نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۳ خرداد

بودجه ۳ ساله تهیه و تنظیم می شود

کدخبر: ۶۵۲۸۲۳
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
بودجه ۳ ساله تهیه و تنظیم می شود

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

23 خرداد 1364؛ اعلام ضوابط صدور موافقت اصولی برای داوطلبین تامین ارز واحدهای صنعتی

ازسوی وزارت صنایع، ضوابط صدور موافقت اصولی برای متقاضیان احداث واحدهای صنعتی که خود داوطلب تامین ارز لازم برای اجرای طرح هستند، اعلام شد.

طرح ارائه‌شده متقاضیانی که عهده‌دار تامین ارز سرمایه‌گذاری طرح‌های صنعتی هستند باید جزو طرح‌های دارای اولویت باشد. در غیر این صورت باید توضیح لازم را دارا و موردنیاز جامعه باشند.

چنین طرحی پس از تایید معاونت تخصصی با نظر معاونت طرح و برنامه قابل صدور خواهد بود. از این قبیل متقاضیان تعهدنامه‌ای اخذ و سپس نسبت به صدور موافقت اصولی اقدام خواهد شد.

23 خرداد 1384؛ قانون تجارت کشور پس از 72 سال اصلاح شد

پس از 72 سال قانون تجارت کشور اصلاح شد. دکتر فرهاد دژپسند، معون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی گفت: پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون تجارت کشور پس از 2 سال بررسی کارشناسی در شورای راهبردی زیرنظر تیم وسیعی از اساتید دانشگاه، حقوقدانان و نمایندگان اقتصادی بخش دولتی و خصوصی دیروز تقدیم معاون اول رئیس‌جمهوری شد تا در اولین جلسه هیات دولت تصویب شده و به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

به گفته وی، قانون فعلی تجارت کشور که مصوب سال 1311 است، دارای نواقص فراوانی با توجه به پیشرفت‌های علمی و اقتصادی و کاربرد فناوری‌های نوین در تجارت است. وی گفت: در قانون جدید فعالیت‌های تجاری بر مبنای اقتصاد نوین طبقه‌بندی شده و با کنوانسیون‌های بین‌المللی سازگاری یافته است.

بودجه سه ساله تهیه و تنظیم می شود

مدیرکل دفتر اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به اینکه از تجربیات کشورهای عضو صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در تنظیم و تدوین بودجه سه ساله با عنوان «بودجه‌ریزی میان‌مدت» برای کشور بهره خواهیم گرفت.

در عین حال گفت: واگذاری نظام بودجه‌ریزی کشور به وزارت امور اقتصادی و دارایی به عدم هماهنگی بیشتر بودجه و برنامه کشور منجر خواهد شد.

محمد کردبچه که به تازگی از آمریکا – جلسه با کارشناسان صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی برای استفاده از تجربیات آنها به منظور پیگیری اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور – به ایران بازگشته است، گفت: در این سفر، استفاده بیشتر از تجربیات کشورهای صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در زمینه بودجه‌ریزی در سال‌های اخیر مورد تاکید قرار گرفت.

مدیرکل دفتر اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بحث تهیه و تنظیم بودجه‌های دو ساله یا سه ساله (تحولات نظام بودجه‌ریزی) که هم‌اکنون چندین کشور روی به این کار آورده‌اند، راه خاطرنشان کرد و گفت: براساس این نظام بودجه‌ریزی، بودجه برای مدت سه سال تنظیم و به هیات وزیران و مجلس برای تصویب نهایی تقدیم می‌شود که شامل یک سال خود بودجه و دو سال بعد تصویری از بودجه‌های آینده کشورها است.

وی تاکید کرد: تحولات نظام بودجه‌ریزی براساس تدوین بودجه سه ساله در چندین کشور عملیاتی شده است و در ایران نیز می‌توان آن را در دستورکار قرار داد.

23 خرداد 1394؛ جهش رشد ایران در پساتحریم

بانک جهانی در گزارش دو سالانه «چشم‌انداز اقتصاد جهانی» ضمن پیش‌بینی‌هایی از روند اقتصاد جهانی در سال 2014 تا 2017 به ارائه سناریوهایی در مورد اقتصاد ایران در دوره پساتحریم پرداخته است.

در این گزارش پیش‌بینی رشد اقتصادی جهانی در سال 2015 از 3 درصد قبلی به 2.8 درصد کاهش یافته است و در بین اقتصادهای مهم جهان هند با نرخ رشد 7.5 درصدی رکورددار اقتصاد جهانی معرفی شده است. پیش‌بینی رشد اقتصادی ایران در سال 2015 از 0.9 درصد به یک درصد افزایش یافته، ولی برآورد رشد اقتصادی ایران در سال 2016 به 2 درصد افزایش یافته است.

در عین حال، بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که در صورت توافق با جامعه جهانی، ایران می‌تواند به رشد پایدار حداقل 6 درصدی دست یابد که این رشد می‌تواند بین 2 تا 2.5 درصد رشد اقتصادی منطقه را افزایش دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید