بازی پرهزینه اسرائیل

حمله خونین به پیجرها؛ شانس دیپلماسی صفر شد/ نتانیاهو ناقوس جنگ را به صدا درآورد؟

کدخبر: ۶۷۳۷۶۶
اقتصادنیوز: حملات اخیر اسرائیل به حزب‌الله و انفجار پیجرهای این گروه طی دو روز متوالی این فرضیه را مطرح کرده که اسرائیل و به طور مشخص شخص نتانیاهو به دنبال جنگی تمام عیار است.
حمله خونین به پیجرها؛ شانس دیپلماسی صفر شد/ نتانیاهو ناقوس جنگ را به صدا درآورد؟

به گزارش اقتصاد نیوز، روزنامه فایننشال تایمز با انتشار یادداشتی مدعی شد: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به راهبرد جدید و در عین حال تحریک آمیز متوسل شده است. در حالی که تعدادی اعضای حزب الله روز سه‌شنبه مشغول انجام کارهای روزانه‌شان بودند، پیجرهای‌شان منفجر شد؛ انفجاری که سایه وحشت را سنگین‌تر کرد، حداقل 12 نفر از جمله دو کودک کشته و تقریباً سه هزار نفر دیگر زخمی شدند. حزب‌الله اسرائیل را مسئول حمله روز سه‌شنبه دانست و قول داد که تلافی کند. انفجارهای بیشتری روز چهارشنبه در سراسر لبنان به وقوع پیوست که بخشی از بیسیم‌های واکی تاکی‌های حزب الله هدف قرار گرفتند. اسرائیل درباره این حملات اظهار نظری نکرد، اما وزیر دفاع این بازیگر روز چهارشنبه گفت که «اسرائیل در آغاز مرحله جدیدی از جنگ است»

قمار تل آویو

فایننشال تایمز در ادامه نوشت، این حملات شبکه ارتباطی حزب‌الله را هدف داد و از یک طرف موجب شد تا قدرت اطلاعاتی-جاسوسی مخرب اسرائیل برجسته شود و از طرفی دیگر خاورمیانه را در آستانه جنگ تمام عیار قرار داد. به نظر می‌رسد نتانیاهو به طور فزاینده‌ای می‌خواهد حزب‌الله را به یک جنگ همه جانبه سوق دهد یا واکنشی را برانگیزد که اسرائیل از آن برای توجیه حمله زمینی به لبنان استفاده کند. (ادعایی) چنین فرضیه هولناکی اگر بر این سناریو استوار باشد که با تشدید تنش‌ها حزب‌الله عقب نشینی می‌کند یا خوشتن داری خواهد کرد، نشان از آن دارد که اسرائیل دست به قمار خطرناکی زده است، از همین رو می‌توان حملات اخیر را حملاتی تحریک کننده و در عین حال پرهزینه قلمداد کرد.

اسرائیل و حزب‌الله از زمانی که یک روز پس از حمله حماس در 7 اکتبر موشک‌هایی را به سوی اسرائیل(سرزمین های اشغالی) پرتاب کرد، درگیر تنش فرسایشی شده‌اند. تاکنون، حملات موشکی دو طرف تا حد زیادی به منطقه مرزی اسرائیل(سرزمین های اشغالی) و لبنان محدود شده است. حزب‌الله گفته که خواهان درگیری تمام عیار نیست، با این حال در حمایت از حماس، مواضع تل آویو را هدف حملات موشکی و پهپادی‌اش قرار داده است. حدود 6 هزار اسرائیلی به دلیل حملات مداوم حزب‌الله مجبور به ترک خانه‌های خود در شمال شده‌اند. بیش از 40 نفر کشته شده‌اند. در لبنان نیز حملات اسرائیل تقریباً 600 کشته و حدود 100 هزار نفر را آواره کرده است.

2024-09-18-hezbollah-pager-strikes-2171805918

شانس دیپلماسی صفر شد

ساعاتی قبل از حمله به پیجرها، اسرائیل اهداف کمپین تقریباً یک ساله خود علیه حماس در غزه را گسترش داد؛ تامین امنیت جبهه شمالی برای امکان بازگشت اسرائیلی‌های آواره یکی از اهداف تازه اعلام شده این بازیگر است. در میانه گمانه زنی‌ها مبنی بر خواست نتانیاهو جهت حمله زمینی به لبنان (ادعایی)، ترس از تشدید درگیری با حزب‌الله افزایش یافته است؛ رخدادی که بسیار پرهزینه است و خطای محاسباتی تل آویو محسوب می‌شود. حال در صورت ادامه یا تشدید درگیری، هیچ شانسی برای بازگشت آوارگان در آینده نزدیک وجود ندارد. حزب‌الله دشمنی بسیار سرسخت‌تر از حماس است. مداخلات گذشته اسراییل در لبنان مسبوق به سابقه است. اما امروز در صورت وقوع جنگ همه جانبه احتمال ورود سایر اعضای مقاومت به جنگ افزایش خواهد یافت. نتانیاهو در مراحل پایانی حیات سیاسی‌اش انگار دوست دارد با امنیت ملی اسرائیل قمار کند؛ هرچند او سال‌های زیادی را صرف تفرقه انداختن و حکومت بر فلسطینی‌ها کرده و در عین حال در مسیر شکل گیری کشور فلسطینی مانع تراشی کرد. او در طول این سال‌ها تهدید حماس را نادیده گرفت.

تنش‌ها میان اسرائیل و حزب الله احتمال به نتیجه رسیدن تلاش‌های دیپلماتیک را تضعیف کند؛ تلاش‌هایی که هدفش توافق پیشنهادی (ادعایی) آمریکاست که به واسطه‌اش حزب‌الله به پشت مرزها عقب نشینی کرده است، اختلافات ارضی به شکلی مسالمت آمیز حل و فصل شده و توقف پروازها بر فراز لبنان توسط اسرائیل متوقف می‌شود. شاید بتوان گفت تحقق همه این گزاره‌ها به توافق اسرائیل و حماس با توافقی برای تضمین آزادی گروگان‌ها و آتش بس در غزه منوط است. با این حال، نتانیاهو از پذیرش چنین توافقی سرباز می‌زند و انگار نمی‌خواهد متحدان راست افراطی که برای بقای سیاسی‌اش حیاتی هستند، از خود دور کند. سکوت ایالات متحده در برابر حمله‌های اخیر اسرائیل - و شکست تلاش های واشنگتن برای موافقت اسرائیل با آتش بس – صرفا نتانیاهو راحت‌تر کرده است. دستیابی به معامله با دشمنان سرسخت همیشه قرص تلخی است - حتی برای اسرائیلی‌ها پس از وحشت 7 اکتبر- اما وضعیت درگیری دائمی برای اسرائیل و منطقه ویرانگر خواهد بود. نگرانی این است که نتانیاهو راهی پرچالش‌تر و پرهزینه‌تری را برگزیند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید