری همسرش فعالیت گسترده خود را آغاز کرد که در حال حاضر فعالیت‌های او در حال اوج‌گیری است.
جمیله علم‌الهدی برای دولت رئیسی،مسئله می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه هم میهن نوشت: او که سال گذشته کنگره بین‌المللی زنان تاثیرگذار را در تهران برگزار کرد؛ از خرداد سال جاری مصاحبه با رسانه‌های خارجی را آغاز کرد و روندی را در پیش گرفت که عنوان بانوی اول در افکار عمومی برای او شکل گرفت. کلیدواژه مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای او یک موضوع است: «حمله به غرب درباره نگاه و جایگاه زن در غرب». او که در جریان سفر به سوریه، ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا همسرش را همراهی می‌کرد، خردادماه در مصاحبه با شبکه «تله‌سور» گفت: «غرب به نام آزادی از زنان سوءاستفاده می‌کند.» و یا در مصاحبه‌ای که پایان شهریور در نیویورک با نیوزویک انجام داد، گفته بود: «فرهنگ خشونت‌طلب فمینیستی غرب در ایران کارساز نخواهد بود.» همچنین در مصاحبه‌ای که با شبکه abc داشت، گفته بود: «پس از مطالعه کتاب همسر اوباما، کتابی در ارتباط با هنر زنانه زیستن نوشتم.»

روند اظهارات او و حمله به غرب شاید در نگاه اول مطلوب اصول‌گرایان باشد، چنانچه روزنامه همشهری بعد از حضور علم‌الهدی در نیویورک به تمجید از او پرداخت و با حمله به برخی زنان اصلاح‌طلب مدعی شد او تصویر جدیدی از زن ایرانی ارائه کرده است اما اوج‌گیری استفاده از عنوان «بانوی اول» برای او و واکنشی که همسر ابراهیم رئیسی به این موضوع نشان داده بود، باعث شد تا شکل برخوردهای اصول‌گرایی با او تغییر کند.

تغییر این واکنش‌ها پس از این رخ داد که او طی سخنرانی‌ای که در جشنواره خورشید داشت، گفت: «من تازه متوجه شدم که بنده را به عنوان بانوی اول معرفی کردند. لازم است توضیح دهم در ساختار جمهوری اسلامی ایران بانوی اول همسر رهبر معظم انقلاب هستند.»

پس از این سخنرانی، کار به جایی رسید که حتی صدای برخی از اصول‌گرایان هم از اظهارنظرهای او درآمده و نوعی شکاف ایجاد شده است. برای مثال خبرگزاری تسنیم در گزارشی با تیتر «دلسوزانه با خانم جمیله علم‌الهدی درباره ماجرای بانوی اول» خطاب به او نوشت: «اینکه تصوّر شود با ریاست‌جمهوری یک فرد در ایران، برای همسر ایشان، جایگاه بخصوصی به لحاظ ساختار قانون اساسی کشور ایجاد می‌شود، قطعاً خطاست.» و یا اینکه سردبیر سایت اصول‌گرای مشرق که در صفحه توئیتر خود نوشت: «شما که اول نمی‌شوید، فقط نفر دوم رو به فنا میدین!» و یا در نمونه دیگر، مالک شریعتی، نماینده مجلس یازدهم در صفحه توئیتر خود نوشت: «براساس اظهارنظر رهبر حکیم انقلاب، عنوان بانوی اول اسلامی، برازنده این دو بانوی فداکار است: خانم ستاره سردشت و خانم حلیمه ربیعی‌اصل. دو مادری هستند که 9 شهید در دفاع مقدس تقدیم کردند.» روندی که باعث شده است برخی تحلیل‌ها ایجاد شود که ممکن است جمیله علم‌الهدی با این روند تبدیل به مساله‌ای در دولت ابراهیم رئیسی شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید