درخواست مهم مصر از آمریکا درباره اسرائیل

کدخبر: ۶۶۸۲۱۳
اقتصادنیوز: مقام‌های مصری گفتند، مذاکره‌کنندگان آتش‌بس از سمت رژیم صهیونیستی، اخیرا پیشنهاد ایجاد هشت برج دیده‌بانی در امتداد کریدور فیلادلفیا را داده‌اند، در حالی که ایالات متحده با پیشنهاد ۲ برج سعی در ارائه امتیازاتی داشته است. قاهره هر ۲ پیشنهاد را رد کرده است.
درخواست مهم مصر از آمریکا درباره اسرائیل

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،  دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در ظاهر در تلاش است تا آنچه را که آخرین شکاف‌های باقی‌مانده در توافق آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس می‌خواند، ببندد. در عوض، اکنون با اختلاف فزاینده بین تل‌آویو و مصر دست و پنجه نرم می‌کند.

موضوع، اصرار «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای تداوم حضور نظامیان صهیونیست در امتداد مرز ۹ مایلی غزه و مصر، معروف به کریدور فیلادلفیا، است. به ادعای صهیونیست‌ها، این یک مسیر کلیدی «قاچاق» برای حماس است. ارتش صهیونیستی مدعی است که تعدادی تونل را در رفح در نزدیکی مرز با مصر پیدا کرده، اما نگفته است که چند تونل در سمت مصری مرز عملیاتی شده است. مصر وجود چنین مسیرهایی را رد می‌کند.

مقام‌های مصری می‌گویند که مصر این درخواست را رد کرده و استدلال می‌کند که این درخواست نقض معاهده صلح رژیم صهیونیستی و قاهره است. آنها همچنین گفتند که این کشور نمی‌خواهد به‌عنوان همدست در اشغال غزه توسط صهیونیست‌ها دیده شود.

به نوشته روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، این بن‌بست تهدیدی برای گسست بین ۲ شریک تحت حمایت ایالات متحده در منطقه و عمیق‌تر شدن پیچیدگی‌های توافق آتش‌بس است. مصر یک میانجی کلیدی میان رژیم صهیونیستی و حماس برای توقف جنگ در غزه بوده است و اکنون، برای موفقیت این مذاکرات، تل‌آویو و قاهره باید ابتدا اختلافات خود را حل کنند.

خبر مرتبط
دست رد مصر و آمریکا به سینه نتانیاهو درباره گذرگاه فیلادلفیا

اقتصادنیوز: مقامات اسرائیلی، مصری و آمریکایی روزهای یکشنبه و دوشنبه در قاهره برای بحث درباره گذرگاه فیلادلفیا دیدار کردند.

ایالات متحده در تلاش است تا مصالحه‌ای را در مورد تعداد نیروهای اسرائیلی که در امتداد کریدور مستقر می‌شود، میانجیگری کند، اما مصر همچنان هرگونه حضور نظامیان رژیم صهیونیستی در آن منطقه را رد می‌کند.

«برت مک‌گورک» هماهنگ‌کننده امور غرب آسیا در کاخ سفید قرار است امروز (پنجشنبه) در قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و «عباس کمال» رئیس اطلاعاتی مصر دیدار کند تا راهی برای گفت‌وگوها پیدا کند. این به دنبال دیدار «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا و رئیس‌جمهور مصر در روز سه‌شنبه صورت می‌گیرد. تحلیلگران تردید دارند که مصالحه‌ای بر سر حضور نیروهای صهیونیست در امتداد این مرز ممکن باشد.

«یسرائیل زیو» ژنرال بازنشسته صهیونیست که ریاست لشکر غزه را بر عهده داشت و در جریان تحولات جنگ قرار دارد، گفت: «بحران بی‌اعتمادی بین اسرائیل و مصر وجود دارد. نمی‌دانم آمریکایی‌ها چگونه می‌توانند تلاش کنند این کار غیرممکن را انجام دهند؛ یا اسرائیل حضور دارد یا ندارد.»

 

ایالات متحده در تلاش است تا به‌سرعت یک توافق آتش‌بس را، نه تنها برای رفع نیازهای بشردوستانه در نوار غزه، بلکه اکنون برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای، آن هم در حالی که ایران و مقاومت حزب‌الله لبنان برای پاسخ به کشتارها و جنایات ماه گذشته مرتبط با رژیم صهیونیستی در تهران و بیروت آماده می‌شوند، به پایان برساند.

یسرائیل زیو می‌گوید بن‌بست کنونی میان مصر و رژیم صهیونیستی نتیجه تنش فزاینده بین ۲ طرف که پس از تهاجم صهیونیست‌ها به رفح، شهری در مرز بین غزه و شبه جزیره سینای مصر، آغاز شد.

مقامات مصری گفتند که رژیم صهیونیستی فقط چند ساعت قبل از عملیات قریب الوقوع به مصر اطلاع داد و کنترل سمت غزه گذرگاه مرزی رفح با مصر را به دست گرفت. در پی آن دولت مصر به نشانه اعتراض، سمت گذرگاه خود را بست و تهدید کرد که نمایندگی دیپلماتیک مصر در اراضی اشغالی را کاهش خواهد داد.

مقامات مصری تاکید دارند که تداوم حضور نظامیان صهیونیست در این منطقه در امتداد مرز با مصر، مفاد معاهده صلح کمپ دیوید در سال ۱۹۷۹ را نقض می‌کند. این معاهده تعداد نیروهایی را که هر طرف می‌تواند در نزدیکی مرز مستقر کند، محدود می‌کند. این معاهده، رژیم صهیونیستی را از استقرار تانک، توپخانه و سلاح‌های ضد هوایی در کریدور فیلادلفیا منع می‌کند. تل‌آویو اما هرگونه نقض این معاهده را رد می‌کند.

مقامات مصری گفتند، مذاکره‌کنندگان آتش‌بس از سمت رژیم صهیونیستی، اخیرا پیشنهاد ایجاد هشت برج دیدبانی در امتداد کریدور فیلادلفیا را داده‌اند، در حالی که ایالات متحده با پیشنهاد ۲ برج سعی در ارائه امتیازاتی داشته است.

خبر مرتبط
پاسخ منفی مصر به اسرائیل/ ضربه سنگینی که تل آویو خورد

اقتصادنیوز: مصر با حضور رژیم صهیونیستی در گذرگاه‌های مرزی غزه با این کشور مخالف است.

مصر هر ۲ پیشنهاد را رد کرده و تاکید دارد که هر تعداد برج، به ارتش رژیم صهیونیستی حضور و دسترسی دائمی می‌دهد. مصر همچنین به دنبال تضمین‌های ایالات متحده است که حتی اگر تل‌آویو در اولین مرحله از سه مرحله توافق آتش‌بس، از کریدور خارج شد، در صورت شکست روند، رژیم صهیونیستی دوباره در مراحل بعدی به آنجا بازنگردد.

نتانیاهو در این مورد لفاظی کرده و شرط و شروط می‌گذارد. او می‌گوید اگر احساس کند خطری برای اهداف جنگی صهیونیست‌ها برای «نابودی» حماس وجود دارد و اگر اطمینان پیدا نکند که مقاومت در غزه امنیت اراضی اشغالی را در آینده تهدید نخواهند کرد، حضور صهیونیست‌ها را در این منطقه افزایش خواهد داد.

دفتر نتانیاهو روز چهارشنبه گفت: «اسرائیل بر دستیابی به تمام اهداف خود برای جنگ، همانطور که توسط کابینه امنیتی تعریف شده است، پافشاری خواهد کرد، از جمله اینکه غزه دیگر هرگز تهدیدی امنیتی برای اسرائیل نخواهد بود. این مستلزم تامین امنیت مرزهای جنوبی است.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید