برگزاری قرعه‌کشی طرح فروش آبی های جاده مخصوص

ریسک خطرناک برای خرید محصولات ایران خودرو/ صاحبان این خودروها رستگار شدند

کدخبر: ۶۷۰۱۰۴
اقتصادنیوز: ایران خودرو قرعه کشی جدیدترین طرح فروش خود را برگزار کرد و شانس یک گروه برای دستیابی به خودرو بیش از سایرین است.
ریسک خطرناک برای خرید محصولات ایران خودرو/ صاحبان این خودروها رستگار شدند
عکس: اکوایران/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، نتایج کلی قرعه کشی ایران خودرو پس از برگزاری، از رستگاری صاحبان خودروهای فرسوده حکایت دارد. براساس اعلام این خودروساز در مجموع حدود سه میلیون و ۵۳ هزار نفر برای در اختیار گرفتن حول و حوش ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی عرضه شده نام نویسی کردند.

متقاضیان عادی در این طرح فروش بیش از یک میلیون و ۶۶۱ هزار نفر بودند و با توجه به اینکه تنها ۳۰ درصد خودروهای عرضه شده به طرح فروش عادی اختصاص پیدا می‌کند، (حدود ۳۰ هزار دستگاه) به ازای هر دستگاه، عرضه به متقاضیان عادی صفی نزدیک به ۵۵ نفر تشکیل داده است و تعداد متقاضیانی که خود را واجد شرایط طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می‌دانستند حدود یک میلیون و ۶۹ هزار نفر است.

براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت خودروسازان موظف هستند در هر طرح فروش ۵۰ درصد ظرفیت را به مشمولان قانون یاد شده اختصاص دهند. بنابراین حدود ۵۰ هزار دستگاه از محصولات عرضه شده ایران خودرو د ر جدیدترین طرح فروش در دسترس مادران قرار حواهد گرفت. با توجه به تعداد متقاضیان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به ازای هر خودروی عرضه شده صفی حول و حوش ۲۱ نفری از مادران تشکیل شده است. اما تعداد متقاضیانی که برای نوسازی خودروی در اختیار خود در طرح فروش ایران خودرو حاضر شده اند، ۲۵۲ هزار و ۷۷۶ نفر اعلام شده است.

ایران خودرو برنامه ریزی کرده تا ۲۰ درصد محصولات خود یعنی حدود ۲۰ هزار دستگاه را به صاحبان خودروهای فرسوده اختصاص دهد. بنابراین برای هر دستگاه از محصولات ایران خودرو که در طرح جایگزینی عرضه می شوند، صف ۱۳ نفری از صاحبان خودروهای فرسوده تشکیل می شود. به گزارش اقتصادنیوز، با توجه به تعداد متقاضیان به ازای هر دستگاه،‌ به نظر می رسد صاحبان خودروهای فرسوده از شانس بیشتری برای دستیابی به خودروی مورد نظر خود برخوردار هستند.

البته متقاضیان خودروهای برقی عرضه شده در این طرح فروش نیز حول و حوش ۷۰ هزار نفر بوده اند، اما مشخص نیست ایران خودرویی ها چه تعداد خودروی برقی عرضه می کنند. بنابراین برآوردی از صف تشکیل شده برای محصولات برقی در دست نیست. متقاضیان در این طرح فروش باید نوع خرید خود را از میان خرید فوق العاده و پیش خرید انتخاب می کردند.

آن طور که اطلاعات منتشر شده نشان می دهد دست بالا را در این طرح فروش، مطابق پیش بینی ها خرید فوق العاده داشت و حدود دو میلیون و ۲۴۵ هزار نفر از کل متقاضیان به دنبال این بودند تا خودروی مورد نظر خود را به صورت فوق العاده خرید کنند. متقاضیان پیش خرید نیز نزدیک به 807 هزار نفر بودند.

با توجه به افزایش قیمت کارخانه‌ای متقاضیان خرید فوق العاده به دنبال این بودند تا بتوانند خودروی مورد نظر خود را با قیمت فعلی تحویل بگیرند. اما متقاضیان پیش خرید ایده جدیدی را در سر داشتند که امیدوارند ضریب موفقیت آنها را افرایش دهد. به گزارش اقتصادنیوز، آن طور که ایران خودرویی ها اعلام کردند خودروهای پیش فروش شده در این طرح در بازه زمانی چهار تا ۶ ماهه تحویل می شود.

متقاضیانی که  این طرح خرید را انتخاب کردند مطمئن بودند با صف کوتاه تری روبرو خواهند بود. آنها علاوه بر خلوت بودن جاده تقاضا در طرح پیش خرید این ایده را نیز داشتند که دولت تازه تشکیل شده و تا سکاندار صمت در جایگاه خود مستقر شود و سراغ بحث تعیین تکلیف قیمت کارخانه ای خودرو برود، حدود چند ماه زمان خواهد برد؛ بنابراین اگر آنها خوش شانس باشند و در قرعه کشی برنده شده و موعد تحویل خودروی مورد نظرشان حدود ۴ ماه آینده باشد، این احتمال وجود دارد که خودروی مورد نظر خود را با قیمت های فعلی خریداری کنند. این ایده علاوه بر دستیابی به خودرو با قیمت های فعلی جاده هموارتری پیش پای پیش خرید کنندگان محصولات ایران خودرو قرار می دهد. باید منتظر ماند دید ایده ریسک عجیب پیش خرید کنندگان تا چه حد جواب خواهد داد؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید