ارائه برنامه 7 وزیر پیشنهادی به نمایندگان مجلس

روز صف آرایی مخالفان علیه کابینه پزشکیان/ 5 وزیر دفاع کردند/ گزارش کامل دومین روز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم

کدخبر: ۶۶۷۱۱۷
اقتصادنیوز: دومین جلسه بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان با بررسی کارنامه 5 وزیر پیشنهادی اطلاعات، امور اقتصاد، امور خارجه،‌ بهداشت و درمان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به پایان رسید.
روز صف آرایی مخالفان علیه کابینه پزشکیان/ 5 وزیر دفاع کردند/ گزارش کامل دومین روز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم

به گزارش اقتصادنیوز، دومین جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم صبح امروز (یکشنبه 28 مرداد)‌ به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد.

اولین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی به بررسی صلاحیت علیرضا کاظمی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اختصاص داشت.

طبق اعلام محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی روند بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان از امروز تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت و رای گیری نهایی در روز 31 مرداد انجام خواهد شد.

اصلاح‌طلبان فرزندان انقلاب هستند

احمد میدری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: بیشتر پژوهشگر بودم و در دانشگاه فعالت نموده‌ام. منازعات بین تحول خواهان از انقلاب مشروطه تاکنون در کشور وجود داشته است. در وفاق ملی مشکلات داشته‌ایم و بین برادران اختلافات وجود داشته است.

وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان فرزندان ایران هستند و برخاسته و وفاداران به انقلاب هستند. سیاست ما نباید حذف باشد. با اقدامات سیاسی نمی‌شود وفاق ملی انجام داد.

میدری از اصلاح طلبان تندرو است

حجت الاسلام قاسم روانبخش در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه ۲۸ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که مجلس هم پاسخگو است. بله همینطور است و ما هم باید در مقابله خداوند و ملت ایران پاسخگو باشیم.

وی افزود: رأی اعتماد ما به هریک از وزرا به معنای حاکم کردن یک شخص بر جان، مال و ناموس مردم است. دولت محصول مشترک مجلس و رئیس جمهور است، به این معنا که رئیس جمهور گزینه‌های وزارتخانه‌ها را معرفی کرده و ما هم در مجلس طبق قانون اساسی باید انتخاب کنیم و حق مجلس است که با وزرای پیشنهادی موافقت یا مخالفت کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر ما با وزیری مخالفت می‌کنیم، هدفمان آن است که فردی قوی‌تر و سالم‌تر به مجلس معرفی شود و این کار نیز عملاً کمک به رئیس جمهور است. یک نقد به وزرای پیشنهادی دارم که کمتر به سوالات مخالفان پاسخ می‌دهند و زمانی که پشت تریبون قرار می‌گیرند، بیشتر مطالب خودشان را مطرح می‌کنند.

روانبخش در ادامه گفت: اصلاح طلب دو معنا دارد که یک معنا اصلاحات رضاخانی و آمریکایی است و یک معنا اصلاح و تغییر با پایبندی به اصول است که اگر اصلاح طلبی با معنای دوم منظور باشد، ما با آن مشکلی نداریم.

وی ادامه داد: در مقابل یک معنای اصلاح طلبی تغییر تدریجی یک نظام است و متأسفانه بخشی از افرادی که در کشور ادعای اصلاح طلبی کردند، این نگاه را دارند که ما به شدت با آنان مخالف هستیم چرا که آنان به دنبال زیر پا گذاشتن اصول هستند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کسانی که معتقد به اصلاحات رضاخانی و آمریکایی هستند به ولایت، ولایت فقیه و حکومت دینی اعتقادی ندارند و مبنای فکری آنان که اصلاح طلبان تندرو هستند، اومانیسم و سکولاریسم است. ما با این نوع از اصلاح طلبان زاویه داریم که متأسفانه برخی از افرادی که به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شدند مانند ظفرقندی و میدری جزو این دسته هستند.

روانبخش ادامه داد: اگر کسی به ولایت فقیه اعتقاد داشته باشد، نباید در مقابل مقام معظم رهبری نامه جام زهر را بنویسد. همچنین تحصن در مجلس ششم اقدامی بود که برای دشمن خوراک فراهم کرد.

وی گفت: فارغ از مسائل سیاسی، میدری عملکرد و کارآمدی لازم را هم نداشته و مدیریت وی در زمانی که معاونت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برعهده داشت خوب نبود و در زمان وی جمعیت زیر خط فقر کشور افزایش یافت. مقام معظم رهبری فرمودند در جلسات رأی اعتماد دقت کنید و به افرادی رأی دهید که سوءسابقه نداشته باشند و بر این اساس حتی اگر میدری بابت کارهای گذشته خود هم بگوید پشیمان هستم، اما سوءسابقه دارد.

میدری برنامه نسبتا خوبی نوشته اما کامل نیست

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی در سخنانی به عنوان مخالف گفت: آقای میدری برنامه نسبتاً خوبی را نوشته است اما چند مسئله وجود دارد که در تکالیف قانونی این وزارتخانه وجود دارد ولی در این برنامه قید نشده است که نقش وزارت تعاون در موضوع رشد ۸ درصد، تشکیل صندوق بازنشستگی غیردولتی، نحوه جذب مطالباتی که صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی از دولت دارد، متناسب سازی حقوق بازنشستگان کارگری و کشوری، حداقل حقوق مددجویان و معلولان، رفع تبعیض بین بیمه‌ها، بدهی‌های میان بخش درمان وزارت تعاون و دانشگاه علوم پزشکی، جذب و نگهداری پزشکان و پرستاران در بیمارستان‌های تامین اجتماعی، موضوع فرصت‌های شغلی و اشغال مشاغل از سوی اتباع بیگانه از جمله این تکالیف است.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی تعاون کاربر دفاع آیا خودتان را مسئول اشتغال در کشور می‌دانید یا نه؟ اظهار کرد: برخی از وزرای قبلی می‌گفتند که ما مسئولیتی در این زمینه نداریم؛ از وزیر پیشنهادی کار می‌خواهم که در این خصوص پاسخ دهد.

افراطی‌گری مسائل سیاسی در دوره مجلس ششم را محکوم می‌کنم

سید نجیب حسینی نماینده مینودشت، که به عنوان موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس دیدگاه‌های خود را بیان می‌کرد، گفت: به عنوان کسی با شما سخن می‌گویم که در دوره ششم مجلس شورای اسلامی در مجلس حضور داشتند امروز از پشت این تریبون افراطی‌گری مسائل سیاسی آن دوره را محکوم می‌کنم.

وی افزود: کسانی که برای ارتقای جمهوری اسلامی ایران و توانمندسازی اقشار محروم تلاش کردند و ماندند تا ثابت کنند ایران را دوست دارند امروز حقشان نیست که مورد عتاب قرار بگیرند. یک جوان ۳۵ ساله آن زمان اعلام می‌کند که در افکار خودم تجدید نظر کرده‌ام و ما از او نپذیریم. اسلام به ما این را می‌گوید که ما امروز برای ۲۳ سال قبل قضاوت کنیم.

حسینی گفت: در مجلس ششم فضای سیاسی آنقدر سخت بود که در ادوار گذشته متأسفانه بیانیه‌های مختلف را امضا کرده‌ایم و به هر دلیلی اشتباهی صورت گرفته است و امروز راه این است که بگذریم.

نماینده مینو دشت ادامه داد: تعدادی خدمت مقام معظم رهبری نامه نوشتند راجع به مجلس ششم و ایشان گفتند بگذرید و خواهش می‌کنم با خط‌کش امروز قضاوت کنید و با خط‌کش امروز اندازه‌گیری کنید و با خط‌کش امروز رأی اعتماد دهید.

حسینی بیان کرد: حضرت امام فرمودند حال امروز مهم است. از کسانی که مدافع قوی انقلاب هستند و رئیس مجلس شورای اسلامی شهادت دادند که ما استعلام‌های وزرا را گرفته‌ایم و مشکلی نداشته است و برخی از نمایندگان چگونه می‌آیند به دستگاه‌های اطلاعاتی کشور که امنیت را برای کشور به ارمغان می‌آورند، آن‌ها را قضاوت می‌کنید که خدایی نکرده گزارش درست به ریاست جمهوری در پاسخ به استعلام نداده باشند.

وی اظهار کرد: دستگاه‌های امنیتی با هیچ کسی عقد اخوت نبسته است و خط قرمز آن‌ها ولایت و دفاع از جمهوری اسلامی است. وزیر پیشنهادی کار اشراف کاملی به این حوزه دارد.

حق وزیر پیشنهادی کار است که رای اعتماد بالایی از مجلس بگیرد

محسن بیگلری، نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: دکتر میدری بر اساس شعار عدالت دکتر پزشکیان که به ما وعده داده است، روی کار آمده است. آقای میدری در بحث سرمایه گذاری شرکت‌ها در تمام استان‌های کشور به ویژه مناطق محروم و نیز استفاده از ظرفیت پتانسیل نیروی انسانی حدود ۳۰۰۰ مدیرعامل و هیئت مدیره بر اساس شایسته سالاری انتخاب کنید.

وی ادامه داد: سروران ارجمند خودتان بهتر از بنده می‌دانید که وزارت تعاون اجتماعی خودش یک دولت می‌باشد. بانک، بیمارستان، امین اجتماعی، بهزیستی، صندوق عشایر روستایی شستا و غیره. امروز کسی برای سکانداری آن وزارتخانه معرفی شده است که هشت سال سابقه معاون وزارتخانه را دارد و هم چهار سال نمایندگی مجلس و سوابق دیگر را. پس حق ایشان است که رای اعتماد بالایی را از این مجلس بگیرد.

بیگلری یادآور شد: چهره‌های ماندگار ایشان را مدیری توانمند، پاکدست، تشکل گرا و مشورت پذیر می‌داند.همشهری ما از پیشکسوتان سازمان برنامه و کشور در مورد ایشان می‌گوید دکتر میدری دارای مراتب عالی، علمی و آکادمیک و تجارب ارزشمند اجرایی است.

میدری نگاه ضد جمعیتی دارد

عباس گودرزی در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه ۲۸ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مجلس شورای اسلامی یک مجلس ولایتمدار است و ما حتماً در جهت توصیه‌های مقام معظم رهبری حرکت خواهیم کرد و بنایمان هم تعامل با دولت است.

وی گفت: البته تعامل با دولت به معنای حمایت از همه افرادی که از سوی دولت به مجلس معرفی شده‌اند نیست و گاهی اوقات مخالفت با برخی از افراد برای حمایت از دولت است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های رئیس مجلس مبنی بر اینکه صلاحیت وزرای پیشنهادی از سوی دستگاه‌های ذیربط تأیید شده است گفت: برادر عزیزمان گفت که دستگاه‌های امنیتی صلاحیت همه این گزینه‌ها را تأیید کردند؛ باید به این مسئله توجه کرد که مقام معظم رهبری به ما نگفتند که اگر دستگاه‌های چندگانه تأیید کردند، شما سکوت کنید و بررسی نکنید. رهبر انقلاب به صورت صریح شاخص‌های مورد نظر برای وزرا را مطرح فرمودند که ما باید مورد توجه قرار دهیم.

گودرزی ادامه داد: رهبر انقلاب تاکیدشان بر این بود که وزرای پیشنهادی باید افرادی باشند که از بن دندان به نظام جمهوری اسلامی معتقد باشند. بنده در تحیرم که چگونه ای عده‌ای می‌خواهند به راحتی از کنار فتنه بگذرند. فتنه صرفاً یک بحث سیاسی نیست بلکه یک بحث بنیادی و اقتصادی است و تحریم‌های فلج کننده محصول فتنه ۸۸ است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: گزینه پیشنهادی وزارت کار در کمیسیون اجتماعی مجلس حضور یافت و بنده از وی سوال پرسیدم که آیا قبول دارید که اقدام مجلس ششم و تحصن آنان یک اقدام خلاف امنیت ملی و سوءسابقه محسوب می‌شود.

وی افزود: بنده نمی گویم افرادی که نامه سراسر یأس و تیره آینده کشور را در آن زمان امضا کردند باید از زندگی ساقط شوند اما حرف بنده آن است که چنین افرادی نباید در صدر یک وزارتخانه نظام جمهوری اسلامی ایران باشند. عده‌ای می‌گویند میدری بعد از ماجراهای مجلس ششم توبه کرده است، خدا قبول کند اما چرا باید مسئولیت یک وزارتخانه را به وی بدهیم؟

نماینده بروجرد در مجلس متذکر شد: مقام معظم رهبری درباره آن نامه فرمودند که در سال ۸۲ عده‌ای از نمایندگان مجلس به بنده نامه‌ای غیرمنصفانه نوشتند و سوالی را مطرح کردند که پاسخ شأن را خودشان باید می‌دانند. مضمون آن نامه حساسیت شرایط، فرصت اندک و بزرگی خطر پیش روی کشور بود. این در حالی بود که مقام معظم رهبری به ما گفتند به کسانی رأی ندهید که افق و آینده کشور را تیره و تار نشان می‌دهند.

گودرزی گفت: آنهایی که آن نامه را امضا کردند همه رفتند دنبال کار خودشان اما میدری مورد حمایت دوستانش قرار گرفت و ۸ سال نیز در دولت روحانی معاون بود. آیندگان درباره ما قضاوت خواهند کرد و فردی که چنین خطاهای راهبردی و استراتژیک را در طول دوره خدمت خود داشته است، صلاحیت تصدی یک وزارتخانه را ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: میدری نگاه ضد جمعیتی دارد و در سال ۶۸ گفت که باید نرخ فرزندآوری در کشور کاهش یابد. وی کتاب توانمندسازی و کاهش فقر را از سند ۲۰۲۰ ترجمه کرد. بنده بدون تعصبات جناحی حرف زدم اما معتقدم وزارتخانه یک پست کاملاً سیاسی است و هر کلمه‌ای که وزیری به زبان بیاورد، در جامعه تأثیر دارد.

وی اظهار کرد: بنده همین‌جا از دستگاه‌های امنیتی کشور گلایه می‌کنم که چرا چنین افرادی از آنان تاییدیه گرفته‌اند؟ فرصت نشد بنده درباره ظفرقندی، گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت صحبت کنم اما وی هم از سران فتنه حمایت کرد در حالی که فتنه ۸۸ خط قرمز و امری نابخشودنی است. امروز اگر سران فتنه در حصر هستند، از رأفت نظام اسلامی است وگرنه آنان باید به اشد مجازات می‌رسیدند.

میدری سال‌ها است درباره ضرورت اجماع و توافق می‌نویسد

سید محمد سادات ابراهیمی نماینده شوشتر در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مواضع خود را مطرح کرد و گفت: امروز روزی است که باید رئیس جمهور کشورمان یاری کنیم. میدری سال‌ها است درباره ضرورت اجماع و توافق می‌نویسد و حالا حمایت از او برای وزارت رفاه خودش موضوع یک وفاق و اجماع کم سابقه شده است که از بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر و بسیاری از اقتصاددانان اصولگرا و اصلاح طلب و نیروهای عدالت‌خواه چهره‌های برجسته سیاسی از میدری برای وزارت رفاه حمایت می‌کنند، و این نشانه مهمی است.

وی ادامه داد: آقای حیدری به شهادت بهترین متخصصان بهترین فرد برای سکانداری وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است و او می‌تواند اولین وزیری باشد که در این وزارتخانه فهم نظری و تجربی بسیار عمیقی از سیاست اجتماعی تفاوت ساز عدالت‌گستر دارد.

ابراهیمی گفت: وزیر پیشنهادی دغدغه فقر و رنج بی‌پناهان را دارد و هزاران هزار کارگر ساختمانی را که از ابتدایی‌ترین حقوق اجتماعی خود که بیمه باشد محروم هستند چشم انتظار حضور میدری هستند. پایگاه رفاه ایرانیان را بنیانگذاری کرد و این مشهود است که ارزش خدمات او چقدر است.

وی بیان کرد: همه نمایندگان با رأی اعتماد به او خیر هم‌وطنان محروم را اولویت بر مواضع و منافع سیاسی و جناحی خود قرار دهند.

موافقت کمیسیون آموزش مجلس با صلاحیت احمد میدری

احسان عظیمی‌راد در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌ها و صلاحیت احمد میدری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را قرائت کرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: اعضای این کمیسیون، صلاحیت احمد میدری را برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأیید کردند.

کمیسیون بهداشت مجلس با صلاحیت گزینه وزارت کار موافقت کرد

سلمان اسحاقی در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد ماه) گزارش کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌ها و صلاحیت احمد میدری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را قرائت کرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اعضای این کمیسیون، صلاحیت احمد میدری را برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأیید کردند.

موافقت کمیسیون اجتماعی مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی کار 

ولی داداشی در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد ماه) گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌ها و صلاحیت احمد میدری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را قرائت کرد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اعضای کمیسیون مذکور پس از بررسی سابق و برنامه‌های احمد میدری، وی را فردی حائز شرایط لازم برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانستند.

قالیباف: بحث ردصلاحیت آقای پزشکیان در هیأت اجرایی استان بوده است

محمدباقر قالیباف در واکنش به بخشی از اظهارات وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره ردصلاحیت مسعود پزشکیان در انتخابات مجلس دوازدهم، گفت: بحث مربوط به پزشکیان در انتخابات مجلس دوازدهم، ردصلاحیت در هیأت اجرایی استان بوده است و صلاحیت وی در نهایت و از سوی شورای نگهبان تأیید شد.

آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شد.

برنامه‌های ظفرقندی کاملاً همسو و منطبق با اسناد بالادستی است

منصور علیمردانی در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه‌ای که به طور اختصاصی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی فرمایشاتی داشتند، فرمودند که تمام ارکان نظام باید یک مجموعه واحد را تشکیل دهند و همکاری داشته باشند.

وی تاکید کرد: انسجام مجموعه نظام نیاز کشور است و موفقیت دولت موفقیت همه ما است و باید صدای واحد در مسائل مهم کشور از همه ارکان نظام شنیده شود.

نماینده مردم ابهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی در دنیا گوشت تیز کرده‌اند تا نشانه‌های اختلاف را در میان مسئولان ما پیدا کند و ما باید با صدای واحد آنان را مایوس کنیم و مجلس باید مرکز انتشار افکار مثبت باشد و با خودداری از سیاه نمایی، اذهان مردم را مشوش نکند.

علیمردانی ادامه داد: ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که دچار بحران‌های فراوان است و از سوی دیگر چالش‌های فراوان داخلی را پشت سر گذاشته‌ایم و فقط یک سال دیگر تا سند افق چشم انداز سال ۱۴۰۴ باقی مانده است و در برخی از مسائل فاصله‌های زیادی با اهداف این سند داریم.

وی اظهار کرد: در حوزه سلامت یک سند بالادستی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری را داریم و حوزه سلامت مشکلاتی دارد که باید حل شود. کابینه پیشنهادی پزشکیان شاکله سیاسی خاصی ندارد و اشخاصی معرفی شده‌اند که دارای صلاحیت و کارایی در حوزه خود هستند.

وی گفت: برنامه‌های ظفرقندی کاملاً همسو و منطبق با اسناد بالادستی است. وی از طب ایرانی، اصلاح بیمارستان‌های دولتی و جوانی جمعیت حمایت کرده است و مرجعیت وی در میان بزرگان نظام سلامت مشخص بوده است‌. وی گفته است که هرگونه سیاسی کاری در یک وزارتخانه تخصصی حرام است و اگر وی به عنوان وزیر بهداشت انتخاب شود، از همه توان تخصصی در کشور در این حوزه تخصصی استفاده خواهد کرد.

نماینده مردم ابهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ظفرقندی همان کسی است که ماسک را از صورت خود برداشت و بر صورت مجروحی گذاشت و خودش ایثار کرد و شیمیایی شد. نگذاریم که وزارت بهداشت با سرپرست اداره شود و نباید با بهانه‌های کوچک، انسان‌های توانمند و بزرگ را محروم کنیم.

قالیباف: صلاحیت همه وزرای پیشنهادی در دستگاههای ذیربط تایید شده است

ابراهیم رضایی در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه ۲۸ مردادماه) مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی اظهار کرد: از عاشورای ۶۶ تا عاشورای سال ۸۸ معیار همان فرمایش امام راحل است که فرمودند میزان حال فعلی افراد است.

وی بیان کرد: امروز ۲۸ مرداد، سالروز کودتای آمریکا است اما کودتای آمریکا منحصر به سال ۳۲ نشد و بارها کودتای نظامی و غیرنظامی شکست خورده داشته است و درود بر مقام معظم رهبری که نگذاشتند کودتاچیان در سال ۸۸ به هدف و مقصود خود برسند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: سوال بنده از هیأت رئیسه مجلس آن است که چرا اجازه دادید صلاحیت فردی در مجلس بررسی شود که از اساس مجلس و مردم سالاری دینی را قبول ندارد و اعتقادی به مبانی جمهوری اسلامی ایران ندارد.

رضایی متذکر شد: ظفرقندی، وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته است که همه ۲۹۰ نماینده مجلس دوازدهم با مهندسی انتخابات وارد مجلس شده‌اند و ما چگونه می‌خواهیم صلاحیت فردی را بررسی کنیم که نمایندگان مجلس را قبول ندارد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بحث ما چپ و راست، اصولگرا و اصلاح طلب و این دو گانه ها نیست؛ محمدرضا عارف هم یک چهره اصلاح طلب است و مگر ما با وی مشکل داریم؟

بحث ما اصولگرا و اصلاح طلب نیست اما عده‌ای در سال ۸۸ کشور را تا لبه پرتگاه بردند و عامل آمریکایی‌ها در کشور شدند و مجلس انقلابی نباید اجازه می‌داد تا صلاحیت ظفرقندی در مجلس بررسی شود.

محمد باقر قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده گفت:. همه ۱۹ نفری که به عنوان وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم از سوی دولت به مجلس معرفی شده‌اند، صلاحیت آنان در دستگاه‌های ذیربط تأیید شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور درباره وزرای پیشنهادی استعلام گرفته و به وی پاسخ داده شده است و در برخی از موارد هم که لازم بود دو مرتبه خود بنده هم پیگیری کردم.

تلاش می کنیم مردم بجز رنج بیماری رنج دیگری را تحمل نکنند

ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی در جلسه علنی مجلس گفت: تلاش می‌کنیم مردم بجز رنج بیماری رنج دیگری را تحمل نکنند.

۷ وزیر قبلی بهداشت از ظفرقندی حمایت کردند

بابک رضازاده در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: می‌دانم افرادی را که رئیس‌جمهور انتخاب کرده است، مانند خودش عدالت‌خواه هستند‌. ما اگر به وفاق ملی اعتقاد داریم باید همواره اینگونه باشیم، نه اینکه جایی که به نفعمان باشد آن را قبول داشته باشیم و در غیر این صورت آن را قبول نداشته باشیم.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات کشور را حل و فصل کنیم و رفع مشکلات، افراد توانمند می‌خواهد و با شعار دادن کار انجام نمی‌شود.

رضازاده گفت: وزیر پیشنهادی بهداشت چندین سال در جبهه بوده است و وی دکتری ساک به دست بوده و روز عملیات به وی می‌گفتند که آماده رزم و حمایت از رزمندگان باشید. هیچکس نمی‌تواند وطنش را از خودش جدا کند و ما ایرانی هستیم و تمام نقاط کشور از آن ماست. در این ایام که کشور با تنگناهای مالی ناشی از تحریم روبرو است، توجه ظفرقندی به مدیریت منابع کشور و مصارف نظام سلامت بسیار قابل تحسین است و در برنامه‌های وی بر توزیع عادلانه و مدبرانه و بر مبنای اولویت‌های منابع تاکید شده است.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ظفرقندی در تجربه مدیریت خود در نظام سلامت و خدمات بهداشتی و درمانی کشور به گونه‌ای عمل کرده است که بعد از سال‌ها هنوز مورد تقدیر اساتید و دانشجویان است.

رضازاده گفت: هفت وزیر قبلی بهداشت از وی حمایت کردند و این یک اساس علمی و مدیریتی دارد. برنامه ارائه شده ظفرقندی به مجلس شورای اسلامی واقع بینانه و جامع و در مسیر اسناد بالادستی و برنامه هفتم است. برخی گفتند که وی مخالف خارج شدن دکترها و پرستارها از کشور است و ما هم مخالف این موضوع هستیم و مخالف هستیم که نوابغ ما از کشور خارج شود و نباید بگذاریم که عزیزان ما از کشور خارج شوند و زمینه را باید برای آنان آماده کنیم، نه اینکه دانشجو زیاد تولید کنیم.

وی ادامه داد: در کشورمان ماما و پرستار زیاد داریم، اما درباره کسانی که در زمان کرونا کار کردند، استدعا دارم که حتماً این افراد در شرایطی باشند که بتواند استخدام شوند.

سکان اداره وزارت بهداشت را باید فردی غیر سیاسی دست بگیرد

پاک‌مهر در مخالفت با وزیر بهداشت، درمان و علوم پزشکی گفت: سکان اداره وزارت بهداشت را باید فردی غیر سیاسی دست بگیرد.

ظفرقندی از تجربیات گران بهایی برخوردار است

بیگدلی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: دکتر ظفرقندی می‌دانند چگونه دانشجو تربیت کنند. بالای ۴۰۰ دانشجوی متخصص را برای ما تربیت کردند. یعنی نگذاشتند ارز از این مملکت خارج شود. در همین استانبول فقط ما بالای ۲۵ هزار دانشجو داریم که در آنجا تحصیل می‌کنند که هر دانشجو ۲ میلیارد هزینه آن است و ایشان نگذاشتند میلیاردها پول از مملکت به خارج رود.

وی افزود: یعنی تمام مشکلات و درد و رنج‌های وزارت بهداشت را می‌داند. من پزشکم و هیئت مدیره بیمارستان‌های مختلف بودم، شورای عالی بیمه تعرفه را مشخص می‌کند و ربطی به رئیس سازمان نظام پزشکی ندارد. یک سال استثنا توسط سازمان نظام پزشکی این تعرفه تعیین شد.

بیگدلی گفت: به خون شهدا قسم می‌خورم که آقای ظفرقندی به این نظام التزام عملی دارد به ولایت فقیه التزام عملی دارد. زیرا مردم را دعوت به مشارکت حداکثری در پای صندوق‌های رای دعوت کرده است. اگر نداشت، اپوزیسیون می‌شد و می‌نشست در خانه ولی انجمن ایشان به تک تک پزشکانو تک تک کادر درمان و انجمن‌های ایشان تماس گرفتند و مردم را برای حضور در پای صندوق رای تشویق می‌کردند. این یعنی التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران

وی افزود: آقای پزشکیان متخصص حوزه بهداشت هستند. من مطمئنم آقای دکتر ظفرقندی با هماهنگ مقامات ارشد نظام و استعلام دستگاه‌های امنیتی معرفی شدند. وزیر محترم اطلاعات در کمیسیون اجتماعی به همکاران من شهادت دادند که تمامی وزرا استعلام شدند و مورد تایید دستگاه‌های امنیتی بودند.

حوزه سلامتی را نباید سیاسی کنیم

سنگدوینی در موافقت با برنامه‌های ظفرقندی گفت: این فرصت را غنیمت بشمارید، آیا واقعاً عزیزانی که در کابینه به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شدنداز مراجع امنیتی تایید صلاحیت نگرفتند؟ آیا از وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه این‌ها را نخواستند و با این‌ها صحبت نکردند؟ تاییدیه مگر نگرفتند؟

وی افزود: دومین وزارتخانه‌ای که بیشترین جمعیت به سمت آن رجوع می‌کند بعد از وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است. آقای دکتر ظفرقندی این فرصت را از طریق جناب آقای دکتر پزشکیان برای خود غنیمت شمرده و آمده است که نوکری و خدمت کند.

این نماینده موافق گفت: ظفرقندی حتماً می‌آید و حال حاضر خودش را برای نمایندگان مجلس توضیح می‌دهد، حال حاضر افراد مهم است. جامعه پزشکی و نخبگان  ایشان را تایید کرده است. آقای دکتر مرندی خانم دکتر وحیده دستجردی و آقای دکتر هاشمی ایشان را تایید کردند.

وی افزود: سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در طول ۱۰ سال حدود ۳۰ درصد اجرا شده است. آیا نباید به این توجه شود آقای دکتر ظفرقندی را کی معرفی کرده است؟ رئیس جمهوری معرفی کرده که خودش فوق تخصص جراحی قلب است و می‌فهمد و خودش وزیر بهداشت بوده است و آن را می‌فهمد. خودش نایب رئیس مجلس و چند دوره نماینده مجلس بوده است. پس متوجه می‌شود که چه کسی را معرفی می‌کند. آقای دکتر پزشکیان اعلام کردن برای من سیاست کلی مقام معظم راهبری و برنامه هفتم است.

سنگدوینی گفت: نارضایتی در بین مردم و جامعه پزشکی از شرایطی که الان در جامعه وجود دارد باید اصلاح شود. دکتر ظفرقندی وقتی به کمیسیون ما آمد اعلام کرد برای این موضوع آمده‌ام که اصلاح کنم.

مقام وزارت بهداشت مقام حاکمیتی در جمهوری اسلامی است

مالک شریعتی در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با صلاحیت و برنامه وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: تخصص و توانمندی ظفرقندی برای همه ما محرز است اما این موضوع یک شرط لازم است و کافی نیست. البته برخی از کارشناسان معتقدند وزارت بهداشت لزوماً توسط پزشکان به خوبی مدیریت نمی‌شود.

وی ادامه داد: سوابق جهاد و جبهه گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت برای همه ما روشن است اما ملاک حال فعلی افراد است. مقام معظم رهبری شاخص‌هایی را برای توجه ما در جلسات رأی اعتماد مشخص فرمودند که سه شاخص مهم نگرش ملی و غیرجناحی، اعتقاد از بن دندان به نظام جمهور اسلامی و امید به آینده بود که این شاخص‌ها در سوابق و برنامه‌های ظفرقندی جایگاهی ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما سیاسی‌ترین و جناحی‌ترین مواضع را از سوی ظفرقندی و حزبی که هدایت می‌کرد در ماجراهایی مانند کوی دانشگاه و فتنه ۸۸ شنیدیم و حتی سال گذشته وی بیانیه داد و از سران فتنه تمجید کرد در حالی که سران فتنه خط قرمز رهبر معظم انقلاب است. از سوی دیگر ظفرقندی اغتشاشات سال ۱۴۰۱ را جنبش پاک دانست.

شریعتی تاکید کرد: باید خطوط قرمز نظام رعایت شود و مساله فتنه و فتنه گران از خطوط قرمز ماست و رهبر معظم انقلاب فرمودند فتنه نابخشودنی است. فتنه به این علت برای ما خط قرمز است که مشارکت ۸۵ درصدی مردم را ضایع کرد و اثرات کاهش مشارکت تا امروز باقی است. فتنه ۸۸ کشور را تا لبه پرتگاه برد، دشمنان امیدوار شدند و تحریم‌ها افزایش یافت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: ظفرقندی در حالی امروز می‌خواهد از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد بگیرد که همین چند ماه قبل سخنرانی کرد و گفت مجلس باید مشروعیت داشته باشد در حالی که انتخابات مجلس دوازدهم مهندسی شده و انتخابات در جمهوری اسلامی مفهوم خود را از دست داده است.

وی ادامه داد: با این حرف ظفرقندی یعنی هیچیک از ما مشروعیت سیاسی نداریم و با این شرایط کاش وی به مجلسی که سرتاپای آن را مشروع نمی‌داند، برای رأی اعتماد نمی‌آمد.

شریعتی تاکید کرد: رأی اکثریت، مشروعیت می‌بخشد و مسعود پزشکیان امروز با رأی ۲۶ درصد مردم، رئیس جمهور همه ماست و نمی‌گوییم وی رئیس جمهور اقلیت است در حالی که عده‌ای این موضوع را به شهید رئیسی گفتند.

وی گفت: وزیر بهداشت باید مرز بین حق و باطل را رعایت کند و معتقدم شاید ظفرقندی رئیس خوب بیمارستانی شود اما قطعاً وزیر بهداشت خوبی نخواهد شد.

ظفرقندی به جای اینکه به دنبال طبابت باشد، بیانیه صادر کرده است

روح الله عباسپور به عنوان نخستین مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت اظهار داشت: ما چالش‌های اساسی در حوزه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی داریم؛ تا جایی که اقدامات گذشته سبب شده تا امروز مسائل بهداشتی و درمانی کشور، مسائل امنیتی را ایجاد کند.

وی یکی از دلایل مخالفت خود با وزیر پیشنهادی بهداشت را نقد وی به افزایش ظرفیت پزشکی دانست و اظهار داشت: رئیس جمهور پرهیز از تعارض منافع در حوزه پزشکی را مورد تایید قرار داده‌اند در حالی که آقای ظفرقندی در طول مدت فعالیت خود در سال‌های گذشته مطب داشته است.

عباسپور افزایش تعرفه‌های پزشکی را یکی دیگر از دلایل مخالفت خود بیان کرد و گفت: این افزایش سبب مهاجرت پزشکان به بخش خصوصی می‌شود که با برنامه‌های دولت پزشکیان همخوانی ندارد.

این نماینده مجلس به رویکرد سیاسی وزیر پیشنهادی بهداشت اشاره کرد و افزود: آقای ظفرقندی به جای اینکه به دنبال طبابت باشد، قلم به دست بوده و بیانیه صادر کرده است.

موافقت کمیسیون آموزش مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت 

احسان عظیمی‌راد در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد ماه) گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را قرائت کرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی پس از بررسی سابق و برنامه‌های محمدرضا ظفرقندی، وی را فردی حائز شرایط لازم برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانستند.

کمیسیون بهداشت مجلس با صلاحیت ظفرقندی موافقت کرد

سلمان اسحاقی در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد ماه) گزارش کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را قرائت کرد.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی سابق و برنامه‌های محمدرضا ظفرقندی وی را فردی مناسب برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانستند.

عراقچی: ما راه مقاومت و حمایت از فلسطین را گم نخواهیم کرد

سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی وزارت امورخارجه در جلسه بررسی صلاحیت خود و برنامه‌هایش برای تصدی وزارت امورخارجه در دولت چهاردهم، گفت: ۳۹ سال قبل که به عنوان دانشجویی جوان وارد دانشکده وزارت امور خارجه شدم، با خود پیمان بستم که همواره پاسدار ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی، و حافظ منافع ملی ایران باشم.

وی افزود: وزارت امور خارجه را سنگری جدید دیدم که باید در آن از امنیت و منافع این ملت با جان و دل دفاع کنم و در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمنانی که همواره استقلال و سعادت این کشور را هدف قرار داده یا می‌دهند، بایستم. از همان زمان با خود و خدای خود، عهد بستم که وارد هیچ دسته و جناحی نشوم، و تنها یک دیپلمات وفادار به انقلاب و ملتم باقی بمانم.

وزیر پیشنهادی وزارت امورخارجه دولت چهاردهم بیان کرد: مفتخرم که قریب به چهار دهه است عضو خانواده شریف وزارت امور خارجه هستم و از متن و بطن آن برخاسته‌ام. جدای از مدارج و مسئولیت‌هایی که در وزارت امور خارجه داشته‌ام، در درجه اول خود را یک «کارشناس» وزارت امور خارجه می‌دانم و به آن افتخار می‌کنم؛ و اکنون با کوله‌باری از دانش و تجربه، و لمس عینیِ بسیاری از فراز و نشیب‌های سیاست خارجی، در معرض اعتماد شما سروران گرانقدر قرار دارم.

عراقچی گفت: استقلال، خودباوری، نهراسیدن از قدرت‌های سلطه‌گر، یاری مظلومان، نفی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری، حسن همجواری با همسایگان، و حمایت همه جانبه از محور مقاومت، و خصوصاً ملت مظلوم و ستمدیده فلسطین، اساس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را از ابتدای انقلاب تا کنون شکل داده و رمز اقتدار و منزلت کشور ما بوده است. من نمی‌گویم مرگ بر وطنی که هموطنم عراقچی است؛ من می‌گویم جانم فدای وطنی که فردی منتقد، ولایت‌پذیری مجلس را هم زیر سوال می‌برد.

وی افزود: امامین انقلاب، روش نوینی را برای تحمیل اراده در محیط بین‌الملل تعریف کردند، و توانستند مفهوم قدرت را متحول سازند، و قدرت معنایی را به ادبیات نظام بین‌الملل وارد کنند. امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب با کشف و معرفی منابع جدید قدرت، مسیری متفاوت برای مقاومت علیه قدرتمندان سلطه‌گر و زورگوی جهانی رقم زدند. امروز که ۴۶ سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی می‌گذرد، به پشتوانه این مکتب فکری، و با تکیه بر حمایت‌ها و فداکاری‌های ملت عزیز، و هدایت‌های داهیانه رهبر فرزانه انقلاب، ایران مقتدرتر از گذشته بر بام قدرت در منطقه ایستاده است.

متکی: اسرائیل از بین خواهد رفت

منوچهر متکی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی وزیر امور خارجه گفت: اسرائیل از بین خواهد رفت.

قوامی: رشد اقتصادی با شعار تحقق پیدا نمی‌کند

هادی قوامی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: رشد اقتصادی با شعار تحقق پیدا نمی‌کند و آقای عراقچی برای این مهم برنامه دارند.

هادی قوامی نماینده موافق برنامه‌های عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه عصر امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس اظهار داشت: در برنامه آقای عراقچی فقط به بخشی که مربوط به تامین منافع ملی و حفظ و افزایش ثروت ملی هست اشاره می‌کنم که یکی از ماموریت‌های اصلی سیاست خارجی دولت چهاردهم است.

وی عنوان کرد: طبیعتاً بدون انجام دیپلماسی اقتصادی دیگر برنامه‌ها و ماموریت‌های وزارت خارجه ما را به دور تسلسل خواهد رساند. ما در بسیاری از کشورها قرارداد می‌بندیم اما رها می‌شود به این دلیل که وزارتخانه‌های ما لحاظ اقتصادی ندارند. از آقای عراقچی تقاضا دارم حتماً موضوع اقتصادی را که در برنامه خود آوردند در سفارتخانه‌ها حتماً لحاظ کنند. ما یک مزیت داریم و به همسایگان زیادی دسترسی داریم و باید بتوانیم فرصت‌های خود را به قوت تبدیل کنیم.

این نماینده مجلس بیان کرد: این تاکید مقام معظم رهبری هم هست که دیپلماسی اقتصادی را به یک ضرورت ساختاری و اجتناب ناپذیر تبدیل کرده است. طبیعتاً در چارچوب تعامل و اتصال پیوسته و هوشمندانه و منفعت محور با بازارهای جهانی می‌توانیم فضا را به سمت و سویی ببریم که لحاظ اقتصادی را در وزارت خارجه برجسته کنیم. دسترسی به این چشم انداز اتخاذ یک رویکرد جدید در دیپلماسی اقتصادی طلب می‌کند و آن این است که حتماً در سفارتخانه‌ها یک فرد با نگاه گسترش بخش خصوصی به کار گرفته شود تا سیاست خارجی و اقتصاد را در یک امتداد به سمت دستیابی به اهداف تبیین شده در اسناد بالادستی رهنمون کند.

قوامی تصریح کرد: برای رشد هشت درصدی در پنج ساله پیش رو در برنامه توسعه نیازمند حتماً ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم که بخشی از آن با سرمایه گذاری خارجی محقق می‌شود که با شعار دادن شدنی نیست. رساندن ۶۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز به نگاه جدید و اقداماتی دارد که در برنامه‌های دکتر عراقچی با ظرافت به آن اشاره شده است.

وی اضافه کرد: برای اینکه سیاست خارجی را در مسیر پیشرفت اقتصادی قرار دهیم حتماً باید مانع زدایی و تسهیل گری و امیدبخشی به فعالان اقتصادی می‌تواند موضوع و اولویت اساسی و مهمی باشد. اولویت بخشی به دیپلماسی اقتصادی درون زا و برونگرا مورد توجه مقام معظم رهبری بوده که در برنامه دکتر عراقچی به درستی جانمایی شده است و در برنامه کلی دولت هم دیده شده است. ما باید به این هم راستایی در مجلس کنیم.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه پیام رای بالا به دکتر عراقچی این خواهد بود که مجلس حتماً کمک کار دولت خواهد بود و زمینه‌های لازم را برای مانع زدایی و دستیابی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فراهم خواهد کرد، گفت: باید تلاش کرد در جهت پیشبرد همه جانبه سیاست حسن همسایگی، از غرب وسیع تا شرق وسیع و از شمال بارانی تا جنوب آفتابی باید به فرصت تبدیل کرد. اینکه دایم از مرزهای غربی پیام کولبری و فشار روی مرز نشینان مطرح شود یا در شرق تهدید داشته باشیم زمینه رشد هشت درصدی را فراهم نخواهد کرد.

قوامی در پایان تاکید کرد: مرز باید به منشأ ورود مطمئن و پایدار ارز تبدیل شود تا به بانک مرکزی و وزارت اقتصادی ما کمک کند. تلاش می‌کنیم در حوزه دیپلماسی اقتصادی و گسترش میدان دیپلماسی در شرق و آسیا اقدامات لازم صورت گیرد. در بحث مهم در خصوص مدیریت تخاصم و مقابله با سیاست‌های خصمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی فصل جدیدی در برنامه‌های دکتر عراقچی است و حتماً ایشان برنامه‌های جدیدی برای ان دارد. از همه همکاران تقاضا می‌کنیم فتیله لحاظ بالای سیاسی را پایین بیاوریم و فتیله لحاظ اقتصادی را در بخش‌های مختلف بالا ببریم.‌

آغاز جلسه نوبت عصر بررسی صلاحیت کابینه چهاردهم

جلسه نوبت عصر مجلس شورای اسلامی برای بررسی کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان آغاز شده است.

جلسه نوبت صبح تمام شد

همچنین بررسی برنامه‌ها و صلاحیت سید عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه ناتمام ماند و ادامه رسیدگی به آن به جلسه نوبت عصر امروز موکول شد.

جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی ساعت ۱۴ آغاز خواهد شد.

آقای عراقچی خروجی برجام چیست؟

امیرحسین ثابتی مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اول از برخی از دوستان گله دارم که برای رای آوردن برخی از وزرا از جمله آقای عراقچی این روزها بازی خطرناکی را شروع کردند می‌گویند رای دهید مگر نمی‌دانید یک نفر گفته است که آقای عراقچی باید وزیر شود.

وی ادامه داد: این چه بازی خطرناکی است که عده‌ای شروع کرده‌اند و متوجه عواقب آن نیستند خود آقا فرمودند مجلس مستقل است و باید مستقل عمل کند. نماینده‌ها باید به وظیفه و تشخیص خودشان عمل کنند.

ثابتی تصریح کرد: اگر این‌طور است که باید به همه وزرا رای دهیم مجلس را تعطیل کنید. عده‌ای به اخبار در گوشی و پنهان متوسل می‌شوند که این‌ها تکذیب هم می‌شود و یکی از آنها راجع به برجام بود، عده‌ای در سال ۹۷ برای تبریک گفتن به برجام از هم سبقت می‌گرفتند و حضرت آقا گفتند این تبریک گفتن معنی ندارد.

وی ادامه داد: در مذاکرات کنگره و سنا ابزار چانه‌زنی تیم مقابل بود اگر ما این کار را انجام دهیم آنها نمی‌گذارند و شما از الان می‌خواهید مجلس را خلع سلاح کنید آیا این مجلسی بود که امام گفت در راس امور است. برای اینکه یک نفر رای بیاورد همه چیز را به پای او فدا می‌کنید.

ثابتی اظهار کرد: بحث ما منافع ملی است هر کدام از شما که یک بار وقت گذاشته باشید و متن این توافق پرضرر را خوانده باشید امکان ندارد با آن موافقت بکنید و امکان ندارد نسبت به عوامل آن بتوانید حالتی داشته باشید که مجدد رای اعتماد دهید. ما برای سال‌ها در برجام ضرر کرده‌ایم. چه بلایی بر سر رآکتور اراک آمد سال‌ها تلاش دانشمندان ما چه شد و این‌ها بیایند دوباره وزیر شوند اشکالی ندارد اما بعد از آن در روی مردم نگاه کنید و فراموش نکنید.

عراقچی مواضعی در گره زدن زندگی مردم به بیگانگان دارد

میثم ظهوریان ابوترابی نماینده مشهد و کلات در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن علنی مجلس اظهار کرد: مطالب من ناظر بر مواضع ناپخته آقای عراقچی در مسائل اقتصادی و سیاسی است. در دوره‌ای که معاون وزارت امور خارجه بود مواضعی داشت که زندگی مردم را به اراده بیگانگان گره می‌زد. او بارها گفته بود که باید fatf حل شود تا بتوانیم مذاکره با اروپا را ادامه دهیم.

وی افزود: عراقچی گفته بود مساعدت اروپا بستگی به پذیرش fatf از طرف ایران دارد و برای عبور از تحریم باید به fatf بپیوندیم و fatf هیچ خطری ندارد. آنچه که الان در مورد ایران مطرح است این است که تفاهمنامه ۴۱ بندی fatf که توسط آقای طیب نیا بسته شده است و ۳۹ بند آن را ایران اجرا کرده است و صرفاً دو موافقتنامه پالرمو و سی اف تی باقی مانده است.

ظهوریان ابوترابی ادامه داد: همین ۳۹ بند هم اجرا نشده است و به آقای همتی گفتم اگر معاهدات fatf را در مجلس امضا کنیم آیا روابط بانکی ما با دنیا حل می‌شود پاسخ گفت برای بانک‌های بزرگ هیچ اتفاقی نمی‌افتد اما برخی از بانک‌های کوچک ممکن است روابطشان با دنیا برقرار شود.

عراقچی مستقل از هر فرد و جریانی است

حجت الاسلام احد آزادی‌خواه در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه، اظهار کرد: سیاست گذاری کار وزیر نیست و اگر ما به سیاستگذاری‌ها ایراد داریم، سیاستگذاری‌ها در جای دیگر است و وزیر فقط مجری است.

وی بیان کرد: عراقچی که وزیر نبوده است، بلکه وی عضو یک تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران بوده است و اگر ما در حوزه سیاستگذاری‌ها مسئله و ابهامی داریم، باید به جای دیگری ایراد بگیریم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عباس عراقچی در ۸ سال دوران دفاع مقدس و در جبهه‌ها مشغول به خدمت بوده است و وی بیگانه از ایثار و شهادت و جبهه نیست.

آزادیخواه تاکید کرد: عراقچی در همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس اعلام کرد که وابسته به هیچیک از افراد گذشته نیست و گفت قرار است بنده وزیر امور خارجه شوم. عباس عراقچی ادامه وزارت کسی نیست و مستقل از هر فرد و جریانی است و به آن اذعان داشت.

وی ادامه داد: عراقچی تاکید کرد که مطیع فرامین مقام معظم رهبری خواهد بود و قوانین مجلس شورای اسلامی را اجرایی خواهد کرد و تاکید کرد که تامین منافع ملی و تحکیم امنیت ملی برای وی اهمیت دارد.

آزادی خواه تصریح کرد: رویکرد عباس عراقچی برای آینده تعامل بین دیپلماسی و میدان است‌. روح شهید حاج قاسم سلیمانی شاد که نقش مهم میدان را به ما به خوبی نشان داد و عباس عراقچی می‌خواهد بین دیپلماسی و میدان تعامل ایجاد کند.

وی ادامه داد: خنثی‌سازی تحریم‌ها به خوبی در حال انجام است و تداوم روابط مستحکم با چین و روسیه از جمله برنامه‌های عباس عراقچی است.

آزادی خواه تاکید کرد: حمایت از جبهه مقاومت برای ما بسیار مهم است و از عراقچی می‌خواهیم و وی قول داده است که اینگونه باشد و ما از وی می‌خواهیم که از جبهه مقاومت حمایت کند. جریان مرموز و تروریستی مهمان ما را در خاک ما به شهادت رساند که محور مقاومت باید تقویت شود و البته ما منتظر انتقام سخت هستیم.

وی گفت: وزیر پیشنهادی امور خارجه مبتنی بر منویات مقام معظم رهبری و نظریات شورای عالی امنیت ملی عمل خواهد کرد. آمریکا تا آمریکاست خوی وحشی‌گری و تروریست در آن وجود دارد، اما ما مدیریت تخاصم را از عراقچی شنیدیم و امیدواریم جریان جدیدی به نفع جمهوری اسلامی ایران شود.

وی درباره تقویت دیپلماسی همسایگان، گفت: بنده به اسحاق جهانگیری در پایان دولت روحانی گفتم که کاش فرصتی که برای ارتباط با کشورهای ۱+۵ گذاشتید، برای تقویت ارتباط با همسایگان می‌گذاشتید. تاکید عراقچی بر تقویت ارتباط با کشورهای همسایه و هم مرز است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عباس عراقچی در کمیسیون امنیت ملی یعنی توسط کمیسیون تخصصی واجد صلاحیت برای وزارت امور خارجه شده است.

آزادی خواه یادآور شد: آقای عراقچی! ما خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و مقام معظم رهبری از اقدام قانون اقدام راهبردی به خوبی یاد کردند و فرمودند قانون بسیار خوبی است و کشور را از سرگردانی نجات داد. ما انتظار داریم که به این قانون توجه شود، چرا که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها یک قانون مترقی است.

آقای عراقچی چرا یک قراردادی بستید که یک طرفه بود؟

محمد رضا صباغیان بافقی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه با انتقاد از عملکرد عراقچی در مذاکرات برجام گفت: آقای عراقچی چرا یک قراردادی بستید که یک طرفه بود؟

احمدی سنگر: آقای عراقچی چرا به ظرفیت داخل ایمان نداشتید؟

محمدرضا احمدی سنگر نماینده مخالف عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس اظهار داشت: سالروز ورود آزادگان به سرزمین خود را تبریک عرض می‌کنم. در خصوص وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه اعتقاد ما بر این است که ایشان باید سوابق درخشان و اقتدار و صلابت لازم را داشته باشد.

وی عنوان کرد: وقتی آقای عراقچی سرپرست تیم مذاکره کننده با کشورهای غربی بودن بسیاری از موارد را رعایت نکردند. ما زیان سیاست بلد نبودیم اما شما بلد بود. در متن برجام دقت لازم نداشتید. نمایندگان عزیز ما برای دفاع از ملت سوگند یاد کردیم که با هیچکس تعارف نکنیم و در تایید و رد فردی باید این نکات را رعایت کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شما برجام را احساسی تصویب گردید و عزت ملی را در مذاکرات رعایت نکردید و آن تعهد را یک طرفه نوشته و اجرا کردید. شما به عنوان یک مسلمان باید انصراف می‌دادید. قلب رآکتور اراک را بتن ریزی کردید و شروط رهبری را هم نادیده گرفتید.

احمدی گفت: نمی‌خواهم از ولایت هزینه کنیم اما ما تابع ولایت هستیم. مگر شروط رهبری سال ۹۴ اعلام نشد. گرفتن تضمینات بازم برای تحریم‌ها بود. چرا به ظرفیت داخل ایمان نداشتید؟ هشت سال دفاع مقدس همین جوانان جنگیدند و موفق شدند.

موافقت کمیسیون امنیت ملی مجلس با وزیر پیشنهادی امور خارجه

ابراهیم رضایی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌ها و صلاحیت سید عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه را قرائت کرد.

وی اعلام کرد: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پس از بحث و بررسی پیرامون وزیر پیشنهادی امور خارجه، وی را حائز شرایط لازم برای تصدی این وزارتخانه دانستند.

وی عنوان کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی موافق حضور سید عباس عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه است.

آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن مجلس

روند بررسی صلاحیت سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن مجلس آغاز شد.

همتی:‌همه همت خود را برای رفع مشکلات اقتصادی کشور به کار خواهم گرفت

وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی در دفاع از برنامه‌هایش گفت: رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری فرمودند که امروز اولویت با مسائل اقتصادی است. با توجه به توصیه‌های معظم له خود را موظف می دانم که با قبول این مسئولیت تجربیات خود را در مسیر خدمت به مردم کشورم به کار برم. بایستی با تمام قوا برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور و حل مشکلات معیشتی مردم قدم برداشت.

وی ادامه داد: برنامه پیشنهادی خود برای وزارت اقتصاد با رویکرد جدید تدوین کرده و به مجلس عرضه کردم، امیدوارم دوران جدیدی برای ایران زمین رقم بخورد. همه همت خود را برای رفع مشکلات اقتصادی کشور با حکمرانی درست به کار خواهم گرفت.

همتی گفت: هدف برنامه‌ها عملکرد موفق اقتصاد با کمک بانک مرکزی و سازمان برنامه بودجه در شکل ثبات اقتصادی و تورم پایین در جهت کاهش فقر است.

همتی چهره‌ای آشنا برای جامعه دانشگاهی و اقتصادی کشور هستند

سیدفرید موسوی در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با صلاحیت و برنامه وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: همتی چهره ای نام آشنا برای اقتصاد و کشورمان است و در جامعه اقتصادی و علمی کشورمان همواره منشا خیر بوده و در عرصه های بین المللی نیز نقش آفرینی کرده است.

وی بیان کرد: همتی بیش از سه دهه خدمت صادقانه و بی وقفه در مناصب کلیدی کشور داشته است و زمانی که کارنامه وی را بررسی می کنیم الگویی از تعهد، تخصص و میهن پرستی را شاهد هستیم. خوشبختانه دولتی را پیش رو داریم که از فارغ التحصیلان دانشگاه های شریف، علامه طباطبایی و تهران هم به کارگیری کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره کارنامه عبدالناصر همتی گفت: همتی در هر مسئولیتی که بر عهده گرفته منشا خدمات ارزنده برای کشور بوده است. وی مسئولیت های بسیار مهمی داشته و زمانی که در واحد مرکزی خبر مسئولیت داشت تمام عملیات و رخدادهای استان های مرزی و فداکاری های آنجا را پوشش تمام عیار داد و عملاً خدمات خود را از دوران دفاع مقدس آغاز کرد.

نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همتی سپس وارد حوزه های اقتصادی شد که اوج فعالیت وی مسئولیت بانک مرکزی بود. زمانی که می خواهیم کارنامه همتی را در زمان مسئولیتش به عنوان رئیس کل بانک مرکزی بررسی کنیم باید آن باز ه زمانی را که وی این مسئولیت را بر عهده گرفت مورد توجه قرار دهیم.

موسوی متذکر شد: زمانی که همتی رئیس کل بانک مرکزی شد کشور شدیدترین تحریم ها را تجربه می کرد. آیا فراموش کردیم که درآن مقطع کرونا چه بلایی سر اقتصاد ما و اقتصاد بین الملل آورده بود؟ از سوی دیگر قیمت نفت روند نزولی پیدا کرده بود

وی ادامه داد: آیا فراموش کردمی که رئیس جمهور دولت متخاصم متعهد شده بود که فروش نفت ایران را به یک بشکه نفت برساند در این شرایط بود که تدابیر امثال همتی باعث شد شیرازه اقتصاد کشورمان حفظ شود.

نماینده مردم مراغه در مجلس درباره ادغام چند بانک نظامی در بانک سپه گفت: یکی از افتخارات همتی این اقدام بود و به خوبی در این زمینه تدبیر کرد چرا که فقط یکی از بانک ها ۸۰ همت زیان انباشته داشت و اگر در آن مقطع به این موضوع ورود نمی شد با فاجعه بزرگی رو به رو می شدیم.

موسوی اظهار کرد: همتی اقدامات مثبتی انجام داد و مانع نوسانات شدید نرخ ارز شد که یکی از اقدامات مهم همتی برای این موضوع مداخله درست بانک مرکزی در حاشیه بازار بود. برنامه همتی برای وزارت اقتصاد گویای شناخت خوب وی از این وزارتخانه است. همتی برنامه ای جامع، مدون و نگاهی همه جانبه به حوزه ماموریتی خود دارد و به اهم تکالیف وزارت اقتصاد اشراف دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به انتقاداتی که درباره مدیریت همتی در بانک ملی مطرح است، گفت: اتفاقاً مدیریت همتی در بانک ملی یکی از طلایی ترین دوران بانک ملی بوده است. وی همواره در مقابل زیاده خواهی ها مقاومت می کند و واکنش وی همواره علمی و کارشناسانه است.

نماینده مردم مراغه در مجلس درباره موضوع چای دبش گفت: برخی از افراد باید دقت کنند و نباید تشویش اذهان عمومی کنند و به گونه ای همتی و صالح آبادی را در موضوع چای دبش دخیل بدانند و درباره آنان ابهام ایجاد کنند. درباره موضوع چای دبش همه می دانیم که به وزیر دولت حکم دادند و این موضوع اظهر من الشمس است.

 آقای همتی در دوران مدیریتش عدم شفافیت داشته است

فاطمه محمدبیگی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه ۲۸ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: از رئیس جمهور برای تشکیل کابینه وفاق ملی تشکر می‌کنم اما انتقاداتی به معرفی همتی برای تصدی وزارت اقتصاد دارم.

وی متذکر شد: همتی در سال ۹۵ یکی از اهداف خود را مبارزه با نجومی بگیران اعلام کرد اما زمانی که به مسئولیت رسید، خبری از مبارزه با مفسدان و نجومی بگیران نبود و وی روحیه فسادستیزی نداشت.

نماینده مردم قزوین در مجلس تصریح کرد: زمانی که همتی رئیس کل بانک مرکزی بود شاهد عدم شفافیت عملکرد وی بودیم و حتی آمار تورم منتشر نمی‌شد.

محمد بیگی ادامه داد: همچنین به خاطر داریم که در آن مقطع، همتی مصاحبه‌ای انجام داد و واردات واکسن کرونا را متصل به موضوع FATF کرد. سوال ما آن است که در شرایطی که عزیزان مردم هر روز بر اثر کرونا کشه می‌شدند آیا باید ما برخورد سیاسی می‌کردیم؟

وی با بیان اینکه همکارانم توضیحاتی درباره ترک فعل‌های همتی دادند که بنده از آن عبور می‌کنم، گفت: بالاترین رشد نقدینگی در دوره تصدی همتی در بانک مرکزی بوده است و باید الان بگوید که چه برنامه‌ای برای کنترل رشد نقدینگی و تورم دارد.

همتی اعتقادی به نظام بندی نظام بانکی ندارند

محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه به عنوان مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در صحن علنی مجلس اظهار کرد: ما در برابر خداوند و ملت ایران مسئول هستیم و باید به آنچه گفته‌ایم، عمل کنیم و به رهبر انقلاب قول داده‌ایم که به آقای پزشکیان کمک کنیم. کمک این نیست که همه مجیزگوی دولت باشیم و خطایی که در چهار سال پیش انجام داده‌ایم تکرار کنیم و اگر تجربه ضروری است چرا ۴ سال قبل چیزی نگفتند.

وی با طرح این موضوع که ما باید بر اساس شاخص‌ها صحبت بکنیم، افزود: عملکرد گذشته، تفکرات، تناقض در حرف‌ها و برنامه‌های آتی ۴ شاخص من است. تورم در سال ۹۶ نه درصد، در سال ۹۷ حدود ۲۰ درصد و در اردیبهشت با ۴۶ و نیم درصد تحویل دولت سیزدهم داده شد.

نماینده تربت حیدریه که با استناد به برنامه هفتم توسعه مدیریت کنترل تورم را بر عهده بانک مرکزی دانسته و ادامه داد: اکثر دلایل تورم سیاست‌های پولی است و رئیس بانک مرکزی نمی‌تواند از تورم شانه خالی کند. مسئله ما در مورد میزان نقدینگی نیست، بلکه در مورد رشد آن است. آقای همتی نرخ رشد نقدینگی را ۲۰ درصد تحویل گرفت و ۴۰ درصد نرخ رشد را تحویل دولت بعد داد.

وی با اشاره به اینکه در اقتصاد عدد مهم نیست بلکه درصد ملاک است، بیان کرد: بی‌انضباطی بانک‌ها، عامل نرخ رشد نقدینگی است و آقای همتی اعتقادی به انضباط بخشی به نظام بانکی ندارد. او در سال ۹۹ بانک ملی را با ۷ هزار و ۴۴۵ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌گیرد و بعد همین بانک را با ۱۶ هزار و ۹۴۳ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌دهد؛ یعنی دو برابر. همینطور میزان تسهیلات‌دهی در بانک‌ها در سال‌های ۹۸ و ۹۹ کاهش قدرت وام‌دهی بانک‌ها را نشان می‌دهد و ۳۳۰ هزار و ۳۳۳ میلیارد تومان از منابع ۱۷ بانک بورسی نه صرف اعطای تسهیلات شد و نه صرف سرمایه‌گذاری؛ و به بانک دیگری نیز قرض داده نشد.

همتی تخصص لازم در وزارت اقتصاد را دارد

سید شمس الدین حسینی نماینده موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: آقای همتی مدرک تحصیلی دکترای اقتصاد با رتبه ممتاز در دانشگاه تهران دارند. آقای همتی آدم حرفه‌ای هستند. کسی که رئیس کل بیمه مرکزی بوده است. مدیرعامل بانک در سال‌های متعددی بوده است و انسان مجربی است و ۱۹ ماه در جبهه بوده.

وی ادامه داد: به لحاظ سوابق علمی و تجربی در کمیسیون به این جمع‌بندی رسیدیم که آقای همتی از تخصص و تجربه لازم برخوردار هستند. یکی از مسائل و مشکلاتی سبب شده این وضعیت را داشته باشیم این است که به تجربه بی‌تفاوت بوده‌ایم. وزارت‌خانه جای آزمایش و خطا نیست. ما با توجه به شرایط اقتصاد کشور نمی‌توانیم افراد بی‌تجربه را در این وزارتخانه حساس بگماریم.

مدیریت ضعیف آقای همتی منجر به بحران های جدی شد

حسین صمصامی نماینده مخالف برنامه‌های عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی صبح امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس اظهار داشت: نمایندگان محترم، ملت شریف ایران، آزموده را آزمودن خطاست. رهبر فرزانه انقلاب در دیدار نمایندگان ۱۲ ویژگی برای یک وزیر در جمهوری اسلامی نام بردند و کارآمدی یکی از آنها بود. آقای همتی در دوران تصدی بانک مرکزی نشان می‌دهد که نه تنها نمره قابل قبولی نمی‌گیرند بلکه مدیریت ضعیف ایشان منجر به بحران‌های جدی در جامعه شده است.

وی عنوان کرد: ایشان به عنوان رییس بانک مرکزی اختیارات خاص از سران قوا داشتند که ماحصل این اختیارات ویژه این شد که شرایط کشور با این مجوز خارج از روال قانونی با چالش‌های بیشتری مواجه شد. در حوزه بانکی ورود به حوزه بانک آینده یکی از اقدامات بود که اقدامات نامتعارف از بانک تات و سوء استفاده از سرمایه گذاران کلان در نهایت ادغام بانک تات با چند بانک و موسسه متخلف دیگر خاتمه یافت.

حواشی دومین جلسه بررسی صلاحیت کابینه/ واکنش قالیباف به تذکرات یک نماینده

مجتبی زارعی در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با انتقاد از شیوه مدیریت مجلس در جلسه روز گذشته، اظهار کرد: روز گذشته انصاف در مجلس رعایت نشد و خواسته یا ناخواسته و برخلاف آیین نامه از وقت رئیس جمهور برای وفاق ملی استفاده نشد و تلاش شد که هویت فراکسیون اکثریت بی‌معنا جلوه داده شود، در حالی که اینگونه نیست و این فراکسیون محکم و قاطع است و آرای بالای ۲۰۰ نفر دارد.

محمدباقر قالیباف در واکنش به اظهارات مجتبی زارعی درباره مدیریت جلسه روز گذشته صحن مجلس، گفت: دیروز بر اساس ماده ۲۰۴ آیین نامه داخلی مجلس عمل شد که در این ماده به صراحت نوشته شده است که رئیس جمهور یا کسانی که او تعیین می‌کند، می‌توانند به سوالات و اظهارات مخالفان پاسخ دهند و این عین متن آیین نامه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این به این معناست که هر کسی را که رئیس‌جمهور تشخیص داد می‌تواند از فرصت رئیس جمهور استفاده کند. البته دیروز چون مدیریت جلسه با من بود اعلام کردم که وقت کمتر از ۵ دقیقه داده نشود، بنابراین ما طبق آیین نامه عمل کردیم.

موافقت کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر پیشنهادی اقتصاد

فاطمه مقصودی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، نظر کمیسیون اقتصادی درباره برنامه‌ها و صلاحیت عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی را قرائت و گفت: اعضای این کمیسیون همتی را حائز شرایط لازم برای تصدی وزارت اقتصاد دانستند.

وزارت اطلاعات در مقابل طراحی‌های متعدد دشمن قوی عمل کرد

علاء‌الدین بروجردی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار کرد: از آقای پزشکیان تشکر می‌کنم که وعده صادق را محقق کرد و طبق وعده دوران تبلیغات انتخاباتی در معرفی کابینه، وفاق ملی را پیاده کرد.

وی با بیان این‌که شرایط امروز در منطقه بسیار حساس است، تصریح کرد: ما شاهد جنگ اقتصادی و جنگ اطلاعاتی هستیم از سازمان‌های اطلاعاتی بزرگ دنیا تا سازمان‌های منطقه‌ای و همپیمانان آمریکا، همه مقابل ما صف‌آرایی کرده‌اند لذا در این وضعیت سازمان‌های اطلاعاتی کشور به خصوص وزارت اطلاعات قوی عمل کردند و توانستند در مقابل چنین جنگ چند وجهی بسیار پیچیده عمل کنند که اینها همه به توانمندی ویژه نیاز دارند.

بروجردی با بیان این‌که بسیاری از اقدامات وزارت اطلاعات در خنثی‌سازی توطئه‌های طراحی شده دشمن قابل اعلام نیست، گفت: دهها حادثه قبل از اتفاق خنثی شده اما به دلایلی قابل اعلام نیست لذا در این مدت وزارت اطلاعات قوی عمل کرده و موفق شده عملکرد قدرتمندی در مقابل طراحی‌های متعدد دشمن داشته باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که حفظ نیروهای نظام در مقابل دشمن یکی دیگر از اقدامات وزارت اطلاعات است، اظهار کرد: نمایندگان در معرض تهدید جدی هستند که نمونه آن کار اطلاعاتی تلفنی است که از آنها اطلاعات گرفته شود که وزارت اطلاعات با هدف حفظ نیروهای نظام به این موضوع ورود دارد منتها لازم است که جدی‌تر عمل شود چون هنر این نیست که سازمان‌های اطلاعاتی بگویند این تعداد از نیروهای نظام دستگیر شدند بلکه هنر در پیشگیری است.

بروجردی یکی دیگر از مسئولیت‌های وزارت اطلاعات را در حوزه برون‌مرزی خواند و گفت: نمونه آن مصاف جمهوری اسلامی ایران با آمریکا و همپیمانانش است که آمریکا در تمامی عرصه‌ها و در عراق، سوریه، لبنان و یمن شکست خوردند. یک بعد این شکست به کار دقیق اطلاعاتی بر می‌گردد که وزارت اطلاعات در آن نقش بسیار مهمی دارد.

وی در پایان گفت: در این چند روز در فضای مجازی و مجلس شورای اسلامی گفته شده که ما در آستانه پایان سند چشم‌انداز ۲۰ ساله در موضع ضعف قرار داریم که من مخالف هستم چون ما در زنجیره بلند اقتدار ملی‌مان و حلقه‌های قوی متعدد قرار گرفته‌ایم.

خطیب به هیچ حزب و جریان سیاسی تعلق ندارد

احمد جباری در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه ۲۸ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار کرد: در حال حاضر در یک برهه بسیار خطیر و حساس از تاریخ منطقه و مقابله با استکبار جهانی و صهیونیست‌ها قرار داریم و در این شرایط انتخاب فردی کارآمد برای وزارت اطلاعات اهمیت زیادی دارد.

وی بیان کرد: وزارت اطلاعات یکی از وزارتخانه‌های حساس کشور است که امنیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و همچنین توسعه و بالندگی کشور به آن گره خورده است. حجت الاسلام خطیب از برجسته‌ترین و با تجربه ترین چهره‌ها و شخصیت‌ها است و کار خود را از کف سیستم اطلاعاتی آغاز کرده است.

نماینده مردم بندر لنگه در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: خطیب در دولت سیزدهم به عنوان وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بود و وی از سوی پزشکیان به عنوان وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم نیز به مجلس معرفی شد چرا که وی معیارها و ملاک‌های ارزشمندی را که مقام معظم رهبری برای انتخاب وزرا اعلام فرمودند، دارد.

جباری تاکید کرد: وزیر پیشنهادی اطلاعات به اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی، قانون اساسی و گفتمان امامین انقلاب باور عمیق و راسخ دارد و همین موضوع باعث شد که وی برای تصدی وزارت اطلاعات به مجلس شورای اسلامی معرفی شود.

وی افزود: خطیب از رزمندگان دوران دفاع مقدس است و در آن دوران و برای دفاع از کیان اسلام، به افتخار جانبازی نائل شد و از سوی دیگر وی برادر شهید است.

نماینده مردم بندر لنگه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کارنامه خطیب، مسئولیت خطیر و کلیدی سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه نیز وجود دارد و وی در ساختار اطلاعاتی کشور سابقه خوبی دارد. نکته مهم دیگر آن است که خطیب یک شخصیت فراجناحی است و به هیچ حزب، گروه و جریان سیاسی تعلق ندارد. وی همواره به دنبال رشد و ارتقای جامعه کشور و تحقق وفاق ملی در چارچوب سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بوده است.

خطیب: امنیت و اقتدار کشور امروز مورد اعتراف دوست و دشمن است

حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات در جریان جلسه علنی امروز مجلس درباره برنامه‌های خود برای این وزارتخانه گفت: ضمن تشکر صمیمانه از رییس‌جمهور محترم برای انتخاب و معرفی بنده به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات از روسای نیروهای مسلح و تمامی جبهه انقلاب تشکر می‌کنم. همچنین از آقای زارعی به علت حمایت از دستگاه اطلاعاتی و دولت وفاق ملی آقای پزشکیان تشکر می‌کنم. نمایندگان محترم باید به تکلیف قانونی خود عمل کنند.

وی ادامه داد: تولید اطلاعات و مشارکت در تامین امنیت ملی دو وظیفه ذاتی وزارت اطلاعات به حساب می‌آید. همچنین مطابق برنامه هفتم توسعه برنامه‌های خود را در وزارت اطلاعات از جمله مشارکت در تامین اشراف اطلاعاتی و طرح جامع پایش اطلاعاتی کشور و تامین نیازمندی‌های اطلاعاتی نهادها و کمک به هوشمند سازی دولت الکترونیک ادامه خواهم داد.

خطیب تاکید کرد: امروز سرویس‌های اطلاعاتی ۵۳ کشور میز ایران دارند و بسیاری از پروژه‌های ضد امنیتی با مشارکت بازیگران مختلف و تقسیم کار صورت می‌پذیرد با این همه جمهوری اسلامی ایران به لطف خداوند سبحان و تدابیر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی و همراهی مستمر مردم و مجاهدت‌های خاموش سربازان گمنام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف همچنان در مسیر پیشرفت برای امنیت در حرکت است و دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی و نیروهای مسلح آن توانستند قدرتمندانه بر توطئه‌ها فایق آیند و امنیت و یکپارچگی کشور را تامین کنند و ان‌شاءالله این روند ادامه خواهد داشت.

وزیر پیشنهادی اطلاعات تاکید کرد: اینک در چهلمین سال تاسیس وزارت اطلاعات و زمانه بلوغ و بالندگی پایگاه عظیم جهان، خدمات وزارت در دولت چهاردهم تداوم می‌یابد با این توضیح که ارزیابی واقع گرایانه از محیط امنیت ملی باید معطوف به نگاهی روند محور و راهبردی باشد. البته محیط امنیت اکنون دستخوش تغییرات شگرفی شده که مواجهه با آن مستلزم نگاه و اتخاذ رویکردی تحولی عالمانه و تخصصی است که وزارت اطلاعات عملاً این بازخوانی را پیشه کرده و رهیافت‌های جدیدی را اجرا نموده است. موقعیت پیشگیرانه به جای اقدامات تدافعی و پسینی، تثبیت و تقویت موازین دینی قانونی و اخلاقی در تعیین صلاحیت‌ها و همه فعالیت‌های اطلاعاتی، تقدم رویکرد صیانتی نسبت به همه آحاد جامعه بر رویکرد برخوردهای امنیتی، توسعه اطلاعات مردمی و اطلاعات بهره‌برداری حداکثری از فناوری‌های نوین، تمرکز ویژه بر جنگ شناختی و نبرد روایت‌ها، تقویت جریان مقاومت و سرویس‌های اطلاعاتی همسو از جمله این رهیافت‌ها به شمار می‌رود.

خطیب ادامه داد: وزارت اطلاعات به عنوان دستگاه مادر اطلاعاتی کشور در برابر صف آرایی همه جانبه دشمن در قالب یک قرارگاه اطلاعاتی توانسته با هم افزایی و همکاری همدلانه با جامعه اطلاعاتی و امنیتی کشورمان گام‌های بلندی در جهت مقابله و خنثی‌سازی اقدامات دشمنان برداشته و اقدامات آفندی گسترده‌ای علیه اردوگاه خصم سامان دهد. وزارت اطلاعات در دوره اخیر با مجموعه‌ای از عملیات‌های ضد تروریستی و ضد جاسوسی غالب طرح‌های دشمن را با شکست مواجه کرده است. مقابله با رژیم صهیونیستی از جمله شناسایی جاسوس‌های موساد در ۲۸ کشور و بهره‌برداری در تبادل آن، رویکرد تهاجم در مبدا به کانون‌های توطئه و تروریسم ضد جاسوسی تهاجمی و نیز اقدام همزمان سیاسی حقوقی و امنیتی علیه برخی در همین چهارچوب محقق شده است. همچنین برخورد با جاسوسان و مهره‌های نفوذی دشمن در بالاترین سطوح نشانگر رویکرد حرفه‌ای متعهدانه و بدون مماشات وزارت در انجام ماموریت‌های محول است. تلاش در جهت خنثی‌سازی اثر تحریم‌ها و جنگ اقتصادی دشمن، مبارزه بی امان با مفاسد کلان اقتصادی و پشتیبانی از حکمرانی اقتصادی کشور که در قالب کیس‌های متعدد در دوره اخیر پیگیری شده است بخشی از اقدامات تشکیلات اطلاعاتی در جهت ارتقاء امنیت اقتصادی و کارآمدی حکمرانی و کارآمدی حکمرانی ملی بوده است.

به گزارش ایسنا، خطیب در ادامه عنوان کرد: اهتمام به شناسایی و بهره‌برداری از فناوری‌های نوظهور از قبیل هوش مصنوعی در متن فعالیت‌های اطلاعاتی وزارت تحولات چشمگیری را در حوزه جمع آوری و تحلیل اطلاعات رقم زده و نیل به اهداف بزرگ را دسترس پذیرتر کرده است. سرمایه‌گذاری در این حوزه و بهره‌برداری از ظرفیت عظیم نیروی انسانی نخبه در آینده با استمرار ادامه خواهد یافت.

وی افزود: ضمن تشکر از تکالیف مجلس شورای اسلامی در برنامه هفتم امیدوارم این حمایت تداوم جدی داشته باشد. نگاه همدلانه و دلسوزانه تشکیلات اطلاعاتی همواره یک مبنای مهم در مسیر حرکت اطلاعاتی بوده است؛ اگر دستگاه اطلاعاتی در برابر دشمنان و خائنین به ملت، با سرسختی و مقتدرانه ایستادگی می‌کند اما با خطای فریب خوردگان و ناآگاهان صبورانه و حمایت گرایانه برخورد می‌کند. تعداد قابل توجهی از افراد به جای دستگیری، صرفاً مورد تذکر قرار گرفتند یا مهم‌تر از آن اساساً در جلسات گفتگو و توجیه دلسوزانه اقناع و راهنمایی شده‌اند؛ این رویکرد همچنان نیازمند توسعه و تقویت است.

وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات اظهار کرد: یکی از وجوهی که کمتر عیان است اهتمام و تمرکز وزارت اطلاعات در حوزه پژوهشی است؛ تشکیلات اطلاعاتی با برخورداری از دانشگاه، پژوهشکده، اندیشکده و موسسات مختلف تحقیقاتی کارنامه درخشانی در انجام پروژه‌های پژوهشی و عالمانه دارد که ان‌شاءالله تقویت خواهد شد.

رئیس جمهور اصلاح طلب نه در شعار و نه در سبد رای به اصلاح طلبان بدهکار نیست

مجتبی زارعی نماینده تهران ری و شمیرانات در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات، اظهار کرد: قبل از مخالفت با حجت الاسلام خطیب به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات از رئیس جمهور تشکر می‌کنم که نه شعار دموکراسی و سکولاریسم سر داد و به هیچ تشکیلاتی بدهکار نیست و به امیرالمومنین بدهکار است.

وی افزود: رئیس جمهور اصلاح طلب نه در شعار و نه در سبد رای به اصلاح طلبان بدهکار نیست. او رئیس جمهور صادق ضد پروتکل‌های بروکراتیک، فاکتور هزینه‌هایی که برای تو از پشت این تریبون صادر می‌کنند برابر میدان صحت ندارد.

نماینده تهران بیان کرد: پزشکیان ربطی به جامعه مدنی خاتمی ندارد، ربطی به هابز، لاک و روسو ندارد. پزشکیان گفته من اصولگرا هستم اصولی که به حق و عدل ختم می‌شود، با این دلیل من بر دستان پزشکیان بوسه می‌زنم که نه برای ساخت جامعه مدنی به جامعه مدنی غربی بلکه به جامعه مدنی علوی ارجاع کرده است. درود بر پزشکیان که به جای جهانگیری، عارف را معرفی کرد. با توزیع رانت نمی‌شود جامعه علوی درست کرد.

‌‌‌‌‌کمیسیون شوراها با صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات موافقت کرد

ولی الله بیاتی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، گزارش کمیسیون خود درباره بررسی برنامه‌ها و سوابق حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات را قرائت کرد.

وی ادامه داد: حجت الاسلام خطیب در دو جلسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها برای ارائه برنامه‌های خود حضور یافت و رئوس برنامه‌های خود را ارائه کرد که برنامه‌های وی مبتنی بر ادامه مسیر تحولی بود.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحصیلات حوزوی و سوابق اجرایی خطیب در حوزه اطلاعات، گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات با اسناد بالادستی انطباق دارد و در نهایت ما جمع‌بندی کردیم و اعضای این کمیسیون خطیب را فردی شایسته و توانمند برای تصدی وزارت اطلاعات تشخیص دادند.

موافقت کمیسیون امنیت ملی مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات

ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد ماه) گزارش کمیسیون متبوع خود درباره برنامه‌ها و صلاحیت سید اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات را قرائت کرد.

وی گفت: کمیسیون امنیت ملی مجلس پس از بررسی برنامه‌ها و سوابق و استماع پاسخ‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات، حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب را واجد صلاحیت برای تصدی وزارت اطلاعات دانست.

آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات 

دقایقی پیش، بررسی برنامه‌ها و صلاحیت سید اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

دومین جلسه بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی آغاز شد

دومین جلسه بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان با ریاست محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس آغاز شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید