پس‌لرزه وداع جو بایدن با کاخ سفید

همه دلایل یک انصراف بزرگ/جانشینی با کفش‌های پاشنه‌بلند؛ چرا کامالا هریس بر صندلی پرزیدنت بایدن بنشیند؟

کدخبر: ۶۶۱۳۴۶
اقتصادنیوز: انصراف جو بایدن از ادامه حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا علاوه بر اینکه جایگاه دونالد ترامپ را در نظرسنجی‌ها ارتقا می‌دهد، باعث شد که مردم آمریکا منتظر شنیده شدن صدای پاشنه کفش‌های یک زن به جای بایدن 81 ساله باشند؛ کاملا هریس.
همه دلایل یک انصراف بزرگ/جانشینی با کفش‌های پاشنه‌بلند؛ چرا کامالا هریس بر صندلی پرزیدنت بایدن بنشیند؟

به گزارش اقتصادنیوز، آنچنان که تحلیلگران و برخی چهره های دموکرات پیش بینی می کردند، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته با انتشار بیانیه ای، کناره گیری خود را از انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا اعلام کرد.

اِلِمان‌هایی که کار بایدن را یک‌سره کرد

از ماه‌های گذشته بحث های فراوانی درباره توانایی جو بایدن برای نامزدی در انتخابات مطرح شده بود اما با برگزاری اولین مناظره انتخاباتی با دونالد ترامپ، تردیدها در حال تغییر وضعیت و حرکت به سمت قطعیت بود؛ قطعیتی درباره ناتوانی بایدن که چند ضلع داشت.

هادی خسروشاهین پژوهشگر مسائل بین الملل در گفت و گو با اقتصادنیوز، تاکید کرد که نخستین ضلع از این قطعیت، در نظرسنجی ها بازتاب یافت؛ به ویژه نظرسنجی های ۶ تا۸ ایالت چرخشی و مردد. به گفته خسروشاهین، در گام بعد، حامیان مالی دچار تردیدهایی درباره ادامه حمایت از کمپین جو بایدن شدند؛ موضوعی که به بایکوت تدریجی این کمپین انجامید. در همین حال، رسانه های منتسب به جریان اصلی پای کار آمدند و علاوه بر ترسیم تصویر پیر، فرتوت و‌ ناتوان از بایدن، با طرح اخبار حتی ساختگی مبنی بر احتمال کناره گیری بایدن، مستأجر کاخ سفید را برای کناره گیری تحت فشار فزاینده قرار دادند.

به گزارش اقتصادنیوز، خسروشاهین بر این باور است که در گام بسیار مهم، رهبران اصلی حزب و اعضای دموکرات به ویژه در کنگره وارد میدان شدند و درخواست برای کناره گیری بایدن را در در دو عرصه علنی و خفا مطرح کردند.

خسرو شاهین در ادامه به وجه مهمی از این ماجرا اشاره دارد. او با بیان اینکه در این میان، خالی کردن پشت بایدن توسط باراک اوباما، نانسی پلوسی و چاک شومر(سناتور نیویورک در سنای ایالات متحده آمریکا) از اهمیت زیادی برخوردار بود، تاکید کرد که رهبران حزبی اصرار دارند که نامزدی هریس باید حاصل پروسه اجماع و گفت و گو برای تفاهم باشد و نه تحمیل یک نامزد بر حزب؛ موضوعی که خود عامل تشدید تنش و اختلافات در حزب خواهد شد و این در شرایطی است که حزب به دلیل اصرار بایدن بر نامزدی دوپاره شده بود و در عین حال، حفظ چنین پرنسیب های حزبی برای ایجاد وحدت بسیار مهم است.

به گفته این پژوهشگر مسائل بین الملل ترور نافرجام ترامپ و افزایش ناگهانی محبوبیت او نیز همچون کاتالیزوری عمل کرد و فشارها را به نقطه ای رساند که بایدن چاره ای جز انصراف از نامزدی نداشت.

بر اساس آنچه خسروشاهین مطرح کرد، همه این موارد بحران محبوبیت بایدن را تکمیل کرد و در ادامه، بحران اقتدار در ساخت حزبی، کار جو بایدن را به پایان رساند.

شانس شکست ترامپ با کامالا یا بایدن؟

هر چند بایدن سرانجام در مقابل فشارهای سیاسی سر خم کرد و تسلیم شد اما فارغ از دلایل او را برای خداحافظی از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این سوال مطرح است که چرا کامالا هریس جای او را در رقابت می گیرد؟

کامالا هریس

هادی خسروشاهین در پاسخ به این سوال با اشاره به اکثریت بزرگ دلیگیت ها و هیات های نمایندگی در کنوانسیون حزبی آگوست که به جو بایدن تعلق دارد، تاکید کرد: هرگونه حمایت ساکن کنونی کاخ سفید از  هر سیاستمداری جهت جانشینی فی نفسه حایز اهمیت است.از همین رو حمایت بایدن از هریس در  بیست و یکم جولای را باید  بسیار مهم تلقی کرد. با این حمایت وزن‌ کامالا بسیار سنگین تر از سایر نامزدهای بالقوه شد.

به گفته خسروشاهین علت چنین حمایتی به جز تلاش بایدن برای حفظ میراث سیاسی اش این موارد است؛ اول اینکه انتقال حمایت های مالی از کمپین بایدن-هریس به کمپین هریس و زوج انتخاباتی اش آسان تر است .دوم اینکه هریس در مرکز سیاسی قرار دارد و از همین رو ارتباطات حسنه ای هم با بال چپ و هم بال راست دارد.حمایت الیزابت وارن و احتمالا طی چند روز آینده برنی سندرز از بال چپ و حمایت کلینتون ها از بال راست از هریس در همین چارچوب قابل ارزیابی است.به همین دلیل نیز هریس خیلی سریع می تواند اتحاد و اجماع را به حزب بازگرداند.

بر اساس این تحلیل، نکته دیگر به بخت و شانس انتخاباتی هریس باز می گردد؛ با وجود برخی نقاط ضعف ٫نامزدی وی می تواند در جذب آرای سیاهان و اقلیت ها بسیار تأثیرگذار باشد؛ حمایت امروز ایلهان عمر از او نیز در همین چارچوب قابل ارزیابی است. اگر  فرماندار پنسسیلوانیا نیز به عنوان زوج انتخاباتی هریس برگزیده شود؛شانس این زوج انتخاباتی برای کسب آرای برخی ایالت های چرخشی نیز افزایش می یابد.

پژوهشگر مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه هریس سخنور زبردست و ماهری است تاکید کرد: هنوز سخنرانی های او در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات ها در سال بیست بیست در به وجد آوردن اقلیت های نژادی از ذهن مخاطبانش پاک نشده و او در مناظره ها نیز حریف دست و پا بسته ای نیست.با این همه خسروشاهین تاکید کرد که سه ماه به انتخابات باقی مانده و نمی توان از حالا به پیش بینی قطعی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت.

او می گوید که با کناره گیری بایدن و ورود احتمالی هریس خون جدیدی به حزب تزریق می شود و جوانان و اقلیت ها امیدهای جدیدی در افق خواهند دید؛در عین حال باید عنصر  عدم قطعیت ها را هم در معادلات آینده در نظر گرفت.به همین دلیل هم کمی باید صبور بود.

کاملا هریس سیبل انتقادها شد

با این همه واکنش ها به جایگزینی کاملا هریس یکسان نبود؛ اگرچه برخی به استقبال این جایگزینی رفتند اما در میان دو پارگی جمهوری خواهان، دسته ای کاملا را سیبل انتقادها کردند. کمیته ملی جمهوری‌خواهان در پی کناره‌گیری رئیس‌جمهوری آمریکا از ادامه رقابت‌های انتخاباتی، طی بیانیه‌ای معاون وی را هدف حمله شدید قرار داد.

آنها در این بیانیه  تاکید کردند که کامالا هریس در تمامی ناکامی‌های بایدن، از جمله خروج از افغانستان، بحران مرزی، تورم خردکننده و تضعیف وجهه آمریکا در جهان سهیم بوده است. در این بیانیه همچنین نه تنها  «هریس» را «برای کاخ سفید فاجعه‌بار خواندند بلکه تاکید کردند که او «به بایدن برای سرپوش گذاشتن بر وضعیت رو به وخامت سلامت وی کمک کرد و همین امر اعتبار او را خدشه‌دار کرده است».

این در حالی است که معاون رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که به حمایت رئیس‌جمهوری این کشور از خود افتخار می‌کند و مصمم است که نامزدی حزب دموکرات در انتخابات پیش رو را به دست بیاورد و پیروز شود.
اظهارات هریس پس از اعلام تصمیم بایدن برای کنار رفتن از رقابت‌های انتخاباتی مطرح شد. او تأکید کرده بود که «نسبت به حمایت و تایید رئیس‌جمهوری مفتخرم و تصمیمم بر این است که این نامزدی را به دست بیاورم و پیروز بشوم».

کامالا در سنگلاخ؟

با این همه تحلیل گران پیش بینی می کنند که مسیر کامالا تا نشستن بر صندلی پرزیدنت آنچنان هموار نخواهد بود؛ او باید تمام توان خود را برای آرایش ساختار کمپین خود به کار گیرد و به سمت مرددین خیز بردارد تا بتواند نظر آنها را به خود جلب کند. علاوه بر این، منتقدان او در میان جمهوری خواهان کم نیستند و او راه درازی تا ریاست جمهوری دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید