واکنش‌ها به ترور مقام ارشد حماس

پس‌لرزه‌های ترور اسماعیل هنیه/ جزئیات پیام رهبر انقلاب؛ از مجازات سخت تا خونخواهی/ واکنش تکمیلی سپاه؛ پاسخ در انتظار اسرائیل است/ اعلام 3 روز عزای عمومی در ایران + فیلم و عکس

کدخبر: ۶۶۳۲۶۲
اقتصادنیوز: ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با واکنش گروه‌های سیاسی و کشورهای خارجی همراه شد.
پس‌لرزه‌های ترور اسماعیل هنیه/ جزئیات پیام رهبر انقلاب؛ از مجازات سخت تا خونخواهی/ واکنش تکمیلی سپاه؛ پاسخ در انتظار اسرائیل است/ اعلام 3 روز عزای عمومی در ایران + فیلم و عکس

به گزارش اقتصادنیوز، ترور اسماعیل هنیه،‌ رئیس دفتر سیاسی جنبش اسلامی حماس در تهران طی ساعات گذشته به سر خط اخبار رسانه های ایران و جهان تبدیل شده است؛ خبری که سیل واکنش ها به آن همچنان ادامه دارد.

بامداد امروز چهارشنبه 10 مرداد، روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار یک اطلاعیه از ترور اسماعیل هنیه و محافظش خبر داد. براساس اطلاعیه منتشر شده «محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس، در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند.»

در پی شهادت اسماعیل هنیه چهره ها،‌ گروه های سیاسی و کشورهای خارجی واکنش نشان دادند؛ اقتصادنیوز در این گزارش لحظه به لحظه واکنش‌ها به شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس را مرور خواهد کرد.

پیام تسلیت سرلشکر باقری

سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با صدور پیامی شهادت «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس را تسلیت گفت.

بیانیه حشدالشعبی در پی ترور هنیه

سازمان الحشد الشعبی عراق با اشاره به اینکه شهید هنیه عمر خود را در راه جهاد، مبارزه و آزادسازی فلسطین سپری کرد، اظهار داشت که خون شهید هنیه هرگز هدر نخواهد رفت.

الحشد الشعبی افزود که جنایت ترور هنیه نه تنها مقاومت آزادگان را متوقف نخواهد کرد بلکه بر عزم و اصرار مقاومت به ادامه راه جهاد خواهد افزود.

دستور مهم دادستان کل در پی ترور هنیه

دادستان کل کشور با صدور پیامی شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و همراهش را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

ﺍﺯ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻣﺮﺩﺍنی ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺑﺴﺘﻨﺪ [ﻭ ﺁﻥ ﺛﺒﺎﺕ ﻗﺪم ﻭ ﺩﻓﺎﻉ ﺍﺯ ﺣﻖ ﺗﺎ ﻧﺜﺎﺭ ﺟﺎﻥ ﺑﻮﺩ] ﺻﺎﺩﻗﺎﻧﻪ ﻭﻓﺎ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺑﺮخی ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻴﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺭﺳﺎﻧﺪﻧﺪ [ﻭ ﺑﻪ ﺷﺮﻑ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻧﺎﻳﻞ ﺷﺪﻧﺪ] ﻭ ﺑﺮخی ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺍ ] ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻣﻰ‌ﺑﺮﻧﺪ ﻭ ﻫﻴﭻ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻭ ﺗﺒﺪیلی [ﺩﺭ ﭘﻴﻤﺎﻧﺸﺎﻥ] ﻧﺪﺍﺩﻩاﻧﺪ. احزاب (٢٣)

شهادت مجاهد بزرگ جناب آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و همراهش را به مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای "مدظله العالی" و ملت فلسطین، خانواده محترم ایشان و فرماندهان و همه اعضاء جبهه مقاومت و آزادی‌خواهان جهان تسلیت می‌گویم.

اینجانب ضمن محکوم کردن این جنایت هولناک که از در استیصال و دیوانه وار در قلمرو جمهوری اسلامی ایران و با نادیده گرفتن اصول مسلم شناخته شده حقوق بین الملل در تاریخ ١۴٠٣/٠۵/١٠ صورت گرفته را نشان رذالت و پستی آمران و عاملان آن دانسته و لذا مقرر می دارد دادستان عمومی و انقلاب تهران بدون فوت وقت با تعیین شعبه ویژه بازپرسی و همکاری نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی ابعاد مختلف حادثه را بررسی و ضمن برخورد قانونی مناسب با هرگونه قصور یا تقصیر محتمل، نسبت به دستگیری، محاکمه و مجازات عوامل این اقدام تروریستی از تمام ظرفیت های داخلی و بین المللی با عزم و اراده قاطع اقدام نماید.

اولین واکنش اتحادیه اروپا به ترور اسماعیل هنیه

سخنگوی اتحادیه اروپا درجریان گفت‌وگو با تلویزیون العربی درخصوص ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران خاطرنشان کرد: ما گزارش‌ها درباره ترور اسماعیل هنیه در تهران را از نزدیک دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: ما اصولاً قتل‌های فراقانونی را رد می‌کنیم و آن را مردود تلقی می‌کنیم.

پیام تسلیت رئیس قوه قضائیه

رییس قوه قضاییه در پی شهادت اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس پیامی صادر کرد.

عباس عراقچی: اسرائیل تاوان سختی پس می‌دهد

عباس عراقچی دبیر شورای راهبردی روابط خارجی در پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: شهادت رهبر شجاع فلسطین، جناب آقای اسماعیل هنیه، در اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی را به ملت بزرگ فلسطین و همه مبارزان جبهه مقاومت تسلیت می‌گویم.

علی باقری: بی‌حرمتی به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است

علی باقری با اشاره به شهادت اسماعیل هنیه در فضای مجازی ایکس نوشت: ترور بزدلانه رهبر پرافتخار مقاومت فلسطین، اسماعیل هنیه، یار دیرین شهید قدس، سپهبد حاج قاسم سلیمانی، مردم و مقاومت قهرمان فلسطین، جهان اسلام و همه انسان‌های آزادی‌خواه را در مسیر پرعزت جهاد علیه اشغالگری و نسل کشی، مصمم‌تر خواهد ساخت.

وی گفت: شهید هنیه، به عنوان یکی از رهبران ملت فلسطین و طلایه‌دار مبارزه مشروع برای احقاق حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین، مهمان رسمی مردم و دولت ایران در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب ایرانیان بود و اقدام تروریستی مافیای تروریستی حاکم بر سرزمین اشغال شده فلسطین، نقض فاحش اصول و قواعد حقوق بین‌الملل، منشور ملل متحد و بی‌حرمتی به امنیت ملی و تمامیت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران است.

واکنش نماینده ایران در سازمان ملل به ترور هنیه

نمایندگی ایران در سازمان ملل در پیامی در شبکه مجازی ایکس در واکنش به ترور اسماعیل هنیه در تهران نوشت: پاسخ ترور، عملیات ویژه است؛ اما سخت‌تر و پشیمان‌کننده.

اطلاعیه مراسم تشییع پیکر اسماعیل هنیه

در متن اطلاعیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آمده است: «به استحضار ملت غیور و شهیدپرور ایران اسلامی می‌رساند در پی اقدام مذبوحانه و رذیلانه رژیم جنایتکار صهیونیستی در به شهادت رساندن رهبر جنبش مقاومت اسلامی حماس دکتر اسماعیل هنیه، مراسم تشییع پیکر این فرمانده محور مقاومت صبح پنج شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

این مراسم ساعت ۸ صبح در دانشگاه تهران آغاز خواهد شد و رأس ساعت ۸:۳۰ صبح رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) بر پیکر این شهید برجسته مقاومت فلسطین اقامه نماز خواهند کرد.

تشییع پیکر این شهید سرافراز پس از اقامه نماز از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی تا چهار راه نواب برگزار خواهد شد.

به اطلاع ملت شریف ایران اسلامی می رساند درب های دانشگاه تهران از ساعت ۷ صبح برای حضور اقشار مختلف مردم باز خواهد بود.»

ترس کابینه نتانیاهو از واکنش به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس

کابینه رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: ما نمی‌توانیم به ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس واکنش نشان دهیم و هرگونه اطلاع و بیانیه‌ای در این باره از سوی ارتش منتشر خواهد شد.

واکنش آلمان به ترور اسماعیل هنیه

«سباستین فیشر» سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان به خبرنگاران گفت: «جلوگیری از هرگونه تشدید تنش و رویارویی منطقه‌ای ضروری است.»

پیام حسن روحانی در پی شهادت اسماعیل هنیه

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در دوره‌های یازدهم و دوازدهم در پیامی شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در پی اقدام تروریستی در تهران را تسلیت گفت.

متن پیام به این شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون

شهادت جناب آقای اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی - حماس در پی اقدام تروریستی بزدلانه در تهران، بار دیگر خوی تروریستی رژیم اشغالگر صهیونیستی و ماهیت بحران‌آفرین و جنایتکار آن را در پیشگاه جهانیان آشکار کرد.

اسرائیل در ۷۶ سال گذشته جز ترور، تخریب، تجاوز و ناامنی منطقه ثمره دیگری نداشته و مردم منطقه دهه‌هاست با استراتژی این رژیم در جنگ‌آفرینی، اشغالگری، کشتار بی‌رحمانه و ترورهای بزدلانه آشنا هستند. سکوت جامعه جهانی در قبال این تجاوزات، روز‌به‌روز به بحران و جسارت و خسارت بیشتری منجر می‌شود که مسببان آن، دولت‌های حامی این رژیم جنایتکار هستند.

ترور مهمان عزیز ما در مراسم تحلیف منتخب ملت ایران، شهید سرافراز و مجاهد نستوه اسماعیل هنیه در این مقطع، همزمان امنیت و ثبات ایران در آستانه تشکیل دولت جدید و فلسطین و منطقه را هدف گرفته است. از این جهت واکنش به آن هوشیاری زیادی می‌طلبد؛ آنچه حائز اهمیت است آن که ترورها و رفتارهایی از این دست از سوی رژیم غاصب و اشغالگر صهیونیست در مقاطعی روی می‌دهد که فرصت‌ها و موفقیت‌هایی پیش روی ملت ایران قرار می‌گیرد و رژیم غاصب دقیقاً در چنین مقاطعی چالش‌هایی را پیش روی ایران به وجود می‌آورد تا مانع فرصت‌ها و گشایش‌هایی شود که می‌تواند مسیر پیشرفت ایران و تعاملات سازنده را برای کشورمان فراهم کند.

راه مقابله با این توطئه دشمن صهیونیستی، حفظ انسجام ملی، همراهی و همکاری با نهادهای مسئول امنیتی، اطلاعاتی، نظامی و انتظامی کشور و تقویت راهبردهای آن‌ها، پرهیز از شعارهای ناصواب و باور به درایت و جامع‌نگری ارکان نظام در هر نوع پاسخ و واکنش است. علاوه بر آنکه این اقدام جنایتکارانه، اراده مقاومت و ایستادگی در برابر تروریسم دولتی اسرائیل را بیشتر خواهد کرد.

اینجانب شهادت فرمانده مجاهد اسماعیل هنیه را به مقام معظم رهبری، جبهه مقاومت و ملت‌های ایران و فلسطین، خانواده پرافتخار هنیه و بازماندگان ایشان و دیگر یار شهیدشان تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند منان علوّ درجات آن شهید سعید را مسألت می‌کنم.

پیام خانواده شهید سلیمانی

در این پیام آمده است:  «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ . بار دیگر رژیم جنایتکار صهیونیستی مرتکب جنایت شد و میهمان عزیز ملت ایران، قهرمان امت اسلام جناب آقای «اسماعیل هنیه» رهبر سیاسی حماس را که عمر شریفش برای پیروزی ملت مظلوم فلسطین وقف بود، در تهران به شهادت رساند و امت اسلام و جبهۀ مقاومت را داغ‌دار کرد.

️شهید اسماعیل هنیه در همهٔ حوادث تلخ و شیرین، دوستی وفادار برای ملت ایران بود؛ حضور تاریخی او در مراسم تشییع شهید سلیمانی و اعطای لقب «شهیدالقدس» به ایشان، گواه عمق این دوستی است. ملت ایران خون‌خواهی دوست و مهمان عزیزش را وظیفهٔ ملی و انسانی خود می‌داند که ان‌شاءالله آن را عملی خواهد کرد.

️خانوادهٔ شهید حاج‌قاسم سلیمانی، شهادت این مجاهد بزرگ قدس شریف را به همهٔ حامیان مقاومت به ویژه ملت مظلوم فلسطین و خانوادهٔ محترم شهید هنیه تسلیت عرض نموده و زندگی ابدی ایشان را در سایۀ رحمت نبیّ مکرّم اسلام محمّد  مصطفی از درگاه احدیت خواستار است.»

آمریکا: هیچ نقشی نداشتیم

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که دولت آمریکا از ترور شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) «مطلع نبوده و هیچ نقشی هم در آن نداشته است.»

اولین واکنش دختر اسماعیل هنیه

لطیفه اسماعیل هنیه نوشت: خطاب به کسانی که می گویند ایران باعث این اتفاق است. شما ای عربها در کشورهای تان او را راه نمی دادید، شما که از ایران به ما نزدیک تر هستید!! اما ایران تکیه گاه ما بود، بهتر از شما، به همین دلیل شما حق ندارید درباره ایران حرف بزنید. ایران بیشتر از شما شایسته احترام است و من احساس می کنم که ایران پایتخت اسلام است.

XaVzqoo86j9O

اسرائیل مسئولیت ترور را برعهده نگرفت

یک مقام ارتش رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه «ریانووستی» مدعی شد که تل‌آویو مسئولیت ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران را برعهده نمی‌گیرد.

توییت علی مطهری در واکنش به ترور هنیه

علی مطهری در واکنش به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «‌ترور و شهادت مجاهد بزرگ ⁧اسماعیل هنیه⁩ مایه تعجب نیست زیرا حیات صهیونیستها از ابتدا وابسته به ترور بوده است. آنچه مایه تعجب است این است که چرا باید محل اسکان او به عنوان مهمان در تهران برای صهیونیستها مشخص باشد.»

wr05rsytPj0h

پیام تسلیت علی لاریجانی

متن پیام تسلیت علی لاریجانی به شرح زیر است: «شهادت رهبر رشید حماس، برادر مجاهد اسماعیل هنیه را به ملّت نستوه فلسطین و مسلمانان تسلیّت عرض می‌کنم. او مرد بزرگی بود که نهضت شهادت‌طلبانه را در فلسطین عزیز راهبری کرد و نسلی را تربیّت نمود که هیچگاه روشنایی آن حرکت خاموش نخواهد شد و قطعاً با خون مطهر این انسان شریف اوج خواهد گرفت.

سعید جلیلی شهادت هنیه را تسلیت گفت

سعید جلیلی نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با تسلیت شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد: پیکار پیوسته شهید هنیه در برابر دشمن و همراهی همدلانه او با دوستان جبهه مقاومت او را به نماد جهاد و اتحاد تبدیل کرد.

پیام قالیباف در پی شهادت اسماعیل هنیه

محمدباقر قالیباف گفت: ایران اسلامی و جبهه مقاومت از خون برادر شهید خود نخواهد گذشت.

اردوغان شهادت اسماعیل هنیه را تسلیت گفت

رئیس جمهور ترکیه طی پیامی ترور و به شهادت رسیدن اسماعیل هنیه را قویا محکوم و تاکید کرد رژیم صهیونیستی با وحشی‌گری‌های خود نمی‌تواند به اهدافش دست یابد.

پیام توییتری ظریف به ترور اسماعیل هنیه

وزیر اسبق خارجه ایران: ترور ناجوانمردانه میهمان ما، عزم ایران را برای دفاع از خود و حمایت از عزم مردم فلسطین برای مبارزه برای آزادیشان دوچندان خواهد کرد.

photo_2024-07-31_12-50-19

واکنش آیت الله نوری همدانی به شهادت اسماعیل هنیه

آیت الله حسین نوری همدانی مراجع عظام تقلید با صدور پیامی ضمن تسلیت شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، گفت: بی شک این ترورها نه تنها خللی در عزم راسخ جبهه مقاومت برای نابودی اسرائیل ایجاد نخواهد شد، بلکه مستحکم‌تر از قبل این مسیر را ادامه خواهند داد.

پیام سیدحسن خمینی در پی ترور اسماعیل هنیه

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در پی ترور شهید اسماعیل هنیه در پیامی اظهار داشت: شکست‌های پی‌درپی دشمن صهیونیستی در ۳۰۰ روز اخیر پس از عملیات طوفان الاقصی، چهره خشن و پلشت این رژیم را که به تعبیر رهبر معظم انقلاب «یک باند جنایتکار، قاتل و تروریست» است، بیش از قبل نشان داده داده است.

تولیت حرم مطهر امام خمینی (ره) اضافه کرد: شهادت، آرزوی مردانی بزرگ چون هنیه است؛ اویی که چندین نفر دیگر از اعضای خانواده اش پیش از این شربت شهادت نوشیده بودند. مجاهدانی چون ایشان از میان ما می روند، اما راهشان تا حصول مقصود نهایی تداوم دارد.

وی اعلام کرد: اینجانب ضمن تبریک و تسلیت این شهادت عظیم به ملت مظلوم فلسطین، خانواده و دوستداران شهید اسماعیل هنیه، امیدوارم این شهادت‌ها مقدمه پیروزی نهایی آرمان فلسطین باشد.

واکنش سیدمحمد خاتمی به ترور اسماعیل هنیه

متن پیام سیدمحمد خاتمی بدین شرح است: شهادت جناب اسماعیل هنیه که از چهره های برجسته مقاومت و مبارزه و مقابله با ترور و سرکوب و اشغال بود، و چندی پیش نیز شاهد شهادت نزدیکترین کسان خود در کنار دهها هزار فلسطینی قربانی جنایات وحشتناک اسرائیل در غزه، نشانه دیگری از پلیدی و نفرت انگیزی تروریسم است؛ به خصوص وقتی که رنگ دولتی را به خود می گیرد.

از خداوند منان می خواهم که خون پاک این شهید همچون زندگی سرشار از مبارزه اش عاملی باشد در جهت رهائی هرچه زودتر مردم مظلوم فلسطین بخصوص مظلومان غزّه.

برای روان پاک او و همه شهیدان راه عزت و آزادی آرزوی علو درجات دارم.

سید محمد خاتمی

۱۴۰۳/۱۰/۵

پیام تسلیت احمد جنتی

دبیر شورای نگهبان با تسلیت شهادت اسماعیل هنیه گفت: جبهه جهانی مقاومت باصلابت‌تر به مسیرش ادامه خواهد داد.

قاب عکس اسماعیل هنیه در جلسه هیات دولت

جلسه هیات دولت امروز به ریاست معاون اول رئیس جمهور با قاب عکسی از شهید «اسماعیل هنیه» برگزار شد.

sef0zjOfIVdC

اعلام زمان تشییع پیکر اسماعیل هنیه

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اعلام کرد: مراسم تشییع پیکر مجاهد شهید دکتر اسماعیل هنیه رهبر جنبش مقاومت اسلامی حماس، فردا پنج شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۸ صبح از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی برگزار خواهد شد.

این شورا در ادامه اعلام کرد: جزئیات مراسم متعاقبا اعلام خواهد شد.

اعلام سه روز عزای عمومی در ایران

در پی شهادت رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، دولت جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه‌ای سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

اطلاعیه شماره دو سپاه پاسداران درباره ترور اسماعیل هنیه

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره 2 تاکید کرد: بی تردید این جنایت رژیم صهیونیستی با پاسخ سخت و دردناک جبهه مقتدر و عظیم مقاومت بویژه ایران اسلامی مواجه و برکات مجاهدت‌های "شهید القدس" دکتر اسماعیل هنیه در دفاع از آرمان و حقوق ملت فلسطین یاری‌بخش آنان خواهد بود.

متن اطلاعیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

همان گونه که به استحضار ملت شریف و عظیم‌الشأن ایران اسلامی و آحاد امت اسلامی و رزمندگان جبهه پرافتخار مقاومت رسانده شد ، در نخستین ساعات بامداد امروز چهارشنبه ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۳ مجاهد بزرگ " آقای دکتر اسماعیل هنیه" رئیس معزز دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان شجاع ایشان در اقدام تروریستی رژیم بزدل و جنایتکار صهیونیستی ، در محل اقامت خود در تهران به شهادت رسیدند.

شهید هنیه از جمله شخصیت‌های برجسته حدود ۱۱۰ هیئت خارجی دعوت شده توسط "مجلس محترم شورای اسلامی" برای شرکت در " آیین تحلیف چهاردهمین ریاست جمهوری اسلامی ایران" بودند که طی سالیان اخیر به ویژه پس از عملیات تاریخی " طوفان الاقصی " سفرهای متعددی به کشورمان داشتند.

این جنایت نشان داد باند تبهکار، قاتل و تروریست صهیونیستی بدون توجه به قواعد و مقررات بین‌المللی برای سرپوش گذاردن بر شکست‌های خفت بار ۹ ماه جنگ در غزه که منجر به قتل و عام ده‌ها هزار زن ،مرد و کودک فلسطینی شده است از ارتکاب هیچ اقدام جنایتکارانه‌ای دریغ نمی‌ورزد .

بی تردید این جنایت رژیم صهیونیستی با پاسخ سخت و دردناک جبهه مقتدر و عظیم مقاومت بویژه ایران اسلامی مواجه و برکات مجاهدت‌های "شهید القدس" دکتر اسماعیل هنیه در دفاع از آرمان و حقوق ملت فلسطین یاری‌بخش آنان خواهد بود.

با محکومیت شدید این اقدام رذیلانه و جنایتکارانه و تسلیت و تبریک شهادت سردار عالیقدر حماس و مقاومت اسلامی فلسطین و محافظ دلاور وی ، به آگاهی مردم قدرشناس و انقلابی ایران می‌رساند ، برنامه‌های مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای گرانقدر توسط "شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی" اطلاع رسانی خواهد شد.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

پیام رهبر انقلاب اسلامی در پی شهادت اسماعیل هنیه

به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تأکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم.

علی ربیعی:‌ ایران بیش از هر زمان در حمایت از فلسطین پای خواهد فشرد

علی ربیعی در شبکه اجتماعی اکس نوشت: ترور میهمان مراسم تحلیف رئیس جمهور، علاوه بر اینکه اقدامی بر علیه مقاومت ملت فلسطین است، شلیکی شوم به شکوه انتخاباتی ملت ایران بود. ملتی که بارها بلوغ و رشد خود را در عرصه‌های مختلف ملی از جمله انتخابات اخیر به نمایش گذاشته و اکنون بیش از هر زمان دیگر در حمایت از مقاومت مشروع فلسطین پای خواهد فشرد.

Untitled

هشدار دادستانی کل کشور به برهم‌زنندگان امنیت روانی جامعه

در پی انجام یک حمله تروریستی در تهران که منجر به شهادت اسماعیل هنیه و یکی از محافظانش شد، دادستانی کل کشور در اطلاعیه‌ای از فعالان رسانه‌ای و مجازی کشور خواست از پرداختن به موضوعاتی که امنیت روانی جامعه را مخدوش می‌کند، پرهیز کنند.

اعلام سه روز عزای عمومی در یمن

المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن اعلام کرد کشورش در پی شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، پرچم خود را نیمه‌افراشته و به مدت سه روز عزای عمومی اعلام می‌کند.

چین ترور اسماعیل هنیه را محکوم کرد

سخنگوی وزارت خارجۀ چین در واکنش به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد به شدت با این ترور مخالفیم و آن را محکوم می کنیم.

قطر بیانیه داد

وزارت خارجه قطر با صدور بیانیه ای به حادثه ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در تهران واکنش نشان داد.

اعلام زمان تشییع پیکر اسماعیل هنیه

مراسم تشییع پیکر شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت فلسطین (حماس) در تهران برگزار خواهد شد.

اولین واکنش مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور در واکنش به ترور و شهادت اسماعیل هنیه در شبکه اجتماعی اکس نوشت:‌ امروز ایران عزیز به سوگ شریک غم و شادی خود، همراه همیشگی و پرافتخار راه مقاومت، رهبر شجاع مقاومت فلسطین، شهید القدس، حاج اسماعیل هنیه نشسته‌ است. دیروز دست فاتح او را بالا بردم و امروز باید بر روی شانه‌هایم او را تشییع کنم. شهادت هنر مردان خدا است. پیوند دو ملت سربلند ایران و فلسطین مستحکم‌تر از قبل خواهد شد و مسیر مقاومت و دفاع از مظلوم پر قدرت‌تر از همیشه دنبال می‌شود. جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و عزت و حیثیت و افتخار و شرف خود دفاع، و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد.

photo_2024-07-31_10-39-41

نخست وزیر لبنان: این اقدام یک حرکت خطرناک به شمار می‌رود

نجیب میقاتی نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان تاکید کرد: اوضاع از شرایط درگیری به شرایط خطرناک تبدیل شده است. ما به شدت تجاوز به ضاحیه جنوبی بیروت را محکوم می‌کنیم و نسبت به وخامت اوضاع هشدار می‌دهیم. به شدت ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را محکوم می‌کنیم و معتقدیم این اقدام یک حرکت خطرناک به شمار می‌رود. از جهانیان که شاهد جنایات تل آویو هستند می‌خواهیم این رژیم را به آتش بس و پایبندی به قوانین بین المللی مجبور کنند.

میقاتی اضافه کرد: خطاب به لبنانی می گویم که ما باید متحد باشیم؛ در این صورت می‌توانیم در برابر هر تجاوزی علیه هر منطقه‌ای ایستادگی کنیم.

حزب الله بیانیه داد

جنبش مقاومت اسلامی حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای شهادت رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را تسلیت گفت.

طالبان تسلیت گفت

طالبان در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه، از رهبران حماس، غم بزرگی برای امت به جا گذاشت، اما در عین حال نویدی برای از بین رفتن صهیونیست‌های غاصب خواهد بود.

شهادت ایشان را به خانواده‌شان و به امت اسلامی تسلیت عرض می‌کنیم.

پیام تسلیت سیدعمار حکیم

سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق ضمن تسلیت به ملت مظلوم فلسطین و جنبش‌های مقاومت به مناسبت شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس، گفت که این اقدامات مجرمانه رژیم اشغالگر، سست‌تر از آن است که ملت فلسطین را از تداوم پیشروی در مسیر پیروزی عادلانه‌اش باز دارد.

پسر اسماعیل هنیه پیام داد

پسر شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که بامداد چهارشنبه توسط دشمن صهیونیستی ترور شد، تاکید کرد که مقاومت با ترور رهبرانش پایان نمی‌یابد.

«عبدالسلام هنیه» افزود: ما در خیزش و مبارزه‌ای مستمر علیه دشمن اشغالگر قرار داریم و مقاومت با ترور رهبرانش پایان نمی‌یابد.

وی با بیان اینکه «پدرم به آنچه که آرزویش بود رسید»، تاکید کرد که حماس تا آزادسازی فلسطین به مقاومت ادامه خواهد داد.

پاسخ وزیر دفاع آمریکا به سوالی درباره ترور هنیه

وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به سوالی در مورد ابعاد حمله تروریستی که به شهادت «اسماعیل هنیه» رهبر سیاسی جنبش حماس در تهران انجامید، تاکید کرد: من اطلاعات بیشتری برای ارائه ندارم. 

وزارت خارجه ترکیه بیانیه داد

وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ترور و شهادت «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در تهران را «نفرت‌انگیز» خواند و آن را محکوم کرد.

اولین جزئیات از ترور اسماعیل هنیه

خبرگزاری فارس گزارش داد، ترور اسماعیل هنیه حدود ساعت 2 نیمه شب اتفاق افتاد.شهید هنیه که برای مراسم تحلیف رئیس جمهور به ایران آماده بود در یکی از اقامتگاه‌های ویژه جانبازان در شمال تهران مستقر بود که با اصابت پرتابه ای از هوا به شهادت رسید.

بررسی های بیشتر در حال انجام است و بزودی جزئیات دقیق اعلام خواهد شد.

وزارت خارجه روسیه بیانیه داد

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ترور و شهادت «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) یک «قتل سیاسی کاملا غیرقابل‌قبول است.

کمیسیون امنیت ملی ورود کرد

ابراهیم رضایی با محکوم کردن حادثه تروریستی شهادت اسماعیل هنیه گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ترور آقای اسماعیل هنیه را به شدت محکوم می کند و ما خواستار برخورد با عوامل آن هستیم.

وی ادامه داد: این اقدام بزدلانه ای بود و حتما بانیان آن پاسخ لازم را دریافت خواهند کرد و شرارت ها علیه فرماندهان و سران مقاومت بی پاسخ نخواهد ماند.

رضایی بیان کرد: موضوع در دست بررسی است و کمیسیون امنیت خصوص علت و ابعاد و عوامل حادثه اطلاع رسانی خواهد کرد.

سخنکوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: آقای هنیه نقش زیادی در مقاومت مردم فلسطین و آزادی قدس داشت و همه عمر و توان خود را برای دفاع از حقوق ملت مظلوم فلسطین و  آزادی قدس گذاشت و در همین مسیر به شهادت رسید.

محسن رضایی: اسرائیل تاوان بزرگی خواهد داد

فرمانده کل سپاه پاسداران در دوران جنگ تحمیلی در پی شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، پیام تسلیتی صادر کرد.

متن پیام محسن رضایی به این شرح است: «شهادت انسان آزاده، مومن و رهبر سرافراز ملت فلسطین، اسماعیل هنیه را به همه آزادگان عالم به ویژه ملت قهرمان فلسطین تسلیت می گویم. این شهادت سند دیگری بر زبونی باند جنایتکار تل‌آویو از کشتار زنان، کودکان و سالخوردگان فلسطینی و زیر پا گذاشتن حقوق بشر تا نقض حریم حقوقی و قوانین بین المللی کشورها در ترور رهبران محبوب ملت‌ها است. چه احمق هستند آنها که فکر می‌کنند این نوع قدرت‌نمایی زبونانه قادر است ضعف و درماندگی آنها را در رویارویی قهرمانانه فرزندان شجاع و شکست ناپذیر فلسطین جبران کند. اسرائیل تاوان بزرگی خواهد داد.»

پیام عروس اسماعیل هنیه

عروس شهید اسماعیل هنیه بعد از خبر شهادت وی پیامی صادر کرد: چشم‌ها اشک می‌ریزند و دل‌ها غمگین می‌شوند و ما در فراق تو، ای ابو العبد، ای پدرمان، اندوهگین هستیم.

لحظه اعلام خبر شهادت اسماعیل هنیه در لبنان و فلسطین

خبر شهادت اسماعیل هنیه در مساجد فلسطین و لبنان اعلام شد.

اولین واکنش ایران به ترور اسماعیل هنیه

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه شهادت مجاهد سرافراز اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین-حماس- در تهران را به ملت بزرگ و سرافراز فلسطین، جنبش حماس و همه گروه‌های مقاومت فلسطینی و نیز همه جریان‌های مقاومت و ملت‌ها و کشورهای حامی آرمان فلسطین تبریک و تسلیت گفت.

کنعانی با اشاره به استمرار بررسی ابعاد و جزئیات این حادثه توسط نهادهای ذیربط جمهوری اسلامی ایران گفت: بی‌تردید خون پاک این مجاهد نستوه که عمری را در مجاهدت و مبارزه عزتمندانه علیه رژیم غاصب صهیونیستی و در راه آزادی قدس شریف و رهایی ملت مظلوم فلسطین از چنگال اشغالگران صهیونیست سپری کرد، هرگز هدر نخواهد رفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: شهادت برادر مجاهد اسماعیل هنیه در تهران، پیوند عمیق و ناگسستنی میان جمهوری اسلامی ایران و فلسطین عزیز و مقاومت را مستحکم‌تر خواهد کرد.

نخستین واکنش ارتش اسرائیل

ارتش رژیم صهیونیستی در واکنش به شهادت «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در ایران، اعلام کرد که «به گزارش‌های رسانه‌های خارجی پاسخ نمی‌دهد».

رد پای اردک لنگ آمریکا در ترورهای تهران و بیروت

ولی نصر، استاد دانشگاه جان هاپکینز و تحلیل‌گر برجسته مسائل منطقه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دو ترور، یکی در بیروت و دیگری در تهران، شانس آتش‌بس در غزه را از بین می‌برد و در عوض خاورمیانه را به یک جنگ فاجعه‌بار منطقه‌ای نزدیک‌تر می‌کند... همه در خلاء [حاصل از] دولت اردک لنگ [اشاره به دوران پایانی دولت مستقر]  در ایالات متحده».

توئیت ولی نصر

هراس اسرائیل؛ آسمان بسته شد

همچنین اسرائیل آسمان خود را در پی اعلام خبر ترور اسماعیل هنیه بست.

اولین واکنش آمریکا به ترور اسماعیل هنیه

یک سخنگوی کاخ سفید گفت که کاخ سفید گزارش‌های مربوط به ترور و به شهادت رسیدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران را دیده است، اما از اظهار نظر فوری خودداری کرد.

درخواست برگزاری اعتصاب سراسری در فلسطین

در عین حال درخواست‌هایی مردمی برای برگزاری اعتصاب سراسری در سراسر فلسطین در پی ترور رئیس دفتر سیاسی حماس منتشر مطرح شده است.

مساجد کرانه باختری پس از ترور رهبر مجاهد شهید اسماعیل هنیه خواستار بسیج عمومی، تشدید تنش علیه اشغالگری شدند.

جماعت اسلامی لبنان بیانیه داد

جماعت اسلامی در لبنان نیز به این جنایت واکنش نشان داد و در پیام تسلیتی فرمانده اسماعیل هنیه را شهید در نبرد آزادسازی فلسطین اعلام کرد.

پیام مهم رئیس تشکیلات خودگردان

«محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز ترور رهبر مجاهد اسماعیل هنیه را محکوم کرد و مردم فلسطین و نیروهایش را به وحدت و استواری فرا خواند.

پیشتر مشاور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم در واکنش به جنایت به شهادت رساندن اسماعیل هنیه ان را جنایت جدید رژیم صهیونیستی دانست و گفت: ما در کنار حماس می‌ایستیم.

واکنش انصارالله به شهادت اسماعیل هنیه

در پی جنایت جدید اشغالگران در تهران، محمد علی‌ الحوثی، یکی از رهبران جنبش انصارالله یمن تاکید کرد: ترور برادر اسماعیل هنیه جنایت تروریستی و نقض آشکار قوانین است.

دفتر سیاسی انصارالله یمن هم در بیانیه ای تاکید کرد: ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران یک جنایت تروریستی و نقض صریح قوانین بین‌المللی است.

واکنش گروه‌های مقاومت فلسطین

در پی ترور اسماعیل هنیه، گروه‌های مقاومت فلسطین اولین واکنش را نشان دادند و با انتشار بیانیه این اقدام اشغالگران را محکوم کردند.

جنبش فتح ترور رهبر اسماعیل هنیه را محکوم و بر اهمیت اتحاد مردم فلسطین و پایداری آنها در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

«موسی ابومرزوق»، عضو دفتر سیاس حماس تاکید کرد: ترور رهبر اسماعیل هنیه اقدامی بزدلانه بود که بی‌پاسخ نخواهد ماند.

«سامی ابوزهری» از دیگران رهبران حماس نیز گفت: ما در حال جنگ علنی برای آزادی بیت المقدس هستیم و آماده پرداخت هزینه‌های مختلفیم.

«ماهر الطاهر»، مسؤول روابط بین‌الملل جبهه مردمی آزادی فلسطین نیز گفت: شهید اسماعیل هنیه ارزشمندترین دارایی خود را در راه فلسطین تقدیم کرد. او در بیانیه‌ای که شبکه الاقصی منتشر کرد، با بیان اینکه محور مقاومت برای رویارویی کاملاً آماده است، گفت: دولت اشغالگر از گناهی که با ترور اسماعیل هنیه و حمله به حاکمیت ایران مرتکب شد، پشیمان خواهد شد.

«محمد الهندی»، معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم تاکید کرد: شهادت مجاهد اسماعیل هنیه خسارت بزرگی برای مردم فلسطین است.

رئیس ابتکار ملی فلسطین نیز تاکید کرد: ترور رهبر مجاهد اسماعیل هنیه جنایتی است که عزم و مبارزه مردم ما را برای حقوقشان افزایش می‌دهد.

همچنین کمیته‌های مقاومت در فلسطین اعلام کردند: ما بر عهدمان با شهید اسماعیل هنیه و همه شهدایی که در راه مبارک برای دفاع از مقدسات و آرمان ما شهید شدند، باقی می‌مانیم. عملیات ترور رهبر بزرگ و نماد مردم فلسطین و مقاومت آنها، حمایت مقاومت را تضعیف نخواهد کرد. دشمن صهیونیستی از آنچه در جریان این رویارویی پیش آمد درس نمی‌گیرد زیرا سیاست ترور، قدرت و پایداری مقاومت را در همه عرصه‌ها افزایش می‌دهد.

بیانیه حماس درباره ترور اسماعیل هنیه

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) بامداد امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی این جنبش در تهران به دست صهیونیست‌ها به شهادت رسیده است.

در بیانیه حماس آمده است: برادر مجاهد اسماعیل هنیه رهبر جنبش پس از شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران بر اثر یورش خائنانه صهیونیست‌ها به محل سکونتش در تهران شهید شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید